Ossian K Olsson
gustavholm gustavholm skrev:
Så jag behöver inte lösa upp det redan hård packade jorden ?
Hur många cm tror du att du kommer behöva fylla upp med ny jord? Det ser ut som att det är ca 10 cm i alla fall och då kommer det vara mer än nog.

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Hur många cm tror du att du kommer behöva fylla upp med ny jord? Det ser ut som att det är ca 10 cm i alla fall och då kommer det vara mer än nog.
Hmm bra fråga får kolla imorgon, hur många cm brukar man vilja ha under rull gräsmatta? Och är det vanlig matjord jag ska lägga ut ? Sedan vänta till maj och rulla ut ?

Så jag behöver inte lösa upp det redan hård packade jorden ?
Gräs har ett grunt rotsystem och är inte jättekänsligt för packad jord. Löser du upp jorden ökar vattengenomsläppligheten och rötterna får lättare att utvecklas vilket är positivt, precis som du själv är inne på. Jag kan inte bedöma hur hårt packad jorden är och hur djup "gropen" är. Men ett förslag är att handgräva och om det blir större kokor delar du dom direkt med spaden. Det har nog betydligt bättre effekt än att vertikalskära, men det är viktigt att där är plats till jord att fylla upp med och att du återpackar. Prova på en liten bit!

• Gilla
gustavholm
  • Laddar…
Så här ser det ut vid närmare bild tror jag får gräva bort lite till sedan är det alltså bara att hälla matjord ovanpå och låta det va till maj då jag kan rulla ut gräs

• Trädgårdsområde med grus och verktyg; skottkärra, stenplattor och redskap förbereder inför gräsläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av jordlager med gräs ovanpå, intill en byggnad. Markarbete förbereds för att lägga matjord och rulla ut gräs.
    Skapa konto
Ossian K Olsson
Så här ser det ut vid närmare bild tror jag får gräva bort lite till sedan är det alltså bara att hälla matjord ovanpå och låta det va till maj då jag kan rulla ut gräs
Är det någon form av grusmaterial?

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Är det någon form av grusmaterial?
Där är lite grus ja typ stenmjöl och lera samt jord

Magnus E K
Ogjort jobb att snygga till gräsmattan när man förmodligen ändå kommer behöva förvandla den till potatisland för att ha något att äta nästa vinter. Eller så kan man ju bygga pool och trädäck över hela.

• Gilla
gustavholm
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Ogjort jobb att snygga till gräsmattan när man förmodligen ändå kommer behöva förvandla den till potatisland för att ha något att äta nästa vinter. Eller så kan man ju bygga pool och trädäck över hela.
Nu förstår jag inte vad du menar 😂
Men jag måste väl gräva ner en bit så jag kan fylla på med matjord innan rullgräs som jag lägger i maj 👍
Men behöver jag lösa upp marken innan jag lägger matjord ?

Hejsan nu har jag grävt ner lite i hålet för att sedan fylla på med fin matjord och sedan rulla ut gräs i maj månad.
Det jag undrar över är hade ni tagit bort gräset hela vägen ner till altanen så man får en ny kvadratisk gräsmatta ?
Alltså tagit bort V formen ?
Samt om jag gör det då räcker det väl med att bara dra bort gräset och sedan kan man låta samma jord vara kvar ?

• Nygrävd jordplätt bredvid altan; gräsmatta i bakgrunden. Spadar och kvast i förgrunden, redo för anläggning av ny gräsmatta.
    Skapa konto
  • Nyplanterad gräsmatta vid trädäck, synlig jord och leksaker; diskuterar borttagning av gammalt gräs för en kvadratisk form.
    Skapa konto
  • Vältrensad gräsyta med jord, leksaker vid altan, omgiven av en trä- och stenmur och en häck. Ett arbete för en ny gräsmatta pågår.
    Skapa konto
tänkte fixa det i helgen, med matjord och ta bort det sista.

rätta mig om jag har fel.

- för att jämna ut gräsmattan ska jag använda sand inte toppdress
- jag kan ta bort gräset och behålla jorden under samt fylla på med mer matjord i hålet.
- gräset ska rullas ut i maj månad.

När ska jag gödsla ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.