Jag bor i en tvåplanslägenhet med 6 rum och kök, radhus.

I ett av rummen på nedre plan är det kallt på golvet, svajar mellan 17 och 18 grader och 1 meter högre upp (på samma ställe) är det nästan 20 grader. I rummet bredvid (och i resten av bostaden) är allt som det ska vara.

I alla rum är hela elementet varmt, medan den nedre halvan i det kalla rummet, är mycket kallare än den övre halvan. Det går 2 rör till alla element och i alla rum är bägge rören varma, utom i rummet med kallt golv, där bara ett av rören är varmt.

Jag är lekman när det kommer till VVS, men för mig låter det som mer än ett sammanträffande. Någon som vet lite mer om "värme och sådant där", som har något att säga om det där?
 
  • Gilla
GoC
  • Laddar…
Hej

Första frågan är om detta är ett nytt fenomen eller om det fanns förra vintern?

Andra frågan är om du har luftat elementet som bara är varmt på halva?

Tredje frågan är vad som finns i det golvet i rummet där det är kallare?
Kan det vara något som kyler underifrån?
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
M MrSweck skrev:
Jag bor i en tvåplanslägenhet med 6 rum och kök, radhus.

I ett av rummen på nedre plan är det kallt på golvet, svajar mellan 17 och 18 grader och 1 meter högre upp (på samma ställe) är det nästan 20 grader. I rummet bredvid (och i resten av bostaden) är allt som det ska vara.

I alla rum är hela elementet varmt, medan den nedre halvan i det kalla rummet, är mycket kallare än den övre halvan. Det går 2 rör till alla element och i alla rum är bägge rören varma, utom i rummet med kallt golv, där bara ett av rören är varmt.

Jag är lekman när det kommer till VVS, men för mig låter det som mer än ett sammanträffande. Någon som vet lite mer om "värme och sådant där", som har något att säga om det där?
Alla element luftade? Termostaterna motionerade?
 
Första frågan är om detta är ett nytt fenomen eller om det fanns förra vintern?

Andra frågan är om du har luftat elementet som bara är varmt på halva?

Tredje frågan är vad som finns i det golvet i rummet där det är kallare?
Kan det vara något som kyler underifrån?
Första frågan 'Nytt fenomen' kan jag inte riktigt svara på, då jag bara bott här i 2,5 månader.
Andra frågan 'Luftat element' vet jag inget om. Här är det nog hyresvärden som får göra sådant.
Tredje frågan 'Finns i golvet' blir nog samma svar som på första frågan.

Jag får nog ringa in det som en felanmälan ändå så får dom komma och kolla på det... och endera fixa det eller lära mig hur jag fixar det själv. Det var det jag ville slippa göra, då dom nog tröttnar på mig snart. Det har varit så mycket märkligheter jag ringt om sedan jag flyttade hit så snart får jag säkert en direktlinje... för att släppa fram andra. 😂
 
Redigerat:
  • Gilla
super_zen och 1 till
  • Laddar…
Du ska stänga av cirkulationspumpen när du luftar. Och se till att du har ett tryck runt 1 bar.
Ett element i slutet av systemet kan ha ett undertryck som sugs fram till cirk-pumpen. Då uppstår fenomenet att elementet suger in luft när du öppnar.
 
  • Gilla
Arne Karlsson 1
  • Laddar…
Då skulle jag rekomendera dig att lufta elementet som första åtgärd. Du behöver bara en elementnyckel, finns på Biltema för 75 kr eller Clas Ohlson för 130 kr, och en behållare att samla vätskan i. Instruktioner finns på Youtube.

Att elementet behöver luftas kommer att återkomma, till exempel inför varje vinter när fjärrvärmen aktiveras igen eller när något arbete med värmesystemet gjorts i området.
 
M MrSweck skrev:
Första frågan 'Nytt fenomen' kan jag inte riktigt svara på, då jag bara bott här i 2,5 månader.
Andra frågan 'Luftat element' vet jag inget om. Här är det nog hyresvärden som får göra sådant.
Tredje frågan 'Finns i golvet' blir nog samma svar som på första frågan.

Jag får nog ringa in det som en felanmälan ändå så får dom komma och kolla på det... och endera fixa det eller lära mig hur jag fixar det själv. Det var det jag ville slippa göra, då dom nog tröttnar på mig snart. Det har varit så mycket märkligheter jag ringt om sedan jag flyttade hit så snart får jag säkert en direktlinje... för att släppa fram andra. 😂
Fjärde frågan glömde du, motionerat termostaterna?
 
  • Gilla
Leif So
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.