6 551 läst ·
19 svar
7k läst
19 svar
Ökad takhöjd - Ökad uppvärmningskostnad
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Så här ser tydligen regeln ut
'SBN 80 föreskriver därför att man i ett normalhus för permanentboende ska luften bytas ut varannan timme och hälften av den energimängd som ventileras bort måste på något sätt återvinnas'
då får jag det till: dubbla volymen så får du dubbla ventilationen (oberoende av antal personer och annat) men ev kanske det inte räknas som ett normalhus?
Edit: regeln verkar ha ändrats nyligen
'SBN 80 föreskriver därför att man i ett normalhus för permanentboende ska luften bytas ut varannan timme och hälften av den energimängd som ventileras bort måste på något sätt återvinnas'
då får jag det till: dubbla volymen så får du dubbla ventilationen (oberoende av antal personer och annat) men ev kanske det inte räknas som ett normalhus?
Edit: regeln verkar ha ändrats nyligen
Snaskpelle skrev:Det råder en förvirring kring nya och gamla regler. Enligt de gamla (som inte är så gamla) var man tvungen att ha värmeåtervinning utom vid fjärrvärme med förnyelsebar energi. Enligt de nya ( BBR, from 30 juni 2007 ) finns det INTE ett krav på värmeåtervinning men det är ett bra sätt att uppnå de energikrav som ställs.
Med rörmokeri har det specifikt inte mycket att göra Jon h. men rörläggaren är den optimale husbyggesobservatören då han är med från första spadtaget till inflyttningen(från avlopp & vatten innan plattgjutningen till montering av diskbänksblandare).jon_h skrev:
Men då jag drog rör i rätt många nybyggen (villor) var det svårt att undvika att se att alla var i stort sett identiska trots olika byggherrar, samma takhöjd, samma storlek på badrummet, samma värmepanna, samma placering av besticklådan(dina egna bestick ligger väl också i översta hurtslådan, närmast spis o diskbänk?) etc. etc. etc. Det vore väl befängkt att tro att alla dessa blivande husägare var stöpta i samma form,utan att de styrdes av en konservativ byggindustri som visste bäst.
Bästa hälsningar:Staffan
P.S. citaten hördes vid flera tillfällen av allt från hantverkare till chefer.
Staffan, jag förstår hur du menar. Men samtidigt byggs det en massa speciella "arkitektritade" hus, och där kan man hitta allt annat än traditionella mått.
Och jag tror nog i slutändan att skälet till att de flesta villor är så lika beror på att det är det de flesta vill ha. Jag hoppas att ingen kund är dum nog att tro på att det inte skulle gå att bygga på ett annat sätt.
Och jag tror nog i slutändan att skälet till att de flesta villor är så lika beror på att det är det de flesta vill ha. Jag hoppas att ingen kund är dum nog att tro på att det inte skulle gå att bygga på ett annat sätt.
Klicka här för att svara