Tja.

Hoppas kunna få hjälp med min fråga.

Situation idag:
I ett oisolerat garage har jag 2 st armaturer som sett sina bästa dagar. Dessa 2 behöver bytas. Samtliga uttag och knappar är idag jordade likaså armaturerna som också är seriekopplade.

När jag nu söker efter nya så består majoriteten av utbudet av ojordade armaturer men hög ip klassning. Jag antar att de istället är dubbelisolerade.

Är det säkert att koppla på dessa i ett jordat utrymme? Tänker om jag kan sätta en wago klämma på änden av jordkabeln till första armaturen? Sedan endast 2 ledare i kopplingen till nästa armatur.

Ska tilläggas att garaget alltså används som gym och förvaring men kommer inom de närmsta åren att inredas, då dras elen om i garaget.

Är armaturerna dubbelisolerade är det inga problem och att avsluta kabeln med en Wago på jorden blir bra.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Är armaturerna dubbelisolerade är det inga problem och att avsluta kabeln med en Wago på jorden blir bra.
Kanon tack för svar. Bifogar bilden och om jag förståt fyrkanten och skyddsklass 2 så är de dubbelisolerade?

• Symboler för CE-märkning, skyddsklass II och återvinning på en produktmanual, som visar EU-överensstämmelse och säkerhetsinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
👍

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men jag avråder bestämt ifrån att köpa denna armatur från Jula. Den är undermålig och har varit uppe på forumet ett antal gånger. Leta efter nåt bättre här istället: [länk]
Hej
vad är det för fel på Julas armaturer?

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Jag har satt upp åtta sådana i mitt garage lyser bra och är lätta att sätta upp med fästena som ingår väger nästan ingenting o har koppling i båda ändar som gör det lätt att sätta flera efter varandra. Förstår inte vad Bo har emot dem.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Jag skrev att det varit uppe på forumet ett antal gånger. Här är en av trådarna: [länk]
Det var ett rackarns tjafs om att inte köpa från Jula. Det är inget större fel med dom armaturerna, mer än att en del inte har överkoppling till en annan armatur. Sluta med att förnedra armaturer, har du någon avog mot dessa, får du ta det i en egen tråd. Där du rackar ner och fördömmer något fabrikat.
Dom är billiga och fungerar bra, skulle en säga upp sig, så bara köpa en ny, priset på andra som du länkar till är i många fall minst dubbelt så dyra.

• Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Man kan sätta upp enstaka exemplar av denna modell. Att montera flera i rad i t.ex ett garage är däremot olämpligt. Anledningarna finns i den länkade tråden. Jag förordar fortfarande att man ratar dessa armaturer då de inte håller den standard som vi är vana vid, och det är synd ifall Sverige skulle börja degradera sin elsäkerhetspraxis.

Bo arnold Bo arnold skrev:
Jag har satt upp åtta sådana i mitt garage lyser bra och är lätta att sätta upp med fästena som ingår väger nästan ingenting o har koppling i båda ändar som gör det lätt att sätta flera efter varandra. Förstår inte vad Bo har emot dem.
Ja, det handlar inte om hur bra de lyser och hur enkla de är att montera, utan det handlar om brister i elsäkerheten hos dessa armaturer. Det är sånt som inte direkt syns, utan visar sig först när det sker en olycka.

Man kan sätta upp enstaka exemplar av denna modell. Att montera flera i rad i t.ex ett garage är däremot olämpligt. Anledningarna finns i den länkade tråden. Jag förordar fortfarande att man ratar dessa armaturer då de inte håller den standard som vi är vana vid, och det är synd ifall Sverige skulle börja degradera sin elsäkerhetspraxis.
Att något är olämpligt i ditt sina är inte relevant. Och vad är det för något som inte håller svemsk standard får du utveckla mer för att bli trodd om. Det är inte dina intentioner som avgör om dom är utanför det svenska, utan vad dom är godkända för enligt den CE-märkning som finns för dom.
Ja, det handlar inte om hur bra de lyser och hur enkla de är att montera, utan det handlar om brister i elsäkerheten hos dessa armaturer. Det är sånt som inte direkt syns, utan visar sig först när det sker en olycka.
Nu får du ytterliggare utveckla det med olycksrisken som du framhöver på ett bestämt sätt. Har du varit med och testat dom enligt säkerheten på dom. troligtvis inte, så håll inne med de skrämselskott som du har en förmåga att framföra på ett markant sätt.
Sen till slut, hur många armaturer har du satt upp i arbetslivet och framfört att det är bara skit med dom och kanske inte vill montera dom.
Så ta en funderare på vad du skriver om någon produkt och skita inte ner något, som du inte har erfarenhet av.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tack till alla som svarat. 2 st blev kanon i mitt garage. Monterat och färdigt. Enkelt och lyser fint 👍

• Gilla
  • Ledsen
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A
Är problemet med denna armatur från Jula att det sitter en plint i varje sida med endast L+N och inget sätt att få en skyddsjord vidare från ena sidan till den andra i armaturen?

Det var så jag tolkade det från den andra länkade tråden men jag ville bara kolla att jag förstod det rätt. Vilken armatur är det ni diskuterar förresten? Länken i andra tråden är trasig.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Är problemet med denna armatur från Jula att det sitter en plint i varje sida med endast L+N och inget sätt att få en skyddsjord vidare från ena sidan till den andra i armaturen?

Det var så jag tolkade det från den andra länkade tråden men jag ville bara kolla att jag förstod det rätt. Vilken armatur är det ni diskuterar förresten? Länken i andra tråden är trasig.
Så kan nog problemet vara. Det mest optimala vore ifall det fanns plats. Men i mitt fall så spelade ingen roll, inkommande jord satte jag med wago i en dosa. Drog sedan nya kablar utan jord från dosan till första armaturen. På andra sidan armaturen en ny kabel till andra armaturen utan jord. När jag inreder garaget i framtiden drar jag ändå om allt.

Men håller med hade det varit inbyggda kablar som hade dragits fram och bara ”tittat ut” så skulle det vara lite krångligt. Det är nämligen ganska trångt i själva armaturen. Men som sagt funkar hur fint som helst för mig.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.