Hej! Jag har ett hus där vattentillförseln kommer från 3 sammankopplade kallkällor på ett berg ovanför huset, fallhöjden blir bra och det är hyfsat tryck i kranarna, men man hade önskat lite mera flås vid duschning osv.

Hur löser jag det enklast? Går en hydrofor att koppla på redan trycksatt vatten eller finns det en bättre lösning?
 
B Brodit skrev:
Hej! Jag har ett hus där vattentillförseln kommer från 3 sammankopplade kallkällor på ett berg ovanför huset, fallhöjden blir bra och det är hyfsat tryck i kranarna, men man hade önskat lite mera flås vid duschning osv.

Hur löser jag det enklast? Går en hydrofor att koppla på redan trycksatt vatten eller finns det en bättre lösning?
Köp ett mindre duschmunstycke.
 
Ja jo, munstycket är reglerbart så det går ställa så man får väldigt starkt tryck i en tunn stråle, men vill även ha mera flöde så det blir drägligt att duscha med normal stråle.
 
Du kan sätta en pumpautomat paralellt på inkommande från källan med en ventil mellan kopplingarna och en bakventil närmast pumpen , vid dusch så stänger du ventilen och startar din pump. du får ett bra tryck vid dusch och kan gå tillbaka til självtryck sedan.

Edit räcker vattnet till från ovan
 
B Brodit skrev:
Ja jo, munstycket är reglerbart så det går ställa så man får väldigt starkt tryck i en tunn stråle, men vill även ha mera flöde så det blir drägligt att duscha med normal stråle.
Du får inget motstånd i ditt stora duschmunstycke kontra vatten som kommer in i det alltså är ett litet bättre.
 
Testa ett sådant här, tror det typ kostar runt 100 lappen, så ska du se vad jag menar.
 
  • Handdusch med hållare på vit bakgrund, prisvärd modell som diskuteras i inlägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går nog bra med en sådan typ , men kolla först upp om den är godkänd för dricksvatten, som om den står still länge måste det vara en i plast eller rostfritt, så pumpen inte rostar fast tills nästa gång.
 
N NoOne2k skrev:
Du behöver tryckhöja på något sätt, jag skulle rekommendera en liten pump med hydropress. Finns billiga på bland annat jula [länk]

Lite intressant att de på sidan skriver imponerande flöde på 5000l/h. Det gäller vid noll tryckhöjning.

Jag har kikat lite på dom, men är den bara att montera på inkommande vatten och sen sköts den av sig själv?

Har inte full koll på hydroforer men den fungerar genom att trycksätta vattnet med luft så motorn är till för lufttryck? Och när det blir för lågt så startar pumpen?

Denna kommer alltså inte starta såfort man öppnar en kran?
 
B Brodit skrev:
Jag har kikat lite på dom, men är den bara att montera på inkommande vatten och sen sköts den av sig själv?

Har inte full koll på hydroforer men den fungerar genom att trycksätta vattnet med luft så motorn är till för lufttryck? Och när det blir för lågt så startar pumpen?

Denna kommer alltså inte starta såfort man öppnar en kran?
Pumpautomaten som jag länkade till består av två delar, en tryckstegringspump som ökar trycket på vattnet som startar när trycket sjunker under inställt värde och en hydropress. Hydropressen har en gummiblåsa innuti som är lyftfylld, på så vis kan den lagra en viss volym vatten och du kan öppna en kran utan att pumpen startar direkt. Ju större tank, desto mer vatten kan du tappa upp utan att pumpen startar. Pumpen på jula är bland det billigaste som finns, men jag hade nog satt in en liten större anläggning. Allt beror på givetvis hur mycket plats man ha och hur mycket pengar man vill lägga. Ett steg upp är ex. https://www.rinkabyror.se/artikel/jet-10-50-pumpautomat/

Ovanstående pumpar har till viss del en sugande effekt och kommer när pumpen startar att suga vatten ur ledningen, beroende på lednimgsdimension, längd på ledning och höjdskillnad mellan pump och vattenyta. Kommer det inte tillräcklig mängd vatten för ex. en lång dusch kommer trycket att minska. För att motverka detta kan man montera en större hydropress som ökar mängden vatten man kan ta ut utan att pumpen behöver starta. Troligtvis är detta inget problem då du idag kan duscha med självtryck men det är lätt att man blir van vid mera lyx ;)
 
Inte riktigt bara att koppla in, det måste vara lite enkelt att skifta mellan självtryck ( normal användning ) och dusch.
Se bara till att det finns vatten som rinner till
 
  • Schematisk ritning av vatteninstallation med pumpdrift och självtryck, inklusive ventiler och pumpautomat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Inte riktigt bara att koppla in, det måste vara lite enkelt att skifta mellan självtryck ( normal användning ) och dusch.
Se bara till att det finns vatten som rinner till
Varför göra det så avancerat? När man väl har vant sig så är det bekvämt att alltid ha tryck. En lösning är annars att slå ifrån strömmen till pumpen så att den inte startar, då flödar vattnet igenom utan att tryckstegras...
 
N NoOne2k skrev:
Varför göra det så avancerat?
Eftersom det fordras en backventil, så är frågan då behäftat med ett svar. Kommer självtrycket att öppna upp fullt på den.
Ingen kan svara på det förrän det monterats, Det är inget avancerat bara ett sätt att få det att fungera med eller utan pump.
Och det avgör TS som frågat efter en lösning för sitt duschande.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.