Byggahus.se
Jag håller med tidigare talare; det är klart att det är kommunens ansvar eftersom det är de som är tomtägarna. Har man en olaglig skrot på sin tomt så ska den bort - om sedan kommunen vill processa mot den person som dumpat skroten där är det deras problem...
Men visst har du rätt i att det kan vara smart att vänta tills bygglovet gått igenom...
 
Det verkar mer och mer som att kommunen vill sopa det hela under mattan.
Idag ringde sambon igen för att äntligen få ett svar men de hade fortfarande inte kollat upp det!!!

Det är en väldigt liten kommun så att ingen vet något tror jag hur mycket jag vill på...
 
I PBL (plan- o bygglagen), kan det vara 3 kap... finns i alla fall en paragraf som säger ung att "fastigheten skall hållas i vårdat skick..." Detta har kommunfolket full koll på, så de försöker nog bara dra ut på tiden. Annars borde det gå under nån lag för hur skrotbilar får placeras o inte, det är miljökontorets problem, bara att forsla bort.

/Pillan
 
millface skrev:
Det verkar mer och mer som att kommunen vill sopa det hela under mattan.
Idag ringde sambon igen för att äntligen få ett svar men de hade fortfarande inte kollat upp det!!!

Det är en väldigt liten kommun så att ingen vet något tror jag hur mycket jag vill på...
Be lokaltidningen tota ihop nå´t...eller tala om för kommunen att du tänker göra det... :)
 
Lill skrev:
 
Be lokaltidningen tota ihop nå´t...eller tala om för kommunen att du tänker göra det... :)

Lills idé är bra.
Annars skulle nog Sverker gilla att sätta händera i denna historia ;D
 
Oj oj oj!!!

Då hamnar man kanske på tv och allt ;)

Era idéer låter bra men som sagt- den som inte väntar på bygglovet först får nog en del problem om de bråkar med kommunen...
 
Har en skrot-granne jag me... Han tar upp hela (nästan) vägen som går utanför han. Parkerar en massa bilar, skräp, släpkärra med gammal diskmaskin, däck m.m. Blir ju tokig å se detta >:(
Det e inte bara vi som har sagt till honom, flera grannar har pratat med honom, men det hjälper inte.
What to do??
 
Det finns två aspekter i denna tråd.

Den ena är det som kan göras rent rättsligt, och det är:
1) att vända sig till det allmänna (kommunen, polisen m fl.),
2) att som granne använda sig att de regler som gäller mellan grannar.

Den andra aspekten är den sociala dimensionen på problemet. Då menar jag dels vad som händer om man försöker att bara "prata" grannen till rätta, dels vad som händer sedan man börja med den rättsliga arsenalen (beskriven under 1 ovan).

Jag skulle nog rekommendera att man bör kanske fundera på att lämna platsen istället för att börja något som bara leder till tråkigheter. Inte lätt men betänk devisen "På slagfältet finns det bara förlorare..."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.