Har haft problem med en radonhalt på över 1000 Bq. Sågade upp sprickor i källarväggen och golvet. La slutligen på flera lager golvfärg. Efter att jag borrat hål i plattan och satt in en fläkt med två hastigheter har radonhalten sjunkit och ligger oftast under 200 Bq. Har även satt in en fläkt som suger ut luft från dräneringsröret.
Håller jag handen framför utblåset från radonfläkten "100 mm kanalfläkt från Biltema" kan jag känna att utblåstemperaturen är ganska varm och ligger på ca 23 grader men det kommer inte ut så mycket luft vilket beror på att jag har en blandning av makadam och sand. Funderar på om det finns någon annan typ av fläkt så att undertrycket blir högre och jag får in mer frisk luft under bottenplattan. Funderade på att använda den fläkten kanske bara någon timme åt gången för att torka upp sanden och få in mer frisk luft.
Radonen kommer från sanden och makadammen som tydligen kommer från ett stenbrott med hög radonhalt. Placerar jag radonmätaren i rensbrunnen till avloppet visar den radonhalten 9999 Bq vilket är maxvärdet för mätaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.