Lite dålig timing i köksrenoveringen. Spisen och elektrikern kommer vara på plats innan jag hunnit klart med vägg och skåp. Gamla spisen är fast installerad med kabel direkt i väggen och matas med trefas. Är det ok att be elektrikern sätta dit ett uttag av den där lite fetare sorten som ibland sitter bakom spisar och en motsvarande stickpropp i en kabel från spisen?

Det skulle underlätta för mig, då jag skulle kunna fixa klart vägg och skåp och sedan bara ställa dit spisen när jag är klar och elektrikern skulle slippa komma en extra gång.

Spisen är en Smeg C6IMX9 och så här ser det ut i manualen:
Diagram över elektriska anslutningar för en spis, inkluderar instruktioner för olika kabeltyper och säkerhetsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Förutsatt att det finns fem ledare framdragna till anslutningsdosan så går det bra att montera ett perilexuttag där, tre faser, nolla och skyddsjord. Då spelar val av spis ingen roll, du kan plugga in vad som helst.

Om det inte är möjligt att byta kabel eller komplettera med en femte ledare så måste dosan för fast anslutning vara kvar, men ledningen kan behöva kopplas om till två faser, nolla och skyddsjord. Du blir där lite begränsad till maximalt effektuttag med denna spis. Bättre vore en 400 V-spis i detta fall, "400 V 3~" (inget "N" i beteckningen).

E
Som du ser i instruktionen behöver du ha 5 st ledare á 2,5 millimeter tvärsnittsarea mellan spisdosa och elcentral.

Det är inte helt ovanligt, men i värsta fall har du endast 4 st ledare och då får din elektriker dra in en till.

Går inte detta får man spika en utvändig kabel istället.

Dosa eller uttag kan du välja fritt, man brukar ha ett visst mått på anslutningskabeln för att kunna komma åt att dra fram spisen och rengöra bakom, antar att det var detta du tänkte på. I så fall är det möjligt att bryta i elcentralen där det ska vara tydligt uppmärkt vad som går till vad.

tommib
Rätt intressant att Smeg anger 5G2,5 som krav på anslutningskabeln, eller ännu roligare 4G6 om man vill köra tvåfas. Spisens totaleffekt är 10,4 kW så jag har lite svårt att se varför det skulle krävas.

Som svar på frågan så är ett Perilexuttag absolut att föredra oavsett allt annat, eftersom det blir lättare vid nästa spisbyte. Som Bo skriver så behöver man få fram en neutralledare i så fall, om det inte redan finns.

E
tommib tommib skrev:
Rätt intressant att Smeg anger 5G2,5 som krav på anslutningskabeln, eller ännu roligare 4G6 om man vill köra tvåfas. Spisens totaleffekt är 10,4 kW så jag har lite svårt att se varför det skulle krävas.

Som svar på frågan så är ett Perilexuttag absolut att föredra oavsett allt annat, eftersom det blir lättare vid nästa spisbyte. Som Bo skriver så behöver man få fram en neutralledare i så fall, om det inte redan finns.
Hur då roligt?
Vad spelar det för roll ifall det tar 2 minuter längre vid nästa spisbyte om 10 år?

Men kan hålla med om att det verkar maffigt att mata den med 10mm2, måste vara rejäla anslutningsplintar.

tommib
Det spelar roll att man inte behöver ringa en elektriker för att vara laglydig. Det tycker jag är en väldigt relevant skillnad.

E
tommib tommib skrev:
Det spelar roll att man inte behöver ringa en elektriker för att vara laglydig. Det tycker jag är en väldigt relevant skillnad.
Var står det?
Får man inte byta en sladd mot en annan?
Detta kan man ju ansluta i öppningsbara klämmor, i princip lika enkelt som att dra en stickkontakt.
Enklare troligen, då kontakten måste kopplas på nya spisen.

Men om du nu säger att det är illegalt får man väl koppla ut änden från spisen istället.

E El-Löken66 skrev:
Vad spelar det för roll ifall det tar 2 minuter längre vid nästa spisbyte om 10 år?
Det handlar inte om 10 år till nästa gång spisen skall kopplas in igen efter elektrikerns besök. Läs inlägg #1.
Hep Hep skrev:
Det skulle underlätta för mig, då jag skulle kunna fixa klart vägg och skåp och sedan bara ställa dit spisen när jag är klar och elektrikern skulle slippa komma en extra gång.
Jag tycker det låter klokt av TS att be elektrikern sätta upp ett perilexuttag och sätta en sladd med perilexstickpropp på spisen.
E El-Löken66 skrev:
Var står det?
Får man inte byta en sladd mot en annan?
Detta kan man ju ansluta i öppningsbara klämmor, i princip lika enkelt som att dra en stickkontakt.
Enklare troligen, då kontakten måste kopplas på nya spisen.

Men om du nu säger att det är illegalt får man väl koppla ut änden från spisen istället.
Är du osäker på vad en lekman får göra och inte göra själv har elsäkerhetsverket sidan Kopplasäkert.se för att ta reda på om du får göra jobbet själv, ESV.
Skärmdump av Elsäkerhetsverkets webbsida Kopplasäkert.se med regler för köksinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som du föreslår, att ha fast ansluten 3-faskabel med en lös ände i köket under renoveringen låter på gränsen till vårdslöst, även om det förstås går att ordna på ett säkert sätt. :oops:
Det är inte svar på TS fråga och löser inte TS problem.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
blackarrow blackarrow skrev:
Det handlar inte om 10 år till nästa gång spisen skall kopplas in igen efter elektrikerns besök. Läs inlägg #1.
Jag tycker det låter klokt av TS att be elektrikern sätta upp ett perilexuttag och sätta en sladd med perilexstickpropp på spisen.
Är du osäker på vad en lekman får göra och inte göra själv har elsäkerhetsverket sidan Kopplasäkert.se för att ta reda på om du får göra jobbet själv, ESV.
[bild]
Som du föreslår, att ha fast ansluten 3-faskabel med en lös ände i köket under renoveringen låter på gränsen till vårdslöst, även om det förstås går att ordna på ett säkert sätt. :oops:
Det är inte svar på TS fråga och löser inte TS problem.
Hej @blackarrow du kommer med bra input där, dock är det felaktigt att man inte får byta en fast ansluten spis i min mening, så nge omkopplingen sker i spisens ände har jag svårt att se hur Elsäkerhetsverket skulle kunna motivera detta då man själv får ordna med anslutningssladd.

Som du skriver är det ju smidigare med ett uttag ifall spisen ska kopplas ut och in beroende på hur mycket elektrikern springer där så okej, ett Perilex är att föredra under dessa förutsättningar så vitt jag kan se.

Det du skriver med en löst ansluten ände vet jag inte var du fått ifrån, har du tolkat detta ur min text så har jag varit otydlig och ber om ursäkt för detta i så fall.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om det inte är möjligt att byta kabel eller komplettera med en femte ledare så måste dosan för fast anslutning vara kvar
Var står det att om det bara finns 4 ledare så måste objektet vara fast ansluten, spisen i detta fall.

tommib tommib skrev:
Rätt intressant att Smeg anger 5G2,5 som krav på anslutningskabeln, eller ännu roligare 4G6 om man vill köra tvåfas.
Dom har kanske tagit höjd för 2*1-fas och tycker man ska köra 6 kvadrat istället för två parallella nollor?

J jonaserik skrev:
Var står det att om det bara finns 4 ledare så måste objektet vara fast ansluten, spisen i detta fall.
Det måste den inte, men ett perilexuttax måste ha nolla. Hittar du något annat godkänt kontaktdon för tre faser utan nolla så kan du använda det istället.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
E
useless useless skrev:
Det måste den inte, men ett perilexuttax måste ha nolla. Hittar du något annat godkänt kontaktdon för tre faser utan nolla så kan du använda det istället.
Måste fullkoppla enligt ESV frågor & svar.

J jonaserik skrev:
Måste kanske är hårt ordval, men hur skulle du koppla in spisen, 380-415V 2N~ ?
(10200W / 2 )/ 230V = 22A
Norwesco går inte och Perilex klarar inte den strömmen.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det måste den inte, men ett perilexuttax måste ha nolla.
Nu är det dax igen Skitsnack detta återkommer med jämna mellanrum på BH , kanske dags att avliva den myten om perilex. Det finns ingen bestämmelse om att ett Perilex måste ha en nolla, går hur bra som helst att ha dito vid spisanslutning 400V . Däremot är det inte fel att ha en nolla i perilex för framtida bruk och det byts till spis/ugn som är för 230V.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.