blackarrow blackarrow skrev:
Måste kanske är hårt ordval, men hur skulle du koppla in spisen, 380-415V 2N~ ?
(10200W / 2 )/ 230V = 22A
Norwesco går inte och Perilex klarar inte den strömmen.
Då är det nog lite udda med elen i huset/LGH , Norveco = 25 amp 1- fas , periilex normalt 16 amp , finns för 25 amp men klumpigt, annars koppla in fast.

E El-Löken66 skrev:
Måste fullkoppla enligt ESV frågor & svar.
Det är fullkopplat när PE och N är på plats resten är rent avtalsrättsliga funktionskrav som lämpligtvis genererar Ebba-trådar på forumet innan alla mini Lambertz här är nöjda. ESV gamla frågelåda förslår inte långt då.

• Gilla
Grottan och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Nu är det dax igen Skitsnack detta återkommer med jämna mellanrum på BH , kanske dags att avliva den myten om perilex. Det finns ingen bestämmelse om att ett Perilex måste ha en nolla, går hur bra som helst att ha dito vid spisanslutning 400V . Däremot är det inte fel att ha en nolla i perilex för framtida bruk och det byts till spis/ugn som är för 230V.
Jag vet inte exakt vad reglerna säger om perilexuttag. Men ett uttag utan nolla innebär i bästa fall att en apparat går sönder, i sämsta fall att det bli brand (fast är det en spis/häll, så är nog brandrisken bara hypotetisk.). Jag har väldigt svårt att tro att det är ok. att koppla ett perilexuttag, så att apparater som kopplas in i det blir sönderbrända, och i värsta fall blir farliga.

Sitter där ett uttag så skall vem som helst med tillräcklig armstyrka kunna koppla in en apparat med dylik kontakt, och det skall fungera, framförallt inte bli rök och förstörd apparat.

Jag har fått hjälp, blivit kallad klok och samtidigt fått igång någon gammal surdispyt om vad som är lagligt. Kul.

Hur som helst öppnade jag luckan och räknade kablar. Fem. Egentligen onödigt att öppna märkte jag senare, då kopplingsschemat var ritat med blyerts direkt på väggen.
Öppen elektrisk anslutningsdosa med fem kablar, märkt för 3*16A 2,5 på en osläckt vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I centralen som nämnd elektriker tidigare monterat står 3*16A 2,5 så allt tyder på att det kommer här gå bra. Om nu bara spis och elektriker kommer som utlovat och jag jobbar på lite i köket.

• Gilla
eleson och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Nu är det dax igen Skitsnack detta återkommer med jämna mellanrum på BH , kanske dags att avliva den myten om perilex. Det finns ingen bestämmelse om att ett Perilex måste ha en nolla, går hur bra som helst att ha dito vid spisanslutning 400V . Däremot är det inte fel att ha en nolla i perilex för framtida bruk och det byts till spis/ugn som är för 230V.
Nja,

Från frågor och svar på ESV så gäller nedan

1. Är det tillåtet att i Sverige installera norska spisdon typ eluttag från Norwesco? Har det kommit nya regler angående detta?
  2. Får jag installera ett perilex-uttag till spis även om det bara finns en fas framdragen till eluttaget?
  1. Du menar troligtvis ett eluttag från Norge som är avsett för spisar upp till 25 ampere. Norwesco är ett svenskt företag och säljer flera olika sorters uttag. Du får installera de uttag som är tillåtna enligt Elsäkerhetsverkets föreskrifter om stickproppar och uttag.
    Från och med den 1 januari 2019 får man tillverka motsvarande eluttag för spisar upp till 25 ampere i Sverige (se 2 kapitlet 2 § samt bilaga i ELSÄK-FS 2019:1). De uttag som är tillverkade enligt kraven i föreskrifterna får alltså installeras.
    De eluttag som är tillverkade i Norge och uppfyller kraven där får också installeras i Sverige (se 2 kapitlet 7 § ELSÄK-FS 2019:1).
  2. Om det endast finns en fas framdragen får man inte installera ett Perilex-uttag. Uttag i den fasta installationen ska alltid vara fullbestyckade. Finns bara en fas framdragen får man välja mellan ett 25 ampere spisuttag enligt svensk standard eller fast installation av spisen.
Elsäkerhetsverkets föreskrifter ELSÄK-FS 2019:1
Nu är dom ju visserligen lite otydliga då hänvisad föreskrivt inte alls berör anslutning av uttagen men vi kan nog vara eniga i att det är högst olämpligt att ansluta ett 5-poligt uttag *utan* N-ledare. Om det saknas en fasledare kommer inte förstöra någon utrustning utan den kommer i värsta fall inte fungera till fullo. Ett uttag utan N ledare eldar upp induktionshällen när den kopplas in av en oetande husägare.

Har en sådan synd själv i köket, två perilex uttag dikt varandra där N och PE är anslutna i bägge uttag medan L1/L2 bara är ansluten i uttag 1 och L3 i uttag 2. Uttagen är skyltade med detta och tillika apparatkabel.

H hempularen skrev:
Jag vet inte exakt vad reglerna säger om perilexuttag.
Eftersom du inte vet så är det kanske ingen ide att svara
H hempularen skrev:
Men ett uttag utan nolla innebär i bästa fall att en apparat går sönder./QUOTE]
Vad då går sönder inkopplingsanvisningar på nya delar ska följas och kontrolleras upp vad gäller el till den.
H hempularen skrev:
Jag har väldigt svårt att tro att det är ok. att koppla ett perilexuttag, så att apparater som kopplas in i det blir sönderbrända, och i värsta fall blir farliga.
Det med svårt i ditt tycke ska du inte framföra som en egen tanke på ett forum.

Hep Hep skrev:
Jag har fått hjälp, blivit kallad klok och samtidigt fått igång någon gammal surdispyt om vad som är lagligt. Kul.

Hur som helst öppnade jag luckan och räknade kablar. Fem. Egentligen onödigt att öppna märkte jag senare, då kopplingsschemat var ritat med blyerts direkt på väggen.
[bild]
I centralen som nämnd elektriker tidigare monterat står 3*16A 2,5 så allt tyder på att det kommer här gå bra. Om nu bara spis och elektriker kommer som utlovat och jag jobbar på lite i köket.
Det var mig en märklig inkoppling av spisen, du har trefas framdraget till spisen men den är endast en-fasigt inkopplad fast den förefaller vara möjlig att köra på två faser. Nåja, kommer ju bli ett lyft med din nya spis iaf :-)

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Ett litet sidospår men ändock inom ämnesområdet då det inte är allt för ovanligt att nya spisar / hällar kommer utan apparatkabel.

jag vill påstå att det inte föreligger något förbud för en lekman att montera endera ett färdigt sladdställ (enfas eller trefas) eller tillverka ett eget sladdställ med lös stickpropp och en bit för ändamålet lämplig anslutningskabel.

Synpunkter?

J jonaserik skrev:
Eftersom du inte vet så är det kanske ingen ide att svara
Om inkopplingsanvisningen anger att du skall sätta perilexkontakten i uttaget. Då har du följt anvisningen. Saknas dånollan i uttaget så kommer delar av spisen att utsättas för 400V. Elektroniken som är avsedd för 230V brinner då upp. Ett välkänt fenomen från flera trådar här.

All former av flytande nolla är farliga. Jag har egen erfarenhet av brand pga. det. Det gällde då inte en enstaka spis, utan en hel trappuppgång i ett flerbostadshus.

J jonaserik skrev:
Det finns ingen bestämmelse om att ett Perilex måste ha en nolla
Anser du att det är lämpligt att ett Perilexuttag installeras bakom en spis i en bostad utan att nolla finns inkopplat?

E El-Löken66 skrev:
Vad spelar det för roll ifall det tar 2 minuter längre vid nästa spisbyte om 10 år?
Eftersom det förekommer en hel del spisar anslutna med Perilex och inte med fast anslutning antar jag att det även förekommer de som anser att den metoden innebär en del fördelar, vad tror du? ;)

E
Alfredo Alfredo skrev:
Eftersom det förekommer en hel del spisar anslutna med Perilex och inte med fast anslutning antar jag att det även förekommer de som anser att den metoden innebär en del fördelar, vad tror du? ;)
Vad yrar nu Mario om.
Tror inte det finns många som ens vet eller bryr sig hur deras spis är ansluten.

Givetvis har vad metod sina för- och nackdelar.

E El-Löken66 skrev:
Vad yrar nu Mario om. Tror inte det finns många som ens vet eller bryr sig hur deras spis är ansluten.
Det tror jag med, säkert de flesta. Har jag skrivit något annat?

E El-Löken66 skrev:
Givetvis har vad metod sina för- och nackdelar.
Men @tommib skrev:

tommib tommib skrev:
Som svar på frågan så är ett Perilexuttag absolut att föredra oavsett allt annat, eftersom det blir lättare vid nästa spisbyte.
Och då svarade du:
E El-Löken66 skrev:
Vad spelar det för roll ifall det tar 2 minuter längre vid nästa spisbyte om 10 år?
Och då yrar jag om att blotta existensen av Perilex nog tyder på att det finns de som anser att Perilex är att föredra och då spelar det väl roll. En av de stora fördelarna är ju den @tommib senare skrev:

tommib tommib skrev:
Det spelar roll att man inte behöver ringa en elektriker för att vara laglydig. Det tycker jag är en väldigt relevant skillnad.

• Gilla
Marbro
  • Laddar…
G Grottan skrev:
Det var mig en märklig inkoppling av spisen, du har trefas framdraget till spisen men den är endast en-fasigt inkopplad fast den förefaller vara möjlig att köra på två faser. Nåja, kommer ju bli ett lyft med din nya spis iaf :)
Det finns nog en rimlig förklaring. När huset storrenoverades 1980 lär det ha ställts en spis där. Sedan har den bytts ut mot en induktionshäll (och en ugn i andra ändan av köket) och då har samma framdragning använts.

Nu när går igenom och byter ut allt halvmodernt är det kökets tredje rejäla renovering som vi känner till (den första ”moderniseringen” var 1838) och förhoppningsvis städar vi bort de flesta halvmesyrer och fullösningar som är där. Kvar är en halva med fungerande vedspis och bakugn och en annan halva med enbart modernt som förhoppningsvis framhäver det gamla.

E
Alfredo Alfredo skrev:
Det tror jag med, säkert de flesta. Har jag skrivit något annat?

Men @tommib skrev:

Och då svarade du:
Och då yrar jag om att blotta existensen av Perilex nog tyder på att det finns de som anser att Perilex är att föredra och då spelar det väl roll. En av de stora fördelarna är ju den @tommib senare skrev:
Är ju alltid en säkerhet att ha, om inte en elektriker så i vart fall någon elkunnig.

Någon la upp någon text att man inte fick ändra i den fasta anslutningen, och visst går där höga strömmar så kanske klokt.

Att man inte skulle få byta själva spisen ser jag som otänkbart, fast ansluten eller ej.

Men en elkunnig att kolla anslutningen är ju aldrig fel då man investerar i en spis i 10kkr klassen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.