Hej
Min Nibe 1245 har slutat fungera.
Den går inte igång när gradminutrara sjunkit till startnivå eller tappvarmvattnet blivit svalt.
Problemet är att den tror att den går men inget händer. Den är tyst.
Det finns heller inga larm utan den tror att allt är bra.
Vi hade en rörfirma här i ett vattenskadeärende. De var inga experter på värmepumpen men sa att det nästan alltid är en ventil som hänger sig. De bytte denna men felet kvarstår och jag fick inte lämna tillbaka ventilen utan har nu lagt ut några tusen utan att det fungerar.
Har nu pratat med en annan som är duktigare på Nibe värmepumpar och han började prata om att det kan vara ett kretskort. Han ska komma och titta någon gång och försöka felsöka. Han frågade direkt om jag är beredd att ta kostnaden för ett nytt kort då jag nog inte får lämna tillbaka det!!!
Har nu några frågor:
1. Är det någon här som varit med om ett liknande fel eller anar vad det kan vara?
2. Är det så svårt att felsöka en värmepump att man byter delar tills man hittat felet?
3. Är det OK att man inte får lämna tillbaka en oanvänd del utan ska behöva betala för en del som inte var trasig?

Tack för hjälpen.

H
NIbe har bra support. Be han ringa dom innan han åker ut till er så han kan få lite tips vart han ska felsöka. Sedan får han ringa igen när han är på plats om det skulle behövas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.