Claes Sörmland
S steffo_b skrev:
Nja. Eller så menar han att eftersom frågan gällde en kristen högtid och han är kristen så får han uttala sig i frågan men eftersom du inte är troende och argumenterar för att det inte har någon betydelse för gräset att det råkar vara påsk så får du inte ha en åsikt i frågan.
Icke troende får inte ha åsikter om kristna högtider.
Enkelriktad yttrandefrihet med andra ord. Eller rättare sagt. Han känner sig kränkt av det du skriver och har missuppfattat yttrandefrihet och förstår inte att det inte betyder att man får acceptera att andra säger sådant man själv kanske uppfattar som stötande.
Ett sorts kränkthetsprivilegium? Att vi är inte alla jämlikar utan vissa befinner sig i en mer utsatt position och har då privilegiet att diskutera ämnen där de kan känna sig utsatta medan andra som inte är att anse som utsatta får ej beröra dessa ämnen annat än med vördnad och försiktighet. Ja, det låter lite som tankegods från samtidens politiska scen. En sorts offerskapshierarkier?

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Det va väldigt va aggresiv tonen blev, jag tycker ni har bra poänger men ni är helt odugliga på att framföra dom på ett resonabelt sätt. Antar ni tycker det samma om mig så därför lämnar jag, än en gång, tråden.

• Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
Nu när ni avhandlat gräsklippning under påskhelgen, med en liten avvikelse ner till mellanöstern och tillbaks, ska vi gå vidare till nästa moraliska dilemma?

Är det ok att äta framför muslimska kollegor på jobbet under ramadan, eller ska vi visa hänsyn för att det är jobbigt för dem att se mat under perioden när de inte får lov att äta?

• Haha
  • Gilla
Artemisia och 5 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Är det ok att äta framför muslimska kollegor på jobbet under ramadan
Om du äter en gräsliknande sallad är det OK. Annars är det OT. 😂

• Haha
  • Gilla
  • Wow
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om du äter en gräsliknande sallad är det OK. Annars är det OT. 😂
Eller om det sker på långfredagen.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
S steffo_b skrev:
Problemet är väl att många troende anser att de har rätt att skriva saker för religion eller mot att vara icke troende och det skall vara så samtidigt som man anser att man inte får skriva saker mot religion.
Dvs det är ganska vanligt förekommande att troende av olika trosuppfattningar anser sig ha rätt att uttrycka sin tro men vi som inte tror har inte samma rätt att uttrycka vårt avståndstagande till religionen.

Det måste vara en tvåriktad yttrandefrihet.

Och det är också här som man måste beakta vad yttrandefriheten och åsiktsfriheten betyder.
den betyder att jag (eller du) har rätt att uttrycka vår åsikt även om den kan riskera att uppfattas som kränkande för någon annan. Men den innebär inte att du, jag eller någon annan har rätt att slippa kommentarer som vi uppfattar som kränkande.
Jag har rätt att uttrycka min åsikt även om den kränker dig liksom du har rätt att uttrycka din även om jag anser mig kränkt. Undantaget om det blir så grova påhopp att det betraktas som ärekränkning eller förtal eller liknande.

Och uttrycker man sin åsikt i ett forum så får man acceptera att det finns dom som inte håller med om den åsikten och argumenterar emot eller uttrycker åsikter som man inte håller med om.
Ordet "kränkt" har ju förändrats en del på senare tid men i korthet kan man väl säga att det inte är en mänsklig rättighet att inte bli kränkt. (Förolämpad)
De som skriver att "Man får ju inte säga så" och samtidigt precis sagt så, inte har förstått principen med yttrandefrihet, det ingår inte i yttrandefriheten att ingen får säga emot, tvärt om är det precis så det fungerar. Man säger något och någon annan säger emot, det är precis så yttrandefrihet fungerar.

Religionsfrihet betyder att man är fri att utöva sin religion på samma sätt som man är fri att inte ha någon religion. Att som religiös eller ateist försöka påtvinga andra sin livsfilosofi är inte en del av religionsfrihet. Att tvingas ta hänsyn till långfredag, ramadan, äta fläskkött o s v har inget med religionsfrihet att göra.
Jag får äta min bacon vid samma bord som min muslimska vän på samma sätta som han får be sina sju gånger per dag i närheten av mig.
När han försöker stoppa mig från att äta bacon eller jag försöker stoppa honom från att be blir det en kränkning av våra respektive rättigheter.

Man kan inte kräva att alla andra skall anpassa sig till den tro man har, eller icketro.

Hur svårt kan det vara att låta folk få göra som de vill?

Jag har aldrig sett någon förbjuda mig att uttrycka min brist på religion.
Och ja, jag har ganska stora problem med religion och hur den utövas och uttrycker emellanåt mina synpunkter men jag har aldrig känt att mina ord blivit förbjudna. Emotsagda, ja, men det hör ju till en diskussion och är inget jag tar illa vid mig av.

Dessa "det får man ju inte säga" sägs ofta av folk som kommer med sina oneliners och blir kränkta när någon inte håller med dem. D v s svaga människor som inte klarar av att leva bland folk som inte håller med dem till 100% Folk som saknar integritet.

• Gilla
  • Älska
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
Motherfucker
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det här bygger på en falsk premiss: Israel dödar inte urskillningslöst civila. De riktar in sig på militära mål, men accepterar att det även dör civila då fiendens kombattanter gömmer sig bland dessa.
Jo det är ju det Israel gör bombar sjukhus och sedan använder ursäkten om att det skulle funnits fiender eller ammunition i sjukhuset..
Accepterar man inte den skillnaden kommer man aldrig förstå krigets lagar och det blir därmed meningslöst att föra en diskussion i sak.
Är ju rätt uppenbart att Du rättfärdigar Israels beteende!
Och har man en särskild måttstock för judar som man inte mäter någon annan emot får man finna sig i att bli kallad antisemit.
Vart får du detta ifrån, har samma måttstock för alla. vilket du inte verkar ha utan gång på gång rättfärdigar Israels vidriga sätt att urskiljningslöst döda oskyldiga..

Begår israeler krigsbrott? Ja. Gör de det systematiskt och utan risk för repressalier från sitt eget rättssystem? Nej.
Du ser du erkänner till o med att Israel begår krigsbrott märkligt att du då försvarar det..
Nej deras egna rättsystem kommer inte straffa alla inblandade, fina väl en anledning att Israel inte stödjer ICC..
Ställer vi motsvarande frågor om Hamas blir svaren ja och ja. Eller mer ändå, de som begår krigsbrott hyllas.
Vilka ser du hylla Hamas, möjligtvis deras anhängare vilka inte är så många..
Det är en fundamental skillnad på parterna i konflikten. Om den ena lägger ned vapnen slutar kriget. Om den andra lägger ner vapnen blir dess befolkning på riktigt kallblodigt mördad.
Ja det är en fundamental skillnad, Hamas attack var vidrig dödade ca 12-1400 människor Israel är uppe i ca 50 000 dödade och då tror inte jag att alla svältande räknas och många bedömer denna siffran som väldigt låg..
Omöjligt att bekräfta då Israel stoppar internationella journalister..
Jag tror inte det finns någon som inte innerst inne vet vilken part som är vilken.
Ja du behöver vakna och inse den etniska rensningen som pågår som inte kan vara annat än folkmord..

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
i korthet kan man väl säga att det inte är en mänsklig rättighet att inte bli kränkt. (Förolämpad)
Mänsklig rättighet kan väl diskuteras men om handlingen når upp till kraven för förtal eller förolämpning är det väl ändå någon form av rättighet att inte behöva utsättas för brott?

• Gilla
returen
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Mänsklig rättighet kan väl diskuteras men om handlingen når upp till kraven för förtal eller förolämpning är det väl ändå någon form av rättighet att inte behöva utsättas för brott?
Nja, tanken var att de som känner sig förolämpade av folk som inte håller med dem känner att de fått sin yttrandefrihet kränkt.

-"Jag tycker si"
-"Jag håller inte med dig för jag tycker så!"
-"Min yttrandefrihet är kränkt"

Ett ganska vanligt scenario bland dagens snöflingor...

• Gilla
  • Haha
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Nja, tanken var att de som känner sig förolämpade av folk som inte håller med dem känner att de fått sin yttrandefrihet kränkt.
Nej där är vi så klart ense om att det får man naturligtvis tåla.

• Gilla
gaidin
  • Laddar…
S
Motherfucker Bicmac skrev:
Jo det är ju det Israel gör bombar sjukhus och sedan använder ursäkten om att det skulle funnits fiender eller ammunition i sjukhuset..

Är ju rätt uppenbart att Du rättfärdigar Israels beteende!

Vart får du detta ifrån, har samma måttstock för alla. vilket du inte verkar ha utan gång på gång rättfärdigar Israels vidriga sätt att urskiljningslöst döda oskyldiga..

Du ser du erkänner till o med att Israel begår krigsbrott märkligt att du då försvarar det..
Nej deras egna rättsystem kommer inte straffa alla inblandade, fina väl en anledning att Israel inte stödjer ICC..

Vilka ser du hylla Hamas, möjligtvis deras anhängare vilka inte är så många..

Ja det är en fundamental skillnad, Hamas attack var vidrig dödade ca 12-1400 människor Israel är uppe i ca 50 000 dödade och då tror inte jag att alla svältande räknas och många bedömer denna siffran som väldigt låg..
Omöjligt att bekräfta då Israel stoppar internationella journalister..

Ja du behöver vakna och inse den etniska rensningen som pågår som inte kan vara annat än folkmord..
Jag tror att du behöver nyansera dig lite.

Israel bombar sjukhus ja.
Men dom bombar inte sjukhus för skojs skull och hävdar att Hamas är där bara för att rättfärdiga det.
Hamas har en ganska lång historia av att använda sig av mänskliga sköldar.
Och dom har dessutom som medveten taktik att provocera fram handlingar från Israel som dom hoppas i längden ska leda till att andra omgivande muslimska länder lägger sig i och går i krig med israel. Detta är något som dom till viss del faktiskt också har lyckats med då det ju skjutits raketer inte bara från Hamas på senare tid.

Huruvida deras påstående om att Hamas befinner sig där eller där är ju såklart omöjligt både för dig och mig att veta säkert. Men baserat på historiken så är det relativt troligt att dom är där.
Och då är ju det ett krigsbrott. Du får enligt internationella överenskommelser inte använda dig av mänskliga sköldar. Ingen av oss sitter på sådan underrättelseinformation utan det är bara en fråga om antaganden utifrån den information vi kan få tag på.

Jämförelsen mellan Hamas attack och Israels krig mot Hamas är fullständigt befängd.

Hamas inriktade sig medvetet på att döda och tillfångata civila. Dom undvek medvetet militära mål utan riktade enbart in sig på civila.
Israel har förvisso orsakat fler döda palestinier än tvärtom men dom har gjort det genom attacker mot Hamas där det strukit med civila.
Du kan inte i samma mening försöka dig på att jämföra terrorister med en krigförande nation

Huruvida man tycker att balansen är vettig mellan hur många Hamas dom lyckas ta kontra hur många civila som dör är en annan fråga och något som man absolut kan ha åsikter om.

Personligen kan jag tycka att det är helt förståelligt att israel ger sig på Hamas men jag kan samtidigt ha lite betänkligheter kring att så många civila åker med på tåget. Speciellt som det riskerar att påverka stabiliteten i hela regionen negativt.
Hela konflikten där är rejält snårig och det finns inget enkelt med den. Det enda som är klart är att Hamas är terrorister och av någon anledning så har befolkningen där en gång röstat fram dom att leda vilket nog var ett rejält misstag.

• Gilla
  • Älska
Artemisia och 5 till
  • Laddar…
Motherfucker
S steffo_b skrev:
Jag tror att du behöver nyansera dig lite.

Israel bombar sjukhus ja.
Men dom bombar inte sjukhus för skojs skull och hävdar att Hamas är där bara för att rättfärdiga det.
Hamas har en ganska lång historia av att använda sig av mänskliga sköldar.
Och dom har dessutom som medveten taktik att provocera fram handlingar från Israel som dom hoppas i längden ska leda till att andra omgivande muslimska länder lägger sig i och går i krig med israel. Detta är något som dom till viss del faktiskt också har lyckats med då det ju skjutits raketer inte bara från Hamas på senare tid.

Huruvida deras påstående om att Hamas befinner sig där eller där är ju såklart omöjligt både för dig och mig att veta säkert. Men baserat på historiken så är det relativt troligt att dom är där.
Och då är ju det ett krigsbrott. Du får enligt internationella överenskommelser inte använda dig av mänskliga sköldar. Ingen av oss sitter på sådan underrättelseinformation utan det är bara en fråga om antaganden utifrån den information vi kan få tag på.

Jämförelsen mellan Hamas attack och Israels krig mot Hamas är fullständigt befängd.

Hamas inriktade sig medvetet på att döda och tillfångata civila. Dom undvek medvetet militära mål utan riktade enbart in sig på civila.
Israel har förvisso orsakat fler döda palestinier än tvärtom men dom har gjort det genom attacker mot Hamas där det strukit med civila.
Du kan inte i samma mening försöka dig på att jämföra terrorister med en krigförande nation

Huruvida man tycker att balansen är vettig mellan hur många Hamas dom lyckas ta kontra hur många civila som dör är en annan fråga och något som man absolut kan ha åsikter om.

Personligen kan jag tycka att det är helt förståelligt att israel ger sig på Hamas men jag kan samtidigt ha lite betänkligheter kring att så många civila åker med på tåget. Speciellt som det riskerar att påverka stabiliteten i hela regionen negativt.
Hela konflikten där är rejält snårig och det finns inget enkelt med den. Det enda som är klart är att Hamas är terrorister och av någon anledning så har befolkningen där en gång röstat fram dom att leda vilket nog var ett rejält misstag.
Konstigt resonemang när den ena sidan dödar ca 1400 människor och den andra sidan som är militärt totalt överlägset dödar 50 tusen plus lågt räknat..
För mig är alla oskyldiga människor lika värda men uppenbart inte för en del😢

• Haha
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Man kanske ska vara försiktig med all gräsklippning utifrån hur tråden spårat ur. Jag har ingen koll när olika relioner har sina helgdagar och utifrån tråden kan det få stora konsekvenser.😇

Redigerat:
  • Haha
Artemisia och 5 till
  • Laddar…
Israel använder svält som vapen och har gjort ett bra tag.

Har man minsta lilla känsla för de internationella regler och konventioner som finns så inser man ju att Israels sätt att kriga på inte riktigt är ok.

Det är inte varken antisemitiskt eller hamasälskande att ha åsikter om hur Israel bedriver sitt utrotningskrig i ett ockuperat område.

Jag hatar inte judar, jag stöder inte Hamas.
Men proportionerna i Israels krig är bortom all fattning.

• Gilla
  • Älska
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Man kanske ska vara försiktig med all gräsklippning utifrån hur tråden spårat ur. Jag ingen koll när olika relioner har sina helgdagar och utifrån tråden kan det få stora konsekvenser.😇
Får man klippa gräset i Gaza under långfredagen tro? 🤣

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.