mhg_3 skrev:
Här ser du vårt golv idag [länk]

Snyggt! Vilket märke var det på er mosaik och vad kostade det per kvm?

Ni har inte upplevt att era svarta fogar tappat i färg något heller?

Hur gör ni med försegling eller liknande i nya badrummet då för att hålla fogarna fina?

T
savio skrev:

Hur gör ni med försegling eller liknande i nya badrummet då för att hålla fogarna fina?
Tycker att mhg_3:s fogar är/ser bruna ut samt att densamme har använt epoxifog vilken tål mycket högre belastning och nedsmutsning.

PCI-fog är ju lim... Plattsättarna kallar det i alla fall för det. Det finns olika varianter och kvalitéter på de med har jag förstått.

Har testat och använder i stort sett bara pci´s geofog. Mkt bra om ni frågar mig. Lättarbetad på alla sätt och vis med tydliga instruktioner. Enda nackdelarna som jag hittills kan påpeka är att man ej får vattenbegjuta fogen inom 7 dygn (alltså duscha) samt att den inte går att använda utomhus. I övrigt är den klockren.

Jag använder inte pci's produkter i övrigt men just fogarna är toppen.

T
Abbedabbe skrev:
Har testat och använder i stort sett bara pci´s geofog. Mkt bra om ni frågar mig. Lättarbetad på alla sätt och vis med tydliga instruktioner. Enda nackdelarna som jag hittills kan påpeka är att man ej får vattenbegjuta fogen inom 7 dygn (alltså duscha) samt att den inte går att använda utomhus. I övrigt är den klockren.

Jag använder inte pci's produkter i övrigt men just fogarna är toppen.
Är antracitgeofogen lätt att ha att göra med?Vanliga antracitfogar kan annars lätt bli flammiga då dom är känsliga för oilka fukttillförsel.

Det som är det fina. Har aldrig fogat snyggare antracit. Inte flammiga ett dugg utan helt perfekt färghomogena. Fick dock reda på att man absolut inte ska täcka golvet efter fogning med de mörkare kulörerna då det kan resultera i flammighet (fogen härdar inte på samma sätt som cementbaserade produkter utan torkar). Har inte använt den svarta än (vit kommer dessutom i slutet av sommaren) men återkommer om ni vill då jag ska använda den nästa vecka.

T
Abbedabbe skrev:
Det som är det fina. Har aldrig fogat snyggare antracit. Inte flammiga ett dugg utan helt perfekt färghomogena. Fick dock reda på att man absolut inte ska täcka golvet efter fogning med de mörkare kulörerna då det kan resultera i flammighet (fogen härdar inte på samma sätt som cementbaserade produkter utan torkar). Har inte använt den svarta än (vit kommer dessutom i slutet av sommaren) men återkommer om ni vill då jag ska använda den nästa vecka.
Man kan ju hoppas att dom andra tillverkarna också kommer med dylik fog.

savio skrev:

Vi köpte en billigare mosaik för enbart drygt 800 kr/kvm... men den har hållit mycket bra! Märket vet jag inte... Nu har vi också köpt en billigare variant (ska kolla märket vid tillfälle) på Kakeldax på REA, viktigt att kontrollera dock att det är genomfärgad glasmosaik så det inte går att nöta bort färgen... har sett sådana fejk varianter också :(

Vi har helsvart epoxyfog, den har inte tappat färg någonstans! Epoxyfogen är mycket svartare än vanlig svart fog som ser mer grå ut i fämförelse dock tror jag inte man märker det om man enbart har svart fog. Vad vi ska använda för fog i nya badrummen har vi inte funderat på ännu, jag tror vi går på vanlig svart trots allt, vi har även en toalett hemma som vi har samma golv på och där har vi använt vanlig svart fog köpt på Bauhaus, jättesnyggt.
Jag ska dock kolla upp fogen som ni diskuterar här och prata med plattsättaren :) Vår nuvarande fog suger inte åt sig smuts för fem öre och jag vill gärna ha nggt jämförbart!

tank77 skrev:
Tycker att mhg_3:s fogar är/ser bruna ut samt att densamme har använt epoxifog vilken tål mycket högre belastning och nedsmutsning.
Kanske inte världens bästa foto men de är svarta och ja epoxifogen tål väldigt mycket mer än vanlig fog, men det finns ingen idag som vill arbeta med den samt att jag inte längre hittar svart i sortimentet?

Lyfter denna tråd då det börjar närma sig kakelsättning.
Kakel och klinkers inhandlat och jag köpte just den mosaiken som är länkad tidigare i tråden, ser ut precis sim den som mhg_3 har, se bild i inlägg nr 16.

Frågan är nu hur jag ska göra för att få en fog som verkligen står emot tvålrester och dylikt, som håller sig fin i 10 år framåt.
Jag vill ha antingen svart eller allra helst brun fog (tror det passar bäst till denna färg).

Vad tycker ni jag ska göra? Har frågat lite försiktigt om PCI-fog men plattsättaren som gör jobbet använder inte deras produkter.
Om det visar sig att den verkligen är superbra så kan jag nog tjata in den ändå kanske :)

Ardex har en "hybrid"fog är en blandning mellan epoxi och cementfog, går att sätta och foga i samma moment, har inte använt den själv men har hört att den ska vara bra

Jag håller som bäst på med att foga med Geofog just nu i mitt badrum och den är kanon.
Det är lång öppet tid och den är stadig så man kan tvätta den precis så djupt som man vill ha den.
Tror den håller vad den lovar också fick testa på höganäshuset och där var den lätt att göra ren
inget missfärgning.
Jag tycker du ska tjata på din plattis att sätta geofog...
Men den kostar lite extra fast den är dryg också...

Häls Niclas

niclasella skrev:
Jag håller som bäst på med att foga med Geofog just nu i mitt badrum och den är kanon.
Det är lång öppet tid och den är stadig så man kan tvätta den precis så djupt som man vill ha den.
Tror den håller vad den lovar också fick testa på höganäshuset och där var den lätt att göra ren
inget missfärgning.
Jag tycker du ska tjata på din plattis att sätta geofog...
Men den kostar lite extra fast den är dryg också...

Häls Niclas
Hej!
Det är precis denna du använder förstår jag det som?
www.renfog.se

Det låter ju helt klart som att det är värt det att satsa på den fogen.
Dom säljer den med andra ord på CC Höganäs?
Hur stor prisskillnad är det på ett ungefär mot vanlig fog?

Den kostar 440 kr för en 5kg hink men den är ganska dryg så den räcker till större ytor än vanlig fog.
En hink på 5kg räckte till 19kvm vägg med 30x60 plattor 1cm tjocka.
Till min marmor mosaik 5x5cm och 7 till 9mm tjocka alltså olika i tjocklek går det åt 5kg på 4kvm.
Men just att den inte kan bränna fast på plattorna är suveränt man har lång tid på sig att torka av och fogen bär mycket bra direkt så det är lätt att få det fint. Fogen är också väldigt fin och jämn även i färgen

Japp höganäs säljer den

Kan också rekomendera PCI:s fix som heter nanofix helt klart det bästa jag använt jätte lätt att smeta ut och spåra och har kanonbra häng och mycket bra fyllnad bakom de stora plattorna.

Häls Niclas

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.