F
Det är sällan vi får riktig vinter i skåne med flera minusgrader och snö i veckovis. Trevligt med lite ljus men desto värre luft. Vår luftfuktighet ligger runt 25% och vi få torr hud, ögon och hals hela tiden. Har en billig luftfuktare från kjelle men den gör inte så mycket. Sådana där man vattenbehållare man hänger på radiatorerna, hjälper dom?

BirgitS
Rätt lite. Men är det väldigt många så kan det väl märkas tillsammans, precis som flera billiga luftfuktare från Kjell. Det behövs rätt mycket avdunstat vatten för att få upp luftfuktigheten 5 procentenheter vid 20 grader.

Sänkt temperatur inne leder till högre relativ luftfuktighet.

• Gilla
Stevie123 och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Det är sällan vi får riktig vinter i skåne med flera minusgrader och snö i veckovis. Trevligt med lite ljus men desto värre luft. Vår luftfuktighet ligger runt 25% och vi få torr hud, ögon och hals hela tiden. Har en billig luftfuktare från kjelle men den gör inte så mycket. Sådana där man vattenbehållare man hänger på radiatorerna, hjälper dom?
Så är svensk vinter. När det är kallt ute blir det torrt inne. Det är bra för huset men inte idealiskt för människor.
Det är meningslöst att hänga vattenkärl på värmeelementen. De dunstar alldeles för lite.skall det ge effekt får ni koka vatten hela dagen utan att ha spisfläkten på.

Vad göra? Bäst att finna sig i läget och om möjligt minska ventilationen, men det finns luftfuktare att köpa.
Fuktare jobbar med olika principer.
1 Sprayfuktare. De sprayar fint vattenstålar genom luftflöde som drivs av läkt. Låter lite och ger på sikt avsättningar i rummet av kalk från vattnet. Den fuktade luften blir kallare än rumsluften
2 En luftström leds genom en våt filt som fuktar luften, Filtet sätts på sikt igen sig av damm från luften och av kalk i vattnet. Fuktade luften blir kallare än rumsluften.
3 Ångfuktare. En liten elvärmd ångpanna sprayar ånga utan att kyla luften. Kräver hygrostat för start och stopp då effekten bara har ett steg. Pannans elektrod behöver rengöras ibland från kalkavsättning.

De flesta byggnader tål inte hög relativ luftfuktighet (40 till 50 %) vintertid. Badhus har ofta fuktskador.

• Gilla
Elisabeth111 och 2 till
  • Laddar…
Beroende på husets storlek så kan det behövas fler luftfuktare.
Jag köpte en från Rusta som fick upp den relativa luftfuktigheten från 25% till 35% i min lägenhet på 60 m2. Men det går åt 10 liter vatten per dygn.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
25% vintertid är väl inte så värst lågt, har haft 10% länge nu 😅

• Gilla
Ruben Janzon och 1 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Jag köpte en från Rusta som fick upp den relativa luftfuktigheten från 25% till 35% i min lägenhet på 60 m2. Men det går åt 10
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Jag köpte en från Rusta som fick upp den relativa luftfuktigheten från 25% till 35% i min lägenhet på 60 m2. Men det går åt 10 liter vatten per dygn.
Räknade lite grovt och kom fram till att det behövs ca 10 l vaten per dygn för en bostad om 100 kvm, för uppfuktning till 40 % RF då utetemp är -5. Förutsatt luftväxling 0,35 l/s • kvm.

• Gilla
Anders_X2
  • Laddar…
Om du har eldstad kan du låta vattenånga sprida sej från en stor gryta eller hink på eldstaden

• Gilla
PalomaG och 3 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Jag fick nu denna vintern (för första gången i mitt liv) verkligen problem med hals, näsa & ögon, för att luftfuktigheten var låg en längre tid.

Fick stänga av FTX & bara köra den 4x20 min per dag med timer.
Sedan ställde jag en full skurhink med vatten på golvet ca 2 m framför LLVP, och tog en större handduk som jag la ner i skurhinken & drog andra änden av handduken i vinkel "bakåt" upp emot en stolsrygg & fäste handduken i stolens överkant med en stropp.

Så vattnet ifrån skurhinken absorberas upp av handduken, och dunstar av i luften tack vare LLVP.
Processen fortsätter av sig själv så länge man har vatten i skurhinken 👍

Mig hjälpte detta jättemycket & jag gick ifrån ca 25 % till 40-42 % på nått dygn.

• Gilla
TickyNucker och 7 till
  • Laddar…
C
Har också problem med torr luft på vintern och har i många år haft en sån här halvstor Beurer luftfuktare:
https://www.conrad.se/sv/p/beurer-lw-230-luftrengorare-fuktare-1-st-svart-2348212.html

Funkar riktigt bra, men det är några saker man får tänka på.

Dels som någon nämnde, så får man välja en med lite större kapacitet, annars får man fylla på den stup i kvarten, alternativt att den inte har tillräcklig kapacitet att få upp luftfuktigheten till komfortnivå.

Det tar tid att bygga upp luftfuktigheten i rummet. Vi kör den dygnet runt, på högsta effekt dagtid och lågvarv nattetid pga fläktbruset. Tar kanske 3 dygn innan den jobbat upp luftfuktigheten.

Typ av avfuktare. Finns många olika arbetsprinciper, alla med sina för- och nackdelar.
Denna blåser luft över lameller som roterar i vattenbad = evaporation.

Magnus E K
Så det är nu man borde ställa duschkabinen i vardagsrummet... Har bara 5-7 grader i källaren nu så lite frestande att slippa klä av sig där nere. Kan lösa rördragningen med ett hål i golvet under soffan.

• Haha
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
F
J Jochi skrev:
Så är svensk vinter. När det är kallt ute blir det torrt inne. Det är bra för huset men inte idealiskt för människor.
Det är meningslöst att hänga vattenkärl på värmeelementen. De dunstar alldeles för lite.skall det ge effekt får ni koka vatten hela dagen utan att ha spisfläkten på.

Vad göra? Bäst att finna sig i läget och om möjligt minska ventilationen, men det finns luftfuktare att köpa.
Fuktare jobbar med olika principer.
1 Sprayfuktare. De sprayar fint vattenstålar genom luftflöde som drivs av läkt. Låter lite och ger på sikt avsättningar i rummet av kalk från vattnet. Den fuktade luften blir kallare än rumsluften
2 En luftström leds genom en våt filt som fuktar luften, Filtet sätts på sikt igen sig av damm från luften och av kalk i vattnet. Fuktade luften blir kallare än rumsluften.
3 Ångfuktare. En liten elvärmd ångpanna sprayar ånga utan att kyla luften. Kräver hygrostat för start och stopp då effekten bara har ett steg. Pannans elektrod behöver rengöras ibland från kalkavsättning.

De flesta byggnader tål inte hög relativ luftfuktighet (40 till 50 %) vintertid. Badhus har ofta fuktskador.
Kan inte komma ihåg senast det var såhär illa dock. Vintrarna brukar vara fuktiga plusgrader.

Varför skulle byggnader inte klara högre luftfuktighet på vintern jämfört med.sommar?

F Fideliox skrev:
Kan inte komma ihåg senast det var såhär illa dock. Vintrarna brukar vara fuktiga plusgrader.

Varför skulle byggnader inte klara högre luftfuktighet på vintern jämfört med.sommar?
Eftersom fuktig inomhusluft träffar vintertid kalla byggnadsdelar och kondens bildas. Ofta är blir vinden problemet men har man dålig ångspärr kan de ske även i väggarna. Ju större skillnad i absolut luftfuktighet desto större blir ångtrycket, ju ångtätare behöver huset vara.

På sommaren spelar det ingen roll eftersom inga byggnadsdelar är så kalla att kondens bildas, förutom möjligtvis i hus med källare när fuktig sommarluft kommer ner i källaren och luftfuktigheten stiger eftersom det är kallare där.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Fukt dras alltid till det kallaste området så på vintern är det så långt ut som möjligt medans på sommaren är det oftast insidan i huset som är svalast. Så all fukt som tillförs på vintern kommer absorberas av huset och göra det till en tvättsvamp innan man fått en mättad byggnad.

Men jag kan annars rekommendera att ha massor av växter i hemmet. På inget sätt bättre än en luftfuktare för huset men ser mycket trivsammare ut.
Det blir en väldigt stor avdunstning från jorden, speciellt om de står i ett fönster med ett varmt element under men även från växten i sig. De hjälper även till lite med syretillförseln om man nu dragit ner på cirkulationen.

• Gilla
PalomaG och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Fukt dras alltid till det kallaste området så på vintern är det så långt ut som möjligt medans på sommaren är det oftast insidan i huset som är svalast.
Det är inte "just fukten" som "dras", utan det är naturlagarna att lufttemperaturer alltid försöker utjämna sig själva med omgivningen, & innehåller då den luften fukt, så följer den med i utjämningen till den "kallare" sidan.

Och med fukt likadant OM temperaturen är lika, då den pga naturlagarna alltid försöker att utjämna sig själv med omgivningen. Men är den fuktiga sidan kallare så kommer (den varma sidans försök till temputjämning) att "motarbeta" fuktens försök till fuktutjämning.

Därför uppstår oftast fukt/kondensskador på vindar, i källare & ibland i en yttervägg.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Bor du nere till vänster i Skåne så har jag en så kallad luftkylare som ju fuktar luften. Den står mest ivägen så du kan hämta den och skänka en slant till Barncancerfonen om du vill.

• Gilla
Jochi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.