5 095 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Olika tjocklekar på panel
Medlem
· Västra Götaland
· 66 inlägg
Utan att veta, nej.
Finns väl en teoretisk möjlighet att tjockare panel ger bättre stabilitet, fast då han man missat något i konstruktionen, om man skall förlita sig på panelen...
Sen om den tjockare panelen har bättre kvalitet så kan det ju vara en faktor, om det inte behandlas dvs.
jag hade aldrig brytt mig
Finns väl en teoretisk möjlighet att tjockare panel ger bättre stabilitet, fast då han man missat något i konstruktionen, om man skall förlita sig på panelen...
Sen om den tjockare panelen har bättre kvalitet så kan det ju vara en faktor, om det inte behandlas dvs.
jag hade aldrig brytt mig
den teoretska livslängden ökar med ökad tjocklek om man bara tittar på slitaget på virket.
Men det är ett antal andra faktorer som påverkar mer..
växtlighet/fukt/färg mm mm som inte bryr sig om din tjocklek.
/ATW
Men det är ett antal andra faktorer som påverkar mer..
växtlighet/fukt/färg mm mm som inte bryr sig om din tjocklek.
/ATW
Medlem
· Västra Götaland
· 66 inlägg
När du säger slitaget, syftar du på mekanisk stryktålighet? Typ, hur tunga grejer man kan spika upp och hur tunga/snabba föremål som kan braka in i fasaden utan att den går sönder?
I någon mån borde väl röta, solsprickor och sånt ta längre tid innan virket är helt slut? Men det är kanske marginellt.
Det borde ta längre tid för solen att värma upp och natten att kyla ner en större massa, även om isolervärdet i sig inte rör sig så mycket.
Jag antar att det finns en anledning till varför fasadbrädor har de dimensioner de har! Men den anledningen skulle ju kunna vara att man sparar några tusenlappar i virkeskostnad, och inte nödvändigtvis att tjockare virke inte är till nytta (allt annat lika).
I någon mån borde väl röta, solsprickor och sånt ta längre tid innan virket är helt slut? Men det är kanske marginellt.
Det borde ta längre tid för solen att värma upp och natten att kyla ner en större massa, även om isolervärdet i sig inte rör sig så mycket.
Jag antar att det finns en anledning till varför fasadbrädor har de dimensioner de har! Men den anledningen skulle ju kunna vara att man sparar några tusenlappar i virkeskostnad, och inte nödvändigtvis att tjockare virke inte är till nytta (allt annat lika).
De senaste kanske 60 åren har hus tillverkare stundtals experimenterat med sämre och tunnare panelvirke, jag kan inte säga att det verkar vara bra för hållfasthetenS souterrain skrev:
Traditionellt använde man ofta prima långsamvuxet virke till panel, oftast 1" på vissa orter 1 1/4" sådana fasader, obehandlade, slamfärgs målade eller linoljefärgsstrukna verkar fungera tillfredsställande även så här 100 eller 200 år senare.
Klicka här för att svara