Hej!
Vi ska bygga ett staket som ej går att klättra på pga rymningsbenäget barn. Då vi ej får bygglov på Plank pga detaljritat område så måste det bli ett trästaket i falurött enl arkitekten. Staketet får vara upp till 180 cm så länge genomsläppligheten är 50%.

tanken Just nu är att använda 4,5 cm spjälor med lika stort mellanrum samt stolpar 70*70, höjden på staket blir 155cm med tre tvärgående reglar som kommer sitta på utsidan av staketet(för att de ej skall gå att klättra på)

är de någon som har ett bättre förslag på hur vi kan göra ett staket oklättringsbart utan att gå emot reglerna om genomsläpplighet på minst 50% samt kanske lite snyggare ?

harry73
Kedjestängsel längs trottoar med företagets logotyp, i ett industriområde med snöfläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
lordi och 4 till
  • Laddar…
Kravallstaket. ;)
Spjälor blir nog bra om inte rymmaren är uppfinningsrik och ställer dit något att klättra på.

• Gilla
Bellibong
  • Laddar…
Hur långt är barnet?

Jag tänker mig ett staket med smala stående spjälor på båda sidor med bara en 22x95 som bär dom mellan stolparna. Men är barnet äldre så kommer det nå upp och kan dra sig upp och över.

Är så fallet får man nog ha ett staket där övre delen lutar inåt samt stående smala spjälor.

Är estetiken oviktig så 180cm gunnebo med aggregat

L Lutte skrev:
Hur långt är barnet?

Jag tänker mig ett staket med smala stående spjälor på båda sidor med bara en 22x95 som bär dom mellan stolparna. Men är barnet äldre så kommer det nå upp och kan dra sig upp och över.

Är så fallet får man nog ha ett staket där övre delen lutar inåt samt stående smala spjälor.

B Bellibong skrev:
Hej!
Vi ska bygga ett staket som ej går att klättra på pga rymningsbenäget barn. Då vi ej får bygglov på Plank pga detaljritat område så måste det bli ett trästaket i falurött enl arkitekten. Staketet får vara upp till 180 cm så länge genomsläppligheten är 50%.

tanken Just nu är att använda 4,5 cm spjälor med lika stort mellanrum samt stolpar 70*70, höjden på staket blir 155cm med tre tvärgående reglar som kommer sitta på utsidan av staketet(för att de ej skall gå att klättra på)

är de någon som har ett bättre förslag på hur vi kan göra ett staket oklättringsbart utan att gå emot reglerna om genomsläpplighet på minst 50% samt kanske lite snyggare ?
harry73 harry73 skrev:
[bild]
L Lutte skrev:
Hur långt är barnet?

stadsarkitekten godkänner inte grunnebo , måste vara trä staket‍♀️ De där med Att övre delen kan luta inåt lät inte så dumt men har svårt att föreställa mig hur de kan se ut har du någon bild?

de där med att ha spjälor på vardera sidor om en 22*95, klassas de inte som plank då eller menar du att vi sätter dubbelt ?

• Gilla
Taxture
  • Laddar…
B Bellibong skrev:
stadsarkitekten godkänner inte grunnebo , måste vara trä staket‍♀️ De där med Att övre delen kan luta inåt lät inte så dumt men har svårt att föreställa mig hur de kan se ut har du någon bild?

de där med att ha spjälor på vardera sidor om en 22*95, klassas de inte som plank då eller menar du att vi sätter dubbelt ?
barnet är 110 cm men växer ju vet inte hur länge han kommer vara rymningsbenägen då han har en funktionsnedsättning och inget talat språk

Om du sätter ribb som är 28mm så sätter du 35mm mellanrum. Då bör det bli 50%luft.

En vän till mig har en son som också har en funktionsnedsättning, dom fick bidrag till att stängsla in en del av gården för att kunna vara ute utan att jaga han konstant.
Kolla upp det, o får du bidrag via kommun kanske du får dispans för stängsel.

• Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Hej
Ett tanke är att klä staketet invändigt med typ plexiglas eller liknade billigare material
då blir det svårt att klättra på den släta ytan och staketet är fortfarande genomskinligt
det borde ju inte kräva bygglov eller godkännande då det fortfarande släpper igenom ljuset

• Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Om du sätter ribb som är 28mm så sätter du 35mm mellanrum. Då bör det bli 50%luft.

En vän till mig har en son som också har en funktionsnedsättning, dom fick bidrag till att stängsla in en del av gården för att kunna vara ute utan att jaga han konstant.
Kolla upp det, o får du bidrag via kommun kanske du får dispans för stängsel.
stängsel har dom sagt nej till pga planritning område‍♀️, det är det här med de horisontella reglarna som bekymrar mig då ett staket på 155 cm bör ha tre reglar för att inte så smala spjälor ska kunna vrida sig? Varpå grabben kanske kan få in foten/tån och lyckas klättra även om reglarna sitter på utsidan av staketet

B Bellibong skrev:
stängsel har dom sagt nej till pga planritning område‍♀️, det är det här med de horisontella reglarna som bekymrar mig då ett staket på 155 cm bör ha tre reglar för att inte så smala spjälor ska kunna vrida sig? Varpå grabben kanske kan få in foten/tån och lyckas klättra även om reglarna sitter på utsidan av staketet
Tråkig inställning av kommunen!

Risken finns alltid, men har man tunna spjälor så blir mellanrummet litet. Vi pratar 30-40mm så oerhört svårt men inte helt omöjligt med tiden på sin sida.

Men ett staket där övre halvan lutar inåt är nog vägen att gå.

Det du får göra då är att kapa stolparna med vinkel säg att du vill att det lutar 30° inåt då gerar du stolpen 15° likaså med överdelen. Sen det bara limma med pu-lim eller ett konstruktionslim och dra i några skruvar.

Sen ör det bara att klä med ribbor, blir otroligt svårt att klättra över då du flyttas ut och tappar fotfästet

• Gilla
Bellibong
  • Laddar…
harry73
Man kan spika fast hönsnät på insidan staketet

• Gilla
Bellibong
  • Laddar…
Mitt staket på altanen är 22x45 ståendes med en liggandes 22x70 på insidan och utsidan av dom ståendes läkten både uppe och nere och sen har ja lagt en 34x120 som "lock" uppe på. Högsta delen är 2m och det har inte vridit sig. Gör du staketet 1,80 högt så lär barnet inte kunna klättra över beroende på hur gammalt det är iaf.

Redigerat:
  • Gilla
Bellibong
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.