1 615 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Ökade ränta och nu det här?
Ett skattefinansierat avdragssystem som hjälper folk som egentligen inte skulle behöva det. Dessutom driver det upp priserna på bostadsmarknaden, vilket gynnar bankerna. Med dagens låga räntor är det egentligen inte motiverat. Förut låg ju ränteavdraget på 50% så dom har sänkt förut.
Har svårt att tolka swedbanks utspel. Kan vara en image-grej där även de vill framstå som ansvarstagande lånegivare.
Har svårt att tolka swedbanks utspel. Kan vara en image-grej där även de vill framstå som ansvarstagande lånegivare.
Jag tolkar det som att de ser minskade ränteavdrag som en möjlighet för staten att dämpa bostadspriserna.
Politiskt sett tror jag det en ganska impopulärt drag, dessutom tror jag den stigande räntan kommer lägga lagom dämpning/upphörd prisstegring på priserna.
Skulle det bli en minskning så tror jag den blir så pass liten att den nästan inte märks på individbas.
Politiskt sett tror jag det en ganska impopulärt drag, dessutom tror jag den stigande räntan kommer lägga lagom dämpning/upphörd prisstegring på priserna.
Skulle det bli en minskning så tror jag den blir så pass liten att den nästan inte märks på individbas.
Frågan är om det verkligen är det. Jag tror att minskade ränteavdrag både kan få ett stort folkligt stöd och är lätt att skapa en politisk enighet kring.daviden skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Troligen, snillen spekulerar varning här, är det såhär:
Swedbank vill också synas som ansvarstagande i debatten.
Men mellan amorteringskrav och lägre ränteavdrag så föredrar dom det senare.
Det skulle ju nämligen inte påverka deras nuvarande lånestock eller inkomster, även om det framöver såklart skulle kunna påverka genom lägre bostadspriser, och då lägre lån.
/K
Swedbank vill också synas som ansvarstagande i debatten.
Men mellan amorteringskrav och lägre ränteavdrag så föredrar dom det senare.
Det skulle ju nämligen inte påverka deras nuvarande lånestock eller inkomster, även om det framöver såklart skulle kunna påverka genom lägre bostadspriser, och då lägre lån.
/K
Det jag inte får ihop i deras utspel (eller, får ihop det får jag, men jag begriper det inte..) är att med minskade räntebidrag skulle rörligheten på bostadsmarknaden minska, försäljningarna skulle bli färre och lånesummorna skulle behöva bli lägre.
Inget av detta tjänar bankerna på.
Är vi säkra på att Hermansson inte egentligen är lobbyist för Hyresgästföreningen? :x
Inget av detta tjänar bankerna på.
Är vi säkra på att Hermansson inte egentligen är lobbyist för Hyresgästföreningen? :x
Om man läser artikeln som trådskaparen länkar till så framgår det ju tydligt att det är Swedbanks chefsekonom som uttalar sig. Det här är inte nödvändigtvis en ståndpunkt som Swedbanks ledning står bakom. Och chefsekonomen säger ungefär samma saker som andra som har studerat Sveriges ekonomi har sagt. Inte särskilt anmärkningsvärt.
Klicka här för att svara