Jag har två dosor precis bredvid varandra där det tidigare var tvättpelare.
Båda dosorna är direkt anslutna till varsin 16A säkring direkt i centralen och trådar är 2,5 kvmm (gul/grön, vit och blå).

Jag har försökt få genom en dragfjäder och även dra i två nya trådar för att göra om ena dosan till 3-fas men det är tvärstopp...

Så, fundering då om det är ok att kombinera dosorna (trådarna är så länga så de går över i en dosa utan att kapa) och märka om en blå till svart och koppla in som 3-fas?

anders07 anders07 skrev:
Båda dosorna är direkt anslutna till varsin 16A säkring direkt i centralen och trådar är 2,5 kvmm (gul/grön, vit och blå).

Jag har försökt få genom en dragfjäder och även dra i två nya trådar för att göra om ena dosan till 3-fas men det är tvärstopp...

Så, fundering då om det är ok att kombinera dosorna (trådarna är så länga så de går över i en dosa utan att kapa) och märka om en blå till svart och koppla in som 3-fas?
Du kan använda de gamla ledarna som dragtråd.

• Gilla
Garningen
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:

Se Elinstallationsreglerna SS 436 40 00 punkt;

514 Identifiering

514.3.Z4 Användning av blå ledare för vissa tillämpningar
Förutsatt att förväxling inte är möjlig och där ingen neutralledare finns, där får en ledare som är färgmärkt blå användas för andra ändamål.

Detta p.g.a. att det är ovanligt med 2-ledarkablar där inte en av ledarna är blå.
Dvs. i normalfallet finns endast den blå ledaren att tillgå i kabeln, den får därför användas som t.ex. tändtråd.
Eller då man INTE har behov av neutralledaren som neutral t.ex. för matning av en trefasmotor.
Då får den blå ledaren användas som fasledare.
Använder man FK i rör eller liknande då ska annan färg än blå väljas.

Så svaret är NEJ, man får inte det, så de är endast ditt eget samvete som styr ;)

T Tompafix skrev:
Du kan använda de gamla ledarna som dragtråd.
Som jag skrev, det är tvärstopp i röret...

Garningen Garningen skrev:
Se Elinstallationsreglerna SS 436 40 00 punkt;

514 Identifiering

514.3.Z4 Användning av blå ledare för vissa tillämpningar
Förutsatt att förväxling inte är möjlig och där ingen neutralledare finns, där får en ledare som är färgmärkt blå användas för andra ändamål.

Detta p.g.a. att det är ovanligt med 2-ledarkablar där inte en av ledarna är blå.
Dvs. i normalfallet finns endast den blå ledaren att tillgå i kabeln, den får därför användas som t.ex. tändtråd.
Eller då man INTE har behov av neutralledaren som neutral t.ex. för matning av en trefasmotor.
Då får den blå ledaren användas som fasledare.
Använder man FK i rör eller liknande då ska annan färg än blå väljas.

Så svaret är NEJ, man får inte det, så de är endast ditt eget samvete som styr ;)
Nu är ju min elektrikerutbildning rätt dammig, och från Finland dessutom men jag har lärt mig som:

- gul/grön får aldrig vara annat än skyddsjord
- neutral/nolla ska vara blå
- andra färger är fas eller tändtråd

Dock har jag fått lära mig att man får märka om trådar, alltså märka om en blå tråd till t.ex. svart och då nyttja den som fas, även där det finns ytterligare en blå nolla... Det stämmer alltså inte i Sverige?
(gul/grön får aldrig märkas om eller användas för annat än skyddsjord)

Redigerat:
anders07 anders07 skrev:
Nu är ju min elektrikerutbildning rätt dammig, och från Finland dessutom men jag har lärt mig som:

- gul/grön får aldrig vara annat än skyddsjord
- neutral/nolla ska vara blå
- andra färger är fas eller tändtråd

Dock har jag fått lära mig att man får märka om trådar, alltså märka om en blå tråd till t.ex. svart och då nyttja den som fas, även där det finns ytterligare en blå nolla... Det stämmer alltså inte i Sverige?
Det är nog gråzon, samvetet styr. Går de inte dra nya och använda bef tråd som dragtråd?

Garningen Garningen skrev:
Det är nog gråzon, samvetet styr. Går de inte dra nya och använda bef tråd som dragtråd?
Jag har testat att dra med den gul/gröna i ena dosan och den blå i andra dosan.
De rör sig en bit (ner under golvet gissar jag eftersom det är ca. 1 meter) innan det är tvärstopp.
Om jag istället försöker dra från dosan (med dragfjädern kopplad i centralen) händer ingenting...

Huset är från 1977 och jag har tidigare hittat en del rör som har allt annat än "snälla" 90 graders böjar och även rör med betong och grus/sand i...

• Ledsen
Garningen
  • Laddar…
Du ligger så snett både formellt och vad man kan tänka sig glida i praktiken med den lösning du tänkt dig så låt bli skulle jag råda.

• Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Det är inte så att båda går till en gemensam dosa på andra sidan väggen eller så? Kanske övertapetserad. Ser du i centralen att de går in i separata rör?

T tgr_se skrev:
Det är inte så att båda går till en gemensam dosa på andra sidan väggen eller så? Kanske övertapetserad. Ser du i centralen att de går in i separata rör?
Kollade nu och det är 2 st. 20mm rör i centralen men 16mm rör till dosorna.. :thinking:

Trådarna går direkt mellan centralen och dosan eftersom jag kan dra i centralen och då kommer ca. 1 meter ut innan det tar stopp.
Att dra åt andra hållet så kommer jag lite längre men även där stopp.

Det finns ju då en övergång mellan 20mm rör till 16mm rör någonstans på vägen... :surprised:

Eluttag utan frontplatta med synliga ledningar i en vägg och korrugerad rör på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ja! Nu kan vi alla sova gott inatt... :crysmile:

Kan ju konstatera att det är rätt stor skillnad på dragfjäder och dragfjäder... :sweat:

• Gilla
Müssli och 4 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Kan ju konstatera att det är rätt stor skillnad på dragfjäder och dragfjäder... :sweat:
Den dragfjädern är underbar.

Vad är det för fjäder? Var får man tag på den?

H hempularen skrev:
Vad är det för fjäder? Var får man tag på den?
Det är en dragfjäder från PM Flex som finns i både 10m och 20m.
E-nr 1659610 och 1659620. Den "flexar" inte på längden och den är styvare än en vanlig nylon. Klarar t.o.m. 50-slang kortare sträckor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.