Hej!

Vi fick stopp i handfatet så jag tog loss delarna, rengjorde och löste stoppet.

Men när jag skruvade tillbaka delarna, så uppstod en läcka. Under den som jag skruvade på rinner det ut vatten:

Vattenläcka vid handfatets avloppsanslutning markeras med röd pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skruvade av och på den flera gånger för att försäkra mig om att den låg rätt i gängorna, men samma problem kom. Spände åt ordentligt.

Efter några försök så låste den sig helt. Får inte av den igen, med handkraft eller polygriptång. Men å andra sidan, den var aldrig problemet utan det är ju under den vattnet kommer ut.

Frågan är nu om jag kan täta runt här:

Handfatets avlopp med synliga rördelar och pilar som markerar var läckan uppstått.
Skapa konto

Med denna:

Silikonförpackning med texten 'Sikasil C', används för att täta bygg- och sanitetskonstruktioner.
Skapa konto
Tub med text som indikerar att innehållet är lämpligt för våtutrymmen, markering röd cirkel.
Skapa konto

Det kommer visserligen göra att jag inte kommer kunna få upp den igen, men som det är nu så kan jag ju inte det ändå.

Redigerat:
Du behöver ju som sagt lösa det där förr eller senare ändå. Lägger du på tätguck nu så blir ju bara svårare att fixa sen. Ibland brukar det släppa om man knackar med hammare lite lagom på gängflänsen. Rengör sedan ytorna noga och byt packning.

mexitegel mexitegel skrev:
Du behöver ju som sagt lösa det där förr eller senare ändå. Lägger du på tätguck nu så blir ju bara svårare att fixa sen. Ibland brukar det släppa om man knackar med hammare lite lagom på gängflänsen. Rengör sedan ytorna noga och byt packning.
Du har helt rätt...

Vilken är gängflänsen?

Den svarta nr 1, den silvriga nr 2 eller den vita som jag spände nr 3?

Vattenlås under handfat med markerade delar: svart gängfläns (1), silvrig fläns (2), vit spänd del (3).
Skapa konto

Jag provade att småbanka lite, men ingen effekt. Kanske man ska trycka till lite ändå?

Och om det inte funkar, vad är nästa steg?

Antar att jag skulle kunna såga upp hela den vita (nr 3) med multiverktygets fina sågklinga. Är det något som finns tillgängligt i handeln att köpa nytt och byta?

Redigerat:
Det skiljer 0,5 mm där uppe så verkar som att den kommit på lite snett.

Närkopplingsbild av ett rörsystem där delar möts något snett, med en synlig 0,5 mm glipa.
Skapa konto
Vit avloppsrörskoppling med en 0,5 mm glipa där delarna inte möts perfekt.
Skapa konto

Tror nog du dragit sönder packningen. Handkraft "lätt och lagom" är det som gäller.

Som tur är kostar ett nytt vattenlås inte många kronor!

D Danne213 skrev:
Tror nog du dragit sönder packningen. Handkraft "lätt och lagom" är det som gäller.

Som tur är kostar ett nytt vattenlås inte många kronor!
Det blir dagens lärdom...

Kan fixa ett nytt vattenlås, måste bara få av det gamla först :thinking:

Du kan prova att värma med värmepistol lite lagom och se om plasten blir lite mjukare.

På nummer 3 i din bild alltså.

• Gilla
peter.linkan
  • Laddar…
Jag lyckades få upp den till slut. Lossade det uppifrån med insex, sen kunde jag vrida med polygrip åt vars ett håll.

Rördelar och polygrip på bänk, med vattenläckage och rördel som saknar packning.
Skapa konto

Felet till läckan bör vara att där inte är någon packning.

Förstår dock inte varför det inte läckte innan.. Jag har inte sett någon packning när jag öppnat upp bara.

Får köpa en packning imorgon och lägga i, så ska det nog funka :)

Hand håller en demonterad röranslutning utan packning, möjlig orsak till läcka.
Skapa konto
Närbild av en vit avloppsrörskoppling utan packning hållen i handen med köksinredning i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.