Hej

I mitt hus har tidigare innehavare (som ej är elektriker) installerat ojordad takarmatur och stickproppsuttag i badrum enligt bifogad bild. Installationen gjordes för mindre än 10 år sedan, troligen för runt fem år sedan.

1. Vad tycker ni om installationen? Är det inte krav på att el ska vara jordad i badrum?
2. Vilket straffansvar kan den tidigare innehavaren få pga felaktig elinstallation (om det inte inträffar någon olycka)?
2. Kan jag kräva att tidigare ägare bekostar ominstallation av elen så att den uppfyller kraven för el i badrum?

Mvh

Peter

• Elinstallation badrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj oj, det där är illa. Hör nästan hemma i den här tråden istället.

Har du JFB?

1. Uttaget är direkt felaktigt, men troligtvis har du JFB i centralen, så någon direkt överhängande fara är det inte i så fall, det som är värst är nog de slarvigt utförda anslutningarna i kopplingsdosan. Men det måste åtgärdas dock.

2. Den som utfört detta har begått en brottslig handling, men att gå vidare med detta kommer dock aldrig att leda till någonting, då det i princip är omöjligt att bevisa vem som har gjort installationen

3. Tyvärr inget dolt fel, men försöka går ju alltid.

Du kan inte kräva den tidigare ägaren på någonting eftersom felet inte var dolt. Det är du som nuvarande ägare som är ansvarig för att anläggningen är säker. Åtgärda omedelbart.

Det där var riktigt fult gjort faktiskt. Jaga reda på någon meter EKK och några klammer och fixa det där.
Förövrigt lite slarvigt gjort då man nyttjat matningen till badrumsskåpet och sen inte satt dit ett skåp med lampor och sen satt upp en taklampa.
Hade jobbet gjorts rätt hade man givetvis gjort ett rörutsläpp för en taklampa med.

Ser ut att vara ett jordat uttag utan att det är jord kopplat till det?

Det råder ingen tvekan om att det gick att se med blotta ögat att det är en vanlig lampsladd, så det är något du köpt och även ansvarar för. Så enklast är väl att du bara byter till rätt kabel så är det lugnt.

Be en elektriker se över hela huset...

• Gilla
Tobbe_3 och 2 till
  • Laddar…
Ok ska försöka få fram en elektriker snarast som får titta igenom hela huset.

Det verkar som att takarmaturen saknar jordkabel, kan jag anta att den således inte får installeras i badrum?

Det beror på, armaturen kan vara dubbelisolerad och då får den inte jordas. Det ser du på märkningen av armaturen, står det Fi eller om det är en fyrkant inuti en annan fyrkant är den dubbelisolerad och därmed ok i taket.

Jag undrar mest hur man kan förmå sig till att "förstöra" ett, såvitt man kan se, vackert badrum med så skitfula och slarviga eljobb...

Välkommen till forumet för övrigt Peter!

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.