3 448 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Ojämn temp
Beror lite på vilken typ av element man har. Jag har den gammla typen som kallas sektionsradiator och det är sällan jag shuntar varmare än 40 grader. Även när det är riktigt kallt alltså. Men en del element kräver betydligt högre temp för att lämmna full effekt... I ditt fall låter det som att du pressar ut lite för varmt vatten och sedan öpnnar och stänger termostaterna hela tiden. Ett tips är att montera shuntautomatik och vrida upp alla element på max. Då får du optimal värmekomfort och besparing...
Jag har samma typ radiatorer som du och jag blir lite förvånad eftersom 40 grader duger nu när vi ligger runt 0 grader. Men om vi har minusgrader måste jag öka värmen upp till 50-60 grader. Hör detta till ovanligheten att man måste upp i dessa temperaturer?
Styrsystemet sköter som sagt om fördelningen men när jag ser att mätaren visar 40 grader är elementen ordentligt varma. Kanske att det skulle behövas lite mer om det blir -30 grader i en vecka, men återstår att se. Eftersom jag har ackumulatortank vill jag helst shunta ut så lite värme som möjligt, men är ändå noga med att ALDRIG sitta inomhus och frysa!!! Alla termostater är fullt öppna och cirkulationspumpen går på lägsta hastigheten 1315 rpm. Innan jag hade automatik försökte jag hålla 30 - 40 grader. Ibland skenade det och då blev det hiskeligt varmt i huset... Det var förre ägaren som rekomenderade mig att hålla strax under 40 grader ut. Kanske visar min termometer fel?
Klicka här för att svara