Finns det något att anmärka på denna installation ovanpå ett spegelskåp i badrummet? Inkommande fas (16 A) fördelas till 3 konsumerare: 24 V drivdon till LED list under skåpet, 12 V drivdon till LED list ovanför skåpet (syns längst ner i bild), uttag i skåpet (jordat). Krympslang till ledarna i matningen till 24 V trafon (till vänster). Dosan och drivdonen är limmade med dubbelhäftande installationstape. Dosans lock kan öppnas utan verktyg om man tar i med kraft. Sitter väl på 2 m höjd ungeför.
Johannes
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Johannes
Korrigering: dosan är skruvad medan drivdonen är limmade.
Ja.
Ledararea i förhållande till säkringsstorlek.
Avsaknad klamring, dragavlastning. Oproffsig kabelförläggning.
Enkelisolerade ledare utan kapsling fria vid ett drivdons primärsida.
Avstånd till dusch?
Finns jordfelsbrytare?
Ledararea i förhållande till säkringsstorlek.
Avsaknad klamring, dragavlastning. Oproffsig kabelförläggning.
Enkelisolerade ledare utan kapsling fria vid ett drivdons primärsida.
Avstånd till dusch?
Finns jordfelsbrytare?
Tack för svaret! Några följdfrågor nedan.
1,5mm2 så 10 A max, borde ha 2,5mm2, om jag förstått rätt?
Borde man klamra kabeln i skåpet? Behövs dragavlastning trots att samtliga noder är fixerade (drivdonen limmade och dosan skruvad)? Det går ju inte att dra i dem. Kan du ge några förslag på hur kabelförläggningen kan göras proffsigare (det är en kombination av auktoriserat elektrikerarbete och hempul).
Jag antar att du menar de några millimetrarna som ligger i dagen på primärsidorna? Några tips på hur man kan fixa detta? Måste man kaplsa in drivdonen i något ytterligare hölje?
Duschen är inte nära, 2.1 m med en vägg emellan. Teoretiskt är det kanske möjligt att spruta vatten ovanpå skåpet, om man använder handduschen med samlad stråle-läget.
Ja.
Redigerat:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Generellt ja, det går dock aldrig att svara på säkert utan att veta anläggningens speicfika förutsättningar.J Johannes W. E. Eriksson skrev:
Men överlag ser det extremt hempulat ut. Men det ser ju jävligt smutsigt ut, så installationen är rätt gammal eller?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Tycker inte drivdonet till vänster över huvud taget ser ut att göra en korrekt installation med. Det ser ut att skall sitta i kapslat utrymme. Eftersom du inte kan undvika att ha synliga enkelisolerade ledare på primärsidan vad det ser ut som.
Drivdonet på höger sida är inte heller korrekt installerat, men det ser åtminstone ut att gå att fixa till.
Drivdonet på höger sida är inte heller korrekt installerat, men det ser åtminstone ut att gå att fixa till.
Ok, tackar så mycket för feedback. För att fixa drivdonet till höger behöver jag en lite längre bit kabelmantel att trä ända in til skruvkopplingen? Och det till vänster borde kapslas in helt och hållet i en dosa till, eftersom det inte går att ha krympslang ovanpå ledarna som dubbelisolering ända fram till primärsidans ingång?
Redigerat:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
En längre bit kabelmantel eller t.o.m byte till en kabel istället för FK, jag har förvisso behörighet, men jag jobbar inte med sånt här så jag vet inte hur man snyggast löser det (på ett korrekt sätt). Hade det varit mitt eget hem hade jag nog vågat mig på en helt vanlig bit lampsladd mellan GBdosan och drivdonet ifall plinten i drivdonet funkar bra med den typen av ledare. Men den ska egentligen inte fast installeras så någon som arbetar mer med sånt här får gärna svara på vad som är korrekt när man inte kan installera en EKK pga. drivdonets storlekJ Johannes W. E. Eriksson skrev:
Vänstra donet skulle behöva in i en kapsling ja, frågan är ju då om det inte är snyggast att ta till en kapsling stor nog att rymma alltihop.
Redigerat:
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Jag skulle åtminstone lagt Meanwell-donet kloss-i-kloss med dosan. Det är märkligt att Meanwell gör en sådan fadäs. Kanske kan de andra donen också läggas kloss-i-kloss, med klenspänningssidan utanför. Och givetvis rakt o snygg.
Tack SueCia och Bo för dessa konstruktiva kommentarer och förslag.
Jag försökte först hitta en dosa / plastbox som kunde inhysa allt, utan att lyckas. Det skulle ha varit en klart städigare lösning.
Flyttade istället bägge drivdonen närmare dosan, se bifogad bil. Mean Wellen gick att lägga kant i kant på kant. Flyttade den andra så nära jag kunde utan att klämma svagströmskabeln. Noterade att installationskabelbiten som använts var EK 1.5mm2 medan det står på transformatorn att det skall vara 0.75 mm2, därför gick det inte att skruva på plastbrickan/dragavlastningen med den tjocka installationskabeln (den hade dessutom också gröngul som var klippt) och således lämnades några mm brun och blå synlig utanför drivdonet. Det måste väl ha varit ett klart fel i arbetet (det var en riktig elektriker som installerade detta skåp och drivdon 2015). Jag bytte ut den mot en bit lampsladd 0.75 mm2 (behövde också byta ut en klämma till wago 221 eftersom den tidigare typen inte kunde ta emot en mångkardelig ledare). Ser det bättre ut nu?
Borde jag göra något åt kabeln till uttaget. Han hade limmat den med dubbelsidig installationstejp men det hade släppt för länge sen så jag tog bort de torkade resterna och nu ligger kabeln löst, vilket jag antar är farligt nu eftersom det saknas dragavlastning? T.ex. om man städar skåpet och sliter i den kan man dra spänningsförande ledare ur dosan. Nytt tejp eller rekommenderas någon typ av klammer?
Jag försökte först hitta en dosa / plastbox som kunde inhysa allt, utan att lyckas. Det skulle ha varit en klart städigare lösning.
Flyttade istället bägge drivdonen närmare dosan, se bifogad bil. Mean Wellen gick att lägga kant i kant på kant. Flyttade den andra så nära jag kunde utan att klämma svagströmskabeln. Noterade att installationskabelbiten som använts var EK 1.5mm2 medan det står på transformatorn att det skall vara 0.75 mm2, därför gick det inte att skruva på plastbrickan/dragavlastningen med den tjocka installationskabeln (den hade dessutom också gröngul som var klippt) och således lämnades några mm brun och blå synlig utanför drivdonet. Det måste väl ha varit ett klart fel i arbetet (det var en riktig elektriker som installerade detta skåp och drivdon 2015). Jag bytte ut den mot en bit lampsladd 0.75 mm2 (behövde också byta ut en klämma till wago 221 eftersom den tidigare typen inte kunde ta emot en mångkardelig ledare). Ser det bättre ut nu?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borde jag göra något åt kabeln till uttaget. Han hade limmat den med dubbelsidig installationstejp men det hade släppt för länge sen så jag tog bort de torkade resterna och nu ligger kabeln löst, vilket jag antar är farligt nu eftersom det saknas dragavlastning? T.ex. om man städar skåpet och sliter i den kan man dra spänningsförande ledare ur dosan. Nytt tejp eller rekommenderas någon typ av klammer?
Redigerat:
Ja, det är spånskiva. Du menar något i den här stilen?
https://www.bauhaus.se/kabelklammer-schneider-electric-imt37427-8-12mm-20st-fp
Produkter som diskuteras: "kabelklammer"
Kabelklammer 36 1MLE Rapid
Optimal fästning av lågvoltskablar
114 kr inkl moms
Läs mer
