5 629 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
OK med mosaik på mosaik på badrumsgolvet?
Har haft en hantverkare hemma som misslyckades med fallet på mosaikgolvet intill golvbrunnen. Det skapas en pöl, och drygt tre deciliter vatten samlas på golvet innan vattnet börjar rinna ner i brunnen.
Efter mycket om och men har hantverkaren medgett sitt misstag, och lovat att göra om golvet. Hans lösning är att spacka upp och lägga nytt mosaikgolv ovanpå det befintliga mosaikgolvet. Detta för att inte behöva göra om fuktspärren.
Jag undrar om det är OK att göra på detta sätt? Eller handlar det enbart om att hantverkaren försöker komma billigt undan? Kan det medföra komplikationer? Golvet består av gjuten platta, elslingor, flytspackel, fuktspärr och mosaik.
Jag antar att jag förmodligen skulle kunna vara stenhård och kräva att golvet rivs upp och görs om, vilket i sin tur innebär att även väggarna måste rivas ner och göras om för att få ett skarvlöst tätskikt. Ett STORT backjobb för hantverkaren med andra ord. Så jag har därför förståelse för att hantverkaren vill undvika detta, men jag saknar tyvärr kunskapen om det är ok att lägga ett extra lager mosaik?!
Uppdaterat i efterhand:
Ser nu att det finns ett antal andra liknande fall (ursäkta ordvitsen!) här på forumet. Sorry för att jag kör en repris på andra inlägg! Ska läsa på bättre nästa gång.
Efter mycket om och men har hantverkaren medgett sitt misstag, och lovat att göra om golvet. Hans lösning är att spacka upp och lägga nytt mosaikgolv ovanpå det befintliga mosaikgolvet. Detta för att inte behöva göra om fuktspärren.
Jag undrar om det är OK att göra på detta sätt? Eller handlar det enbart om att hantverkaren försöker komma billigt undan? Kan det medföra komplikationer? Golvet består av gjuten platta, elslingor, flytspackel, fuktspärr och mosaik.
Jag antar att jag förmodligen skulle kunna vara stenhård och kräva att golvet rivs upp och görs om, vilket i sin tur innebär att även väggarna måste rivas ner och göras om för att få ett skarvlöst tätskikt. Ett STORT backjobb för hantverkaren med andra ord. Så jag har därför förståelse för att hantverkaren vill undvika detta, men jag saknar tyvärr kunskapen om det är ok att lägga ett extra lager mosaik?!
Uppdaterat i efterhand:
Ser nu att det finns ett antal andra liknande fall (ursäkta ordvitsen!) här på forumet. Sorry för att jag kör en repris på andra inlägg! Ska läsa på bättre nästa gång.
Går alldeles utmärkt att lägga ett nytt golv på det gamla. En betydligt bättre lösning för alla parter än att börja slita bort plattor.
Dessutom tror jag faktiskt inte att du kan kräva att hantverkaren ska slita upp hela golvet. Läs lite här på forumet så hittar du mer info. Jon_h kommer säkerligen att förtydliga om så krävs.
Dessutom tror jag faktiskt inte att du kan kräva att hantverkaren ska slita upp hela golvet. Läs lite här på forumet så hittar du mer info. Jon_h kommer säkerligen att förtydliga om så krävs.
Frågan har ju varit uppe tidigare men jag har varje gång funderat på det där med att det faksikt blir en regelrätt grop i tätskiktet där det garanterat alltid kommer stå vatten? Är det så att det faktiskt inte är någon skillnad på en grop med vatten under klinkersen och den i princip konstanta fukt som blir under klinkersen vid normal användning?
Jag tycker det verkar lite vanskligt att ha en grop med tillhörande vattenpöl, men det kanske det inte är?
Jag tycker det verkar lite vanskligt att ha en grop med tillhörande vattenpöl, men det kanske det inte är?
Jag har funderat på detta också. Men det är ju faktiskt ingen skillnad på dyblött och dyblött. Enda skulle väl kunna vara om pölen var så djup att det faktiskt blev ett högre tryck på vattnet som stod där, och detta då genomförde en större fuktvandring genom tätskiktet. Men då ska pölen nog vara ganska djup..phl skrev:
Jag kan inte se att det är några problem med detta. Och oavsett vilket är det inte ett tillräckligt stort fel för att man ska kunna begära att företaget ska göra om hela badrummet.
Klicka här för att svara