5 024 läst ·
24 svar
5k läst
24 svar
Ökande elförbrukning i villa
Borde kanske tillägga att aggregatet är en Sebovex plattvärmeväxlare, med tekn data:
- Flöde 30-80 l/s
- Dubbla växlarkassetter
- Fläktmotor 175 w gemensam för till-och frånluft
- Elförvärmare 1000 W
Tempverkningsgrad 70-80%
ifall någon har erfarenhet av denna, eller kan bedöma hur prestanda står sig mot dagens aggregat. Ett alternativ är ju att byta klabbet, men det förutsätter att det finns rimlig ekonomi i den lösningen...
- Flöde 30-80 l/s
- Dubbla växlarkassetter
- Fläktmotor 175 w gemensam för till-och frånluft
- Elförvärmare 1000 W
Tempverkningsgrad 70-80%
ifall någon har erfarenhet av denna, eller kan bedöma hur prestanda står sig mot dagens aggregat. Ett alternativ är ju att byta klabbet, men det förutsätter att det finns rimlig ekonomi i den lösningen...
En lysdiod är för antalet blink per kilowatt (1000blink/kW), den andra visar pågående kommunikation mellan din mätare och basenheten, alltså radiokommunikation.
Vet inte hur det är på din mätare, men någon info måste det stå på frontpanelen.
Vet inte hur det är på din mätare, men någon info måste det stå på frontpanelen.
Roade mig med att läsa av den digitala elmätaren med olika förbrukare avstängda...
Utetemp 0 grader
Mätperiod 30 min
Inget varmvattenuttag på 12 tim
Elpanna+FTX läge 2+ tv + dator
+ 2 lampor + kyl/frys = 4,70 kW/h = 41 172 kWh/år
Stängde av FTX = 3,72 kW/h = 32 587 kWh/år
Stängde av FTX och panna = 0,91 kW/h = 7 972 kWh/år
Funderar hur jag ska tolka detta? årsvärdena blir naturligtvis teoretiska... grundade på momentanvärden vid 0 graders yttertemp... men senaste året hade jag som sagt 35 000 kWh.
Utetemp 0 grader
Mätperiod 30 min
Inget varmvattenuttag på 12 tim
Elpanna+FTX läge 2+ tv + dator
+ 2 lampor + kyl/frys = 4,70 kW/h = 41 172 kWh/år
Stängde av FTX = 3,72 kW/h = 32 587 kWh/år
Stängde av FTX och panna = 0,91 kW/h = 7 972 kWh/år
Funderar hur jag ska tolka detta? årsvärdena blir naturligtvis teoretiska... grundade på momentanvärden vid 0 graders yttertemp... men senaste året hade jag som sagt 35 000 kWh.
Lite räkneexempel:
Eleffekt till uppvärmning:
Verkningsgraden = tilluft-ute/frånluft-ute ger:
0,7 = tilluft/21-0 => tilluft=14,7.
Du ska alltså höja temperaturen i tilluften efter växlaren från 14,7°C till 19°C
Till detta krävs: 4,3 * 1,2 * 0,08 = 0,41 kW (Temphöjning * 1,2 * flöde i m3/s)
om vi inte hade någon växling av luften hade du alltså behövt (19*1,2*0,08) 1,82 kW
Kvar av din elförbrukning på aggregatet är ju nu endast fläktdriften. Man tittar oftast på de sk. SFP-värdet. Det är hur måna Kw/(m3/s) luft som aggregatet drar.
OM du har återvinning på 70% så avgår 0,41kW på dina uträknade 0,98 (4,7-3,72).
Kvar har du 0,57kW. Vid 0,08m3/s (80l/s) har du SFP på 7,1. Nybyggnadskravet idag är 2,0. Svårt att säga vad som är "normalt", men visst känns det högt!?
Det var lite funderingar jag hade. Visst KAN beräkningarna vara helt felaktiga
, men såhär hade jag resonerat i vart fall.
Eleffekt till uppvärmning:
Verkningsgraden = tilluft-ute/frånluft-ute ger:
0,7 = tilluft/21-0 => tilluft=14,7.
Du ska alltså höja temperaturen i tilluften efter växlaren från 14,7°C till 19°C
Till detta krävs: 4,3 * 1,2 * 0,08 = 0,41 kW (Temphöjning * 1,2 * flöde i m3/s)
om vi inte hade någon växling av luften hade du alltså behövt (19*1,2*0,08) 1,82 kW
Kvar av din elförbrukning på aggregatet är ju nu endast fläktdriften. Man tittar oftast på de sk. SFP-värdet. Det är hur måna Kw/(m3/s) luft som aggregatet drar.
OM du har återvinning på 70% så avgår 0,41kW på dina uträknade 0,98 (4,7-3,72).
Kvar har du 0,57kW. Vid 0,08m3/s (80l/s) har du SFP på 7,1. Nybyggnadskravet idag är 2,0. Svårt att säga vad som är "normalt", men visst känns det högt!?
Det var lite funderingar jag hade. Visst KAN beräkningarna vara helt felaktiga
Kolla så inte någon av elpatronerna i pannan är ur funktion, brukar ju vara olika kW på dom,
lägst kW för första steget.
Går det första steget sönder så startat dom andra mer effektkrävande stegen istället och det är inte energieffektivt.
En strömtång kan ju vara bra att mäta med i detta fallet.
lägst kW för första steget.
Går det första steget sönder så startat dom andra mer effektkrävande stegen istället och det är inte energieffektivt.
En strömtång kan ju vara bra att mäta med i detta fallet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden