Jag bor in Brf-lägenhet i ett flerbostadshus med gemensamma fläktar på taket. Det vill säga att en riktig köksfläkt med egen motor får inte installeras. Lägenhetens frånluft går via badrummet och köket.

I köket har vi installerat en dragkåpa/"köksfläkt" av fabrikat Fjäråskupan, modell Diskret. Normal evakuering av kökets rumsluft är kontrollerad vid senaste OVK-kontrollen.

Problemet är att vid matlagning och "fläkten" inställd i forcerat läge, så räcker utsuget inte till. Köket fylls ganska snabbt av matos och lukt. Ett sätt att lindra den uppkomna situationen är att öppna balkongdörren. Fungerar vettigt under den varmare årstiden men är lite för kallt på vinterhalvåret.

Jag har försökt lista ut att hur man kan öppna "spjället" i fullt läge (forcering), men utan framgång. Förstår att det är en liten motor (blå pil) som styr spjället via en smal metallskruv. På bilderna så ser man på skalan och metallskruven att det finns mer "utrymme" för kunna öppna spjället mer än vad som går idag.

Är det någon som vet hur man går tillväga för att få större öppning på spjället?

Metallspjäll och skruv i ett ventilationssystem med en liten motor som styr spjället, markerat med en blå pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köksfläktsystem med metallskruv och skala, indikerar potentiellt justerbart spjäll. Blå pil pekar på liten motor som styr spjället.
Skapa konto
Metallskruv och liten motor styr köksfläktens spjäll. Spiralformad ventilationsslang fäst vid fläkten för luftutsug. Skalindikator visar inställning.
Skapa konto

• Gilla
Nyfiknanicke
  • Laddar…
BirgitS
Det blir nog bättre flöde om fläktröret/slangen monteras korrekt, utdragen och med överlapp hela varvet runt. Mycket ojämnheter ökar friktionen och minskar därmed flödet. Samma sak om det inte är tätt.
https://fjaraskupan.se/pub_docs/files/PDF/mountinginstructions/se/montering-skap-inbyggnad.pdf sidan 7

Är spiskåpan monterad 50 cm över hällen?
Varje extra cm gör att mer os kan gå utanför kåpan.

Injustering av forceringsläget beskrivs i bruksanvisningen: https://fjaraskupan.se/pub_docs/files/PDF/instructions/se/bruksanvisning.pdf sidan 16

Sen ska det väl sägas att centralfläkten ofta inte ger särskilt högt flöde. Det var inte utan anledning som man förr hade separata kök, köken blev ofta osiga.

Hur ser fronten ut?

Hur ser det ut i kopplingsboxen?

När timervredet vrids så måste motorn som vrider spjället gå en förutbestämd tid, denna tid bör vara justerbar.

Tänk på att om du ändrar spjället så sabbar du flödet för alla lägenheter som använder samma fläkt.
Det enda som hjälper är en kåpa med större uppsamlingsvolym

Hur ser fronten ut?

Hur ser det ut i kopplingsboxen?

När timervredet vrids så måste motorn som vrider spjället gå en förutbestämd tid, denna tid bör vara justerbar.

Tyvärr har jag inte just nu en hel bild på kopplingsboxen. Återkommer när med en "hel bild" när jag demonterat fläkten igen.
Själv lyckades jag inte hitta något vred eller liknande när jag öppnade boxen.

Närbild av öppen kopplingsbox med kretskort, kablar och komponenter. Ingen synlig justering för timervredet.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.