U
Bor i gammalt timmerhus, har 40% inne nu efter en ganska lång tid med -5 till -10

På sommaren brukar vi ligga på 60-65%

Bästa är väll duscha ofta och varmt, samt ha kolfilter till spisfläkten och inte leda ut all fukt från matlagning. Det blir rätt stora volymer som tillförs huset då.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Bor i gammalt timmerhus, har 40% inne nu efter en ganska lång tid med -5 till -10

På sommaren brukar vi ligga på 60-65%

Bästa är väll duscha ofta och varmt, samt ha kolfilter till spisfläkten och inte leda ut all fukt från matlagning. Det blir rätt stora volymer som tillförs huset då.
Det kostar att leva modernt.

Växter ska ju hjälpa till att öka luftfuktigheten så se till att skaffa en sjuhelvetes massa krukväxter? Vilka krukväxter som är bäst ska jag dock låta vara osagt och det är säkert ingen quick fix.

En bra bonus är att det är förbannat trevligt med massor av växter.

BirgitS
Jag tycker att vi har fyllt upp våra fönster med krukväxter av olika slag, men de gör väl inte av med mer än 1 liter vatten om dagen så här års. Med andra ord mycket mindre än de där 10 l som det pratades om för 100 kvm.

Tillföra fukta inomhus är väldigt enkelt.
Låt allt lufttorka, kläder, disk.mm
Borsta inte av snön innan man går in.
Tillaga mat utan lock.
Låt kökstrasan vara blö när den hängs upp.
Fäll inte ner toalocket.
Våttorka golven.
Träna inne.
Behövs de mer så får man ta till de övriga tipsen i tråden

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Tillföra fukta inomhus är väldigt enkelt.
Låt allt lufttorka, kläder, disk.mm
Borsta inte av snön innan man går in.
Tillaga mat utan lock.
Låt kökstrasan vara blö när den hängs upp.
Fäll inte ner toalocket.
Våttorka golven.
Träna inne.
Behövs de mer så får man ta till de övriga tipsen i tråden
Tänkvärda synpunkter som visar att modernt boende skapat nya problem. I gengäld slipper vi kalla dragiga bostäder och sjukdomar i dess följe.

C
J Jochi skrev:
modernt boende skapat nya problem.
Vårt hus är 150 år gammalt, men det är ändå torrt på vintern. Så jag skulle påstå att det inte är ett nytt problem.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
U
J Jochi skrev:
Tänkvärda synpunkter som visar att modernt boende skapat nya problem. I gengäld slipper vi kalla dragiga bostäder och sjukdomar i dess följe.
Fast torr luft kan skapa sjukdomar också, infektioner ökar i för torr luft

• Gilla
jawen
  • Laddar…
J Jochi skrev:
3 Ångfuktare. En liten elvärmd ångpanna sprayar ånga utan att kyla luften. Kräver hygrostat för start och stopp då effekten bara har ett steg. Pannans elektrod behöver rengöras ibland från kalkavsättning.
Luftbefuktar man mer proffesionellt har man ofta en vattenrenare med omvänd osmos innan befuktaren för att slippa detta och andra problem.

Tyvärr adderar den rätt mycket i inköpskostnad och är ännu en sak som ska servas så det kanske inte är så bra hemma.

4774
F Fideliox skrev:
Det är sällan vi får riktig vinter i skåne med flera minusgrader och snö i veckovis. Trevligt med lite ljus men desto värre luft. Vår luftfuktighet ligger runt 25% och vi få torr hud, ögon och hals hela tiden. Har en billig luftfuktare från kjelle men den gör inte så mycket. Sådana där man vattenbehållare man hänger på radiatorerna, hjälper dom?
Jag löste det med en liten ångmaskin som stod på golvet med en liten luftrenar precis bakom. Ångan spred sig i hela luften. Har aldrig mått så bra inomhus vintertid då den torra luften utlöser astmaatacker för mig och jag hatar astmamedicin..

F Fideliox skrev:
Det är sällan vi får riktig vinter i skåne med flera minusgrader och snö i veckovis. Trevligt med lite ljus men desto värre luft. Vår luftfuktighet ligger runt 25% och vi få torr hud, ögon och hals hela tiden. Har en billig luftfuktare från kjelle men den gör inte så mycket. Sådana där man vattenbehållare man hänger på radiatorerna, hjälper dom?
Jag kör sedan många år med luftfuktare, plastlådor man hänger på elementen, där vattnet sugs upp av en tjock skiva. De gör verkligen skillnad: jag fyller på med hett vatten 80 grader, i fem lådor går det åt 1,5 - 2 L per dygn. Det höjer med ca 10%. Jag har dessutom rätt många krukväxter, även dessa avger fukt. Jag brukar ligga kring 50% luftfuktighet och besväras inte nämnvärt av problem med torr luft.

F Fideliox skrev:
Vi har helt enkelt köpt en liten fin luftfuktare som vi flyttar med oss. Sitter vi och tittar på TV till exempel, då står den på soffbordet, och där tillbringar vi mycket tid så......😅 På natten står den på nattduksbordet osv...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.