Hej på er! Idag har jag en fråga om hur mkt det kan diffa i höjdled mellan underkant på takreglarna utan att det kommer synas med blotta ögat efter att gipset är monterat?
Reglarna sitter på cc 45 och på ett ställe på cc35.
Är det liksom ok med 5-6mm eller borde man sätta distanser?
 
Cc-mått är något man använder för att mäta avstånd mellan delar (centrum till centrum) så det är svårt att förstå vad du faktiskt menar med din fråga?
 
TS frågar om det kommer synas på färdigresultatet att det är höjdskillnad på takgipset och anger cc måttet mellan takstolarna.
Ja det kommer synas.
Självklart sätter TS distanser så taket blir plant och fint.

Lycka till :-)
 
  • Gilla
Trattkantarell
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Cc-mått är något man använder för att mäta avstånd mellan delar (centrum till centrum) så det är svårt att förstå vad du faktiskt menar med din fråga?
Precis, reglarna sitter med 45cm mellanrum center till center, men sista regeln sitter på 35cm för bättre fördelning mot sista väggen. Originaltaket som reglarna sitter monterade mot är inte rakt, så lägger man nu vattenpasset mot underkant på tvärs mot tre reglar så diffar det i höjdled mellan dessa reglar. Min fråga är alltså hur mkt det kan skilja utan att det nya taket kommer upplevas vågigt.
Hoppas det blev tydligare vad jag menar!
 
Trattkantarell Trattkantarell skrev:
Precis, reglarna sitter med 45cm mellanrum center till center, men sista regeln sitter på 35cm för bättre fördelning mot sista väggen. Originaltaket som reglarna sitter monterade mot är inte rakt, så lägger man nu vattenpasset mot underkant på tvärs mot tre reglar så diffar det i höjdled mellan dessa reglar. Min fråga är alltså hur mkt det kan skilja utan att det nya taket kommer upplevas vågigt.
Hoppas det blev tydligare vad jag menar!
Ok..

Ja, om du behöver distanser eller inte beror väl mest på hur vågigt tak du själv är beredd att ha?
Många innertak måste ha nästintill rakt underlag för att ens kunna sätta upp..
 
När jag gjorde det senast så satte jag nivån på 2mm tolerans och blev ganska irriterad på mig själv när jag väl började montera gips.
Vet inte hur 5-6mm ens skulle gå helt ärligt.
Du får tänka på att skivorna kan knäckas och pappen kan spricka också, det handlar inte bara om vad som syns.
 
  • Gilla
Trattkantarell
  • Laddar…
Med så stora skillnader på så korta avstånd kommer det att synas. Jag skulle ha satt läkt, 22x70 tvärs takstolarna cc30 och vägt in dom noga vid varje infästningspunkt.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Med så stora skillnader på så korta avstånd kommer det att synas. Jag skulle ha satt läkt, 22x70 tvärs takstolarna cc30 och vägt in dom noga vid varje infästningspunkt.
Tack för rakt svar, en ytterligare sänkning är dock uteslutet. Blir till att sätta distanser mellan nedpendlingspunkterna och regel.
 
Trattkantarell Trattkantarell skrev:
Tack för rakt svar, en ytterligare sänkning är dock uteslutet. Blir till att sätta distanser mellan nedpendlingspunkterna och regel.
Låter som att det kommer bli VÄLDIGT svårt att få det bra..
 
Ja, det låter krångligt. Om reglarna ochvvågräta är spikraka så att man kan sätta en 3, 4 eller 5 mm remsa längs hela funkar det, men är skillnaden olika i ändarna och i mitten så man måste börja göra långa tunna kilar så är risken stor att det blir ojämnt på andra ledden istället.
 
Jag undrar vad TS menar med "regel"? Är det hanbjälken (alltså underkant själva takstolen) eller något som sitter i takstolen, typ glespanel? Och vad är "nedpendlingspunkterna"? Där glesen är fäst i takstolarna? Isf är det väl bara att lägga in lite masonitbitar där för att få det hela rakt?
 
joakim_j joakim_j skrev:
Jag undrar vad TS menar med "regel"? Är det hanbjälken (alltså underkant själva takstolen) eller något som sitter i takstolen, typ glespanel? Och vad är "nedpendlingspunkterna"? Där glesen är fäst i takstolarna? Isf är det väl bara att lägga in lite masonitbitar där för att få det hela rakt?
Ursäkta min tveksamma terminologi, det blir så när man är nybörjare och lär sig efterhand :) det jag menar är:
Regel = hattprofil (25mm hög)
Nedpendlingspunkt = träbiten där hattprofilen är fäst på två ställen i taket. Taket är 380cm brett
Runt väggarna sitter primärprofil.

Hattprofil monterad på nedpendlingspunkter i tak med synliga primärprofiler och råa väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
useless useless skrev:
Ja, det låter krångligt. Om reglarna ochvvågräta är spikraka så att man kan sätta en 3, 4 eller 5 mm remsa längs hela funkar det, men är skillnaden olika i ändarna och i mitten så man måste börja göra långa tunna kilar så är risken stor att det blir ojämnt på andra ledden istället.
Projektet var krångligt redan från början hehe...
Tror jag förstår problemet du syftar på men undrar hur det skulle göra skillnad om man satte läkt under? Det skulle ju behövas punktvisa distanser även där, eller?
 
useless useless skrev:
Med så stora skillnader på så korta avstånd kommer det att synas. Jag skulle ha satt läkt, 22x70 tvärs takstolarna cc30 och vägt in dom noga vid varje infästningspunkt.
Förklara gärna hur du menar med att ”väga in dom noga” :)
 
Varför har man inte satt stålprofilerna i linje???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.