Hej!

Jag har rivit bort en vägg mellan klädkammare och kök för att göra köket större. Golvet i den gamla klädkammaren är högre än kökets. Köksgolvet består av parkettgolv och under det finns sand ovanpå själva betongbjälklaget. I den gamla klädkammaren finns ca 15mm betongkaka och därunder sand och sedan bjälklag. Jag vill lägga nytt golv men nivåerna i dessa två delar är olika. Tar jag bort betongkakan i klädkammaren är golvet där lite lägre än själva kökets. Jag kan inte flytspackla hela golvytan då jag ska bevara den ursprungliga inredningen. Min tanke är att i klädkammaren riva ut betongkakan och flytspackla på sanden till samma höjd som den gamla parketten och sedan lägga nytt golv ovanpå hela ytan. Vad tror ni, kan man flytspackla ovanpå sand? Är detta något man inte bör göra själv?

Vore enormt tacksam om tips.

Flyta direkt på sanden skulle nog inte jag göra, då flytet kommer att leta sig ned och sjunka. Jag skulle flyta ca: 4 cm och fylla upp resten med något annat så att ytan som skall flytas blir tät.

Beroende på hur utrymmet ser ut skulle jag välja något av dessa.
1) Dra ut ett lager EPS (som är väldigt lättjobbat) och därefter flyta.
2) Fylla på med lite mer sand + ett lager golvgips och flyta. (finns det inget att fästa gipset i skulle jag välja 1)

Tack för svaret. Om jag väljer alternativ 1 måste jag ta bort all sand innan eller kan jag lägga EPS på sanden? Jag tror nämligen inte att det finns något att fästa gipset i.

Ja, du kan gjuta en kaka på sanden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.