Ju mer egenkontroller, desto mer stickprovskontroller behövs!

P
Ukraina det mest korrupta landet i europa

R
electroluxaren skrev:
Ukraina det mest korrupta landet i europa
Nja, Ryssland har ju en europeisk del och räknar du med dem så ligger Ukraina i lä.

Men ja, det är så klart inte bra i Ukraina heller. Men de jobbar i.a.f. på det.

Jag har en misstanke om att det var en stor anledning till att Putin inte kunde låta dem vara ifred. Sånt där kan ju sprida sig till "broderländer".

Och jag kan tänka mig att det är just ryssland som står för den största delen av "olaglig skogsavverkning" i Ukraina just nu. 😢

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
R
Undrar verkligen vad @electroluxaren fann roligt med det jag skrev.

Men med tanke på att hen drog upp en två år gammal tråd för att kasta lite skit på Ukraina så vill jag kanske inte veta.

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Jo men det vill man ju inte tala klarspråk om.

Europakommissionens fd ordförande gick ut hårt och förklarade vilket skapade rabalder.

[länk]
Det är väl ingen som har sagt att Ukraina inte är korrupt, inte ens ukrainarna, men var är beviset för att det är det mest korrupta landet i Europa. Jag vet inte vad sanningen är men nog kan jag tänka mig att det kan vara värre i några av dess grannländer.

• Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
R
P paralun skrev:
Jo men det vill man ju inte tala klarspråk om.

Europakommissionens fd ordförande gick ut hårt och förklarade vilket skapade rabalder.

[länk]
Vilka vill inte det? För mig var det i.a.f. ingen hemlighet. Det finns ju t.o.m. en lista där de ligger rätt långt ner, dock över ryssland som är det mest korrupta i Europa.

https://www.transparency.org/en/cpi/2021

Det är m.a.o. allmänt känt att det är stor korruption i landet (de har trots allt Sovjetiska rötter). Men som jag skrev så jobbar de dock med det, och det gissar jag att Putin kände sig nödgad att göra något åt innan det spred sig till Ryssland. Då hade han och hans vänner suttit minst sagt löst till.

• Gilla
  • Haha
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
wildeside
Känns bra i hjärtat att vi pumpar in miljard efter miljard i ett av Europas mest korrumperade länder.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
BirgitS
wildeside wildeside skrev:
Känns bra i hjärtat att vi pumpar in miljard efter miljard i ett av Europas mest korrumperade länder.
Känns det inte bra att en del av pengarna går till att motverka korruption?
Eller känns det bättre om Ryssland fortsätter att invadera fler grannländer?

• Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Vilka vill inte det? För mig var det i.a.f. ingen hemlighet. Det finns ju t.o.m. en lista där de ligger rätt långt ner, dock över ryssland som är det mest korrupta i Europa.

[länk]

Det är m.a.o. allmänt känt att det är stor korruption i landet (de har trots allt Sovjetiska rötter). Men som jag skrev så jobbar de dock med det, och det gissar jag att Putin kände sig nödgad att göra något åt innan det spred sig till Ryssland. Då hade han och hans vänner suttit minst sagt löst till.
Njau vem vet? Ukraina är ju egentligen en kopia av Ryssland med oligarker som styr efter Sovjetunionens fall. Och Junkers inspel är då sannolikt helt korrekt.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
wildeside
BirgitS BirgitS skrev:
Känns det inte bra att en del av pengarna går till att motverka korruption?
Eller känns det bättre om Ryssland fortsätter att invadera fler grannländer?
Hur vet du att en del av pengarna går till att motverka korruption.
Lika väl som att skicka pengar, nöd hjälp, vapen m.m. och lossas vara fredliga länder så kan väl alla gå ihop och krossa Ryssland.
Nu sponsrar vi ett land som är i underläge utan att våga delta själva.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
R
Ja, jag tycker att vi borde ge mycket mer. Jag ger dessutom en hel del privat.

De jobbar som sagt på det och folkviljan är att närma sig väst och demokrati. Att låta dem bli Ryssar låter som ett mycket sämre sätt att bekämpa korruptionen.

P paralun skrev:
Njau vem vet?
Det lät som du visste. Så vi kan bortse från den delen i ditt förra inlägg då? "Man" talar om det?

P paralun skrev:
Ukraina är ju egentligen en kopia av Ryssland med oligarker som styr efter Sovjetunionens fall.
Ja, de har ett riktigt risigt utgångsläge efter att Sovjetunionen (Ryssland) styrt dem. Men med lite hjälp ska du se att de kan komma ur det. Det har andra gjort.

Att låta sovjet ta över igen tycker jag låter som en urusel idé.

P paralun skrev:
Och Junkers inspel är då sannolikt helt korrekt.
Ja, de är så klart långt ifrån att bli medlemmar i EU. Men jag har inte heller sett någon (med insikt) säga något annat heller.

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
R
Hur vet du att en del av pengarna går till att motverka korruption.
Lika väl som att skicka pengar, nöd hjälp, vapen m.m. och lossas vara fredliga länder så kan väl alla gå ihop och krossa Ryssland.
Nu sponsrar vi ett land som är i underläge utan att våga delta själva.
Här håller jag till viss del med. Jag tycker att det borde skickas betydligt mer och bättre saker än den äldre utrustning som de får nu. Jag tycker också att de borde gå att skicka in militär som kan hålla områden där det inte är direkt strid så Ukraina kan frigöra soldater som idag är gränsvakter för att hjälpa till vid fronten.

Att skicka stridande förband är jag lite kluven till. Det kommer tyvärr ge Putin rätt i att han krigar, förlåt "är lite speciell", mot hela NATO/väst. Det kommer nog ge honom möjlighet att exempelvis göra full mobilisering vilket inte är möjligt idag.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ja, jag tycker att vi borde ge mycket mer. Jag ger dessutom en hel del privat.

De jobbar som sagt på det och folkviljan är att närma sig väst och demokrati. Att låta dem bli Ryssar låter som ett mycket sämre sätt att bekämpa korruptionen.

Det lät som du visste. Så vi kan bortse från den delen i ditt förra inlägg då? "Man" talar om det?

Ja, de har ett riktigt risigt utgångsläge efter att Sovjetunionen (Ryssland) styrt dem. Men med lite hjälp ska du se att de kan komma ur det. Det har andra gjort.

Att låta sovjet ta över igen tycker jag låter som en urusel idé.

Ja, de är så klart långt ifrån att bli medlemmar i EU. Men jag har inte heller sett någon (med insikt) säga något annat heller.
Kort går jag inte djupare in på det mer än att jag starkt sympatiserar med Junckers uttalande.

https://www.politico.eu/article/jean-claude-juncker-ukraine-corruption-eu-accession/

Expressen har nyheten bakom betalväggen
https://www.expressen.se/nyheter/jean-claude-juncker-ukraina-ar-helt-korrupt-/

EOD för min del.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.