3 443 läst ·
40 svar
3k läst
40 svar
ojämn och missfärgad gräsmatta
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 352 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 352 inlägg
Hmm bra fråga får kolla imorgon, hur många cm brukar man vilja ha under rull gräsmatta? Och är det vanlig matjord jag ska lägga ut ? Sedan vänta till maj och rulla ut ?Ossian K Olsson skrev:
Gräs har ett grunt rotsystem och är inte jättekänsligt för packad jord. Löser du upp jorden ökar vattengenomsläppligheten och rötterna får lättare att utvecklas vilket är positivt, precis som du själv är inne på. Jag kan inte bedöma hur hårt packad jorden är och hur djup "gropen" är. Men ett förslag är att handgräva och om det blir större kokor delar du dom direkt med spaden. Det har nog betydligt bättre effekt än att vertikalskära, men det är viktigt att där är plats till jord att fylla upp med och att du återpackar. Prova på en liten bit!gustavholm skrev:
Så här ser det ut vid närmare bild tror jag får gräva bort lite till sedan är det alltså bara att hälla matjord ovanpå och låta det va till maj då jag kan rulla ut gräs
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 352 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 352 inlägg
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 651 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 651 inlägg
Ogjort jobb att snygga till gräsmattan när man förmodligen ändå kommer behöva förvandla den till potatisland för att ha något att äta nästa vinter. Eller så kan man ju bygga pool och trädäck över hela.
Nu förstår jag inte vad du menar 😂Magnus E K skrev:
Men jag måste väl gräva ner en bit så jag kan fylla på med matjord innan rullgräs som jag lägger i maj 👍
Men behöver jag lösa upp marken innan jag lägger matjord ?
Hejsan nu har jag grävt ner lite i hålet för att sedan fylla på med fin matjord och sedan rulla ut gräs i maj månad.
Det jag undrar över är hade ni tagit bort gräset hela vägen ner till altanen så man får en ny kvadratisk gräsmatta ?
Alltså tagit bort V formen ?
Samt om jag gör det då räcker det väl med att bara dra bort gräset och sedan kan man låta samma jord vara kvar ?
Det jag undrar över är hade ni tagit bort gräset hela vägen ner till altanen så man får en ny kvadratisk gräsmatta ?
Alltså tagit bort V formen ?
Samt om jag gör det då räcker det väl med att bara dra bort gräset och sedan kan man låta samma jord vara kvar ?
tänkte fixa det i helgen, med matjord och ta bort det sista.
rätta mig om jag har fel.
- för att jämna ut gräsmattan ska jag använda sand inte toppdress
- jag kan ta bort gräset och behålla jorden under samt fylla på med mer matjord i hålet.
- gräset ska rullas ut i maj månad.
När ska jag gödsla ?
- för att jämna ut gräsmattan ska jag använda sand inte toppdress
- jag kan ta bort gräset och behålla jorden under samt fylla på med mer matjord i hålet.
- gräset ska rullas ut i maj månad.
När ska jag gödsla ?
Klicka här för att svara