Som rubriken säger, kan jag använda Wago 221 i kopplingsboxen för att koppla ihop eller bör man använda grövre skruvplintar.
Hittar inte heller färdigt perilex sladdställ med 2,5mm, säljs inte det?

Det är inga som helst problem att använda Wago 221 i den här situationen, kör på

• Gilla
Färdigrenoverad
  • Laddar…
F ErlandJ skrev:
Hittar inte heller färdigt perilex sladdställ med 2,5mm, säljs inte det?
Det behövs inte, 1.5 mm² räcker för 16 A när det handlar om en löst förlagd anslutningskabel.

• Gilla
Färdigrenoverad
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det behövs inte, 1.5 mm² räcker för 16 A när det handlar om en löst förlagd anslutningskabel.
Nu har Norwesco bestämt sig för L1 till schuko-uttaget. Är det ok att färga om brun kabel med grå tejp i kopplingsboxen och koppla den till grå från perilexuttaget och sedan koppla in L1 och L2 i spishällen via perilexsladden eller det någon standsrd att häll ska vara L2&L3?

• Öppen elektrisk kopplingsbox med flerfärgade kablar och skruvanslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kaiser21
  • Laddar…
Det finns ingen standard förutom vår byggahus-standard att hällen ska får L1+L2 och ugnen L3.

Att ledaren till schukouttaget är brun är inte vald för att den ska kopplas till L1, utan brun är helt enkelt den "första färgen" som man väljer för en enfasig ledning. Så skarva grå med brun i kopplingsdosan. Bry sig inte om att märka om nånting, det orsakar bara förvirring.

Du bör kontrollera att ditt perilexsladdställ har L1+L2 (brun, svart) kopplade till stiften till höger. Det är den nya standarden. Det finns en äldre där L1 har platsen nere till vänster. Det viktiga är att häll och ugn inte delar på någon av faserna.

• Gilla
KA Berg och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Det finns ingen standard förutom vår byggahus-standard att hällen ska får L1+L2 och ugnen L3.

Att ledaren till schukouttaget är brun är inte vald för att den ska kopplas till L1, utan brun är helt enkelt den "första färgen" som man väljer för en enfasig ledning. Så skarva grå med brun i kopplingsdosan. Bry sig inte om att märka om nånting, det orsakar bara förvirring.

Du bör kontrollera att ditt perilexsladdställ har L1+L2 (brun, svart) kopplade till stiften till höger. Det är den nya standarden. Det finns en äldre där L1 har platsen nere till vänster. Det viktiga är att häll och ugn inte delar på någon av faserna.
Älska byggahus-standarden!

• Gilla
  • Älska
udihow och 1 till
  • Laddar…

Tack för svar!
Insåg nu att jag har en LV-pump på L1 så då kanske det trots allt är bättre att han ugnen istället för spishällen där eftersom man kör ugnen mer sällan och kan då stänga av LVP. Får gå igenom igen hur det totalt är balanserat över faserna.

• Gilla
Willmanh och 1 till
  • Laddar…

Nu blev jag lite fundesam på hu jag gör bäst. Hällen kom med en monterad kabel där blå och grå är sammanlagda och grå är blåmärkt.med överdragen blå strumpa.
Hällen har följande bild
Label med tekniska specifikationer för en spishäll från IKEA, modell HB 1150F, markerad med elförsörjningskrav.
Skapa konto

och manualen visar där jag antar att den ska kopplas enligt inringat i mitt fall, alltså att jag behåller sammanläggningen blå/grå och kopplar den till min nolla i dosan alternativt i perilex-hanen där jag inte ansluter L3-plinten (eller den fas jag inte använder).
(Ser att de vill koppla svart till L1 men det kan man kanske bortse från om man själv har koll på den biten)
Elektrisk anslutningsguide med diagram för inkoppling av häll, inringad del för 380-415V anslutning.

Hur gör jag då lämpligen med mitt fina norweco-uttag?
1. Kopplar IKEA-sladden fast i boxen med matningen och använder inte perilex (som jag dock kopplar)
2. Köper en perilex hane och sätter på IKEA-sladden
3. Kopplar IKEA-sladden med mitt perilexsladdställ i dosan/boxen och ansluter peilexkontakten vilket kanske gör att det blir trångt och många kopplingar i dosan.

Har de lagt samman blå/grå för att ha en nolla-kabel till respektive fas för att inte belasta nollan onödigt hårt? Det tyder väl på att de inte tycker man ska koppla ihop den med bara en nolla 1,5mm i så fall vilket mitt alternativ 3 innebär.

Dessutom denna text i manualen
En närbild av en manual om elektriska varningar med inringade ord som beskriver användning av flerpolig strömbrytare.
Skapa konto

Peilexuttaget sitter ju vid golvet under spisskåpet, äknas det som åtkomligt?
Får jag alltså inte koppla enligt alternativ 1 utan att också ha en brytare inkopplad? Det är väl massor av hällar/spisar som är fast inkopplade utan det.

Redigerat:
Går det att byta sladden till hällen, dvs går det att komma åt anslutningsterminalen i hällen? Då bör du i så fall sära på de två neutralledarna och endast använda den blå som neutralledare. Jag har på senare tid sett fler fall (från Ikea) där sladden enligt uppgift inte går att byta. Jag trodde att tillverkarna hade slutat med dessa dumheter. Det är ett resultat av att de säljer samma häll i Holland som följer alternativet till vänster. Se https://www.byggahus.se/forum/threads/spisbibeln.244911/page-4#post-2936374. Jag var faktiskt på Ikea nyligen och lyfte på några hällar i utställningen utan att kunna se en fast monterad sladd.

Annars får du försöka knö in dubbla neutralledare under samma skruv i perilexkontakten enligt alternativet du ringat in. Det är trångt men det går. Var noga så att det inte glappar. Visst kan du ansluta hällen fast i dosa också. Så var det förr, och man river inte ut hällen varje dag direkt, knappt ens per år vid städning.

Någon brytare behöver du inte. I en bostad duger säkringarna eller huvudbrytaren i elcentralen.

Går det att byta sladden till hällen, dvs går det att komma åt anslutningsterminalen i hällen? Då bör du i så fall sära på de två neutralledarna och endast använda den blå som neutralledare. Jag har på senare tid sett fler fall (från Ikea) där sladden enligt uppgift inte går att byta. Jag trodde att tillverkarna hade slutat med dessa dumheter. Det är ett resultat av att de säljer samma häll i Holland som följer alternativet till vänster. Se [länk]. Jag var faktiskt på Ikea nyligen och lyfte på några hällar i utställningen utan att kunna se en fast monterad sladd.

Annars får du försöka knö in dubbla neutralledare under samma skruv i perilexkontakten enligt alternativet du ringat in. Det är trångt men det går. Var noga så att det inte glappar. Visst kan du ansluta hällen fast i dosa också. Så var det förr, och man river inte ut hällen varje dag direkt, knappt ens per år vid städning.

Någon brytare behöver du inte. I en bostad duger säkringarna eller huvudbrytaren i elcentralen.
"Annars får du försöka knö in dubbla neutralledare under samma skruv i perilexkontakten"
Alltså i en ny kontakt enligt mitt alternativ 2?
Vit Perilex-kontakt med tre stift och en rund kabelanslutning.
Skapa konto

Öppnar ogärna hela hällen, måste skruva loss hela understycket för att se. Finns ingen lite lucka vid kopplingen.
När du skriver med fast dosa så går det alltså att använda den som kommer i Norwesco-uttaget, fast jag inte använde ingående perilexuttaget utan hällen fast och schuko till ugnen?

Ursäkta om jag försöker vara övertydlig, men hellre det...

Ja, jag borde ha skrivit perilexstickpropp.

Fast anslutning kan du göra i kopplingsdosan mellan uttagena i din Norwescokombo. Du behöver ordna en nöjaktig dragavlastning som motstår lite våld. Slakta t.ex en stickpropp så att du får en klämma.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.