Jag skulle vilja installera en lampa på en plats jag inte undersökt förrän nu. Jag är van vid att det är iordninggjort med en blå, en brun och ibland en gulgrön sladd för att kunna koppla in.
På platsen, där jag antar att det suttit en lampa förut, kommer det ut tre svarta sladdar som går in i ett plastskydd och ut ur det två svarta som går in i taket igen. Samma sak för vita och röda men två in och två ut ur plastskyddet.
För blå sladd går det in en i plastskyddet och ut två varav en går in i väggen och en lös skalad sladd med synliga metalltrådar (Se bifogad bild).
Tacksam för tips, råd eller info om hur man kan gå till väga.
På platsen, där jag antar att det suttit en lampa förut, kommer det ut tre svarta sladdar som går in i ett plastskydd och ut ur det två svarta som går in i taket igen. Samma sak för vita och röda men två in och två ut ur plastskyddet.
För blå sladd går det in en i plastskyddet och ut två varav en går in i väggen och en lös skalad sladd med synliga metalltrådar (Se bifogad bild).
Tacksam för tips, råd eller info om hur man kan gå till väga.
Anlita en elektriker. Det är gamla sortens färg på kablarna. Livsfarligt pula själva om man är novis.
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 767 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 767 inlägg
Du måste reda ut vilken funktion de olika ledarna har, genom att följa dem och se vart de tar vägen. Färgerna kan du aldrig lita helt på, men det kan ge lite indikation.
Det ser åtminstone välgjort ut från början.
När du har rett ut varifrån de kommer, vilken funktion de har (bruten/fast fas, neutral och jord) är det lätt att veta hur du ska koppla, och då kanske du skulle byta ut tomtehattarna (torix) mot wago 221.
Eller ringa en elektriker.
Det ser åtminstone välgjort ut från början.
När du har rett ut varifrån de kommer, vilken funktion de har (bruten/fast fas, neutral och jord) är det lätt att veta hur du ska koppla, och då kanske du skulle byta ut tomtehattarna (torix) mot wago 221.
Eller ringa en elektriker.
Klicka här för att svara