Lite dålig timing i köksrenoveringen. Spisen och elektrikern kommer vara på plats innan jag hunnit klart med vägg och skåp. Gamla spisen är fast installerad med kabel direkt i väggen och matas med trefas. Är det ok att be elektrikern sätta dit ett uttag av den där lite fetare sorten som ibland sitter bakom spisar och en motsvarande stickpropp i en kabel från spisen?

Det skulle underlätta för mig, då jag skulle kunna fixa klart vägg och skåp och sedan bara ställa dit spisen när jag är klar och elektrikern skulle slippa komma en extra gång.

Spisen är en Smeg C6IMX9 och så här ser det ut i manualen:
Diagram över elektriska anslutningar för en spis, inkluderar instruktioner för olika kabeltyper och säkerhetsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Förutsatt att det finns fem ledare framdragna till anslutningsdosan så går det bra att montera ett perilexuttag där, tre faser, nolla och skyddsjord. Då spelar val av spis ingen roll, du kan plugga in vad som helst.

Om det inte är möjligt att byta kabel eller komplettera med en femte ledare så måste dosan för fast anslutning vara kvar, men ledningen kan behöva kopplas om till två faser, nolla och skyddsjord. Du blir där lite begränsad till maximalt effektuttag med denna spis. Bättre vore en 400 V-spis i detta fall, "400 V 3~" (inget "N" i beteckningen).

E
Som du ser i instruktionen behöver du ha 5 st ledare á 2,5 millimeter tvärsnittsarea mellan spisdosa och elcentral.

Det är inte helt ovanligt, men i värsta fall har du endast 4 st ledare och då får din elektriker dra in en till.

Går inte detta får man spika en utvändig kabel istället.

Dosa eller uttag kan du välja fritt, man brukar ha ett visst mått på anslutningskabeln för att kunna komma åt att dra fram spisen och rengöra bakom, antar att det var detta du tänkte på. I så fall är det möjligt att bryta i elcentralen där det ska vara tydligt uppmärkt vad som går till vad.

tommib