Ossian K Olsson
Det kliar i fingrarna här med att börja redan nu, men vet tyvärr av erfarenhet att det är i princip ogjort arbete innan maj typ. Det måste bli varmare och gräset kommer att ta sig nästan oberoende om du gör något eller inte.

• Gilla
Kullgren
  • Laddar…
jag vill egentligen mest jämna till gräsmattan och få lite tajtare gräsmatta.
så om jag förstår rätt så ska jag vänta tills marktemperaturen är 8 grader och sedan ska jag toppdressa och kasta ut lite gräsfrö.
ska jag även gödsla samtidigt då eller ska det göras innan eller efter ?
och om jag ska göra det innan när är det då och är det med NPK 21-7-4 då ?

gustavholm gustavholm skrev:
jag vill egentligen mest jämna till gräsmattan och få lite tajtare gräsmatta.
så om jag förstår rätt så ska jag vänta tills marktemperaturen är 8 grader och sedan ska jag toppdressa och kasta ut lite gräsfrö.
ska jag även gödsla samtidigt då eller ska det göras innan eller efter ?
och om jag ska göra det innan när är det då och är det med NPK 21-7-4 då ?
Inget gödsel om du ska stödså, låt det vara.
Du kan gödsla 20-30 dagar efter sådd, då ska allt i princip ha grott (ängsgröe upp till 30 dagar)och du kan gå på med lite gödsel men inga mängder. Du vill inte övergöda det nya gräset.

Jag skulle hellre vertikalskära och sen gräsfrön och toppdress. Toppdress har näring som är lättillgängligt för gräset.

L Lutte skrev:
Inget gödsel om du ska stödså, låt det vara.
Du kan gödsla 20-30 dagar efter sådd, då ska allt i princip ha grott (ängsgröe upp till 30 dagar)och du kan gå på med lite gödsel men inga mängder. Du vill inte övergöda det nya gräset.

Jag skulle hellre vertikalskära och sen gräsfrön och toppdress. Toppdress har näring som är lättillgängligt för gräset.
problemet med vertikalskära är att jag har en robotgräsklippare och det ligger en stödlinje i mitten av gräsmattan.
risken är att jag kapar den om jag kör med vertikalskäraren.
så tänkte att jag nog testar i år att skippa det och isåfall toppdressar samt stödsår.
hade det funkat att rulla med en sån roller med massa spik på ? för att lufta eller ska jag skita i det helt och hållet.

problemet med vertikalskära är att jag har en robotgräsklippare och det ligger en stödlinje i mitten av gräsmattan.
risken är att jag kapar den om jag kör med vertikalskäraren.
så tänkte att jag nog testar i år att skippa det och isåfall toppdressar samt stödsår.
hade det funkat att rulla med en sån roller med massa spik på ? för att lufta eller ska jag skita i det helt och hållet.
Den kan du lika gärna skippa! Gör varken till eller från.

Men är det sansade ytor kan du ta stålräfsan och kratta ordentligt innan så du får bort gammalt dött gräs och bös. Blottar du jorden är det bara bra!

Sen är det bara att stödså och toppdressa, en dressraka är bra att ha för att få det bra. Klipp gärna gräset så kort du kan innan också.

Är det ingen nederbörd kan du behöva vattna, lite och ofta. Inte mycket och sällan. Ska inte bli stående vatten.

Det gror även om temperaturen är måttlig och du inte vattnar, tar bara längre tid och resultatet kan bli lite sämre. Har provat själv en vår på bar mark efter att häcken kapades ner, blev gräs utan allt "barnvaktande"

L Lutte skrev:
Den kan du lika gärna skippa! Gör varken till eller från.

Men är det sansade ytor kan du ta stålräfsan och kratta ordentligt innan så du får bort gammalt dött gräs och bös. Blottar du jorden är det bara bra!

Sen är det bara att stödså och toppdressa, en dressraka är bra att ha för att få det bra. Klipp gärna gräset så kort du kan innan också.

Är det ingen nederbörd kan du behöva vattna, lite och ofta. Inte mycket och sällan. Ska inte bli stående vatten.

Det gror även om temperaturen är måttlig och du inte vattnar, tar bara längre tid och resultatet kan bli lite sämre. Har provat själv en vår på bar mark efter att häcken kapades ner, blev gräs utan allt "barnvaktande"
Men man toppdresar först va?
Sedan stödsår.

Vad har du för jordtyp?

Hej!
Du har fått en massa råd och mitt råd avviker eftersom jag menar att du inte skall vänta ända tills maj innan du gör något.

Jag är ingen grönyteexpert, har aldrig vertikalskurit eller toppdressat, men jag har varit jordbrukare och odlat ängsgroe till frö och fått en del erfarenhet från denna odling.

Mitt råd skulle vara att räfsa bort löst/dött gräs och fyll igen ojämnheterna med jord nu samt gödsla med 21-4-7 ca 2,5 kg/100 kvm nu. Gräset börjar växa nu men kyliga nätterna håller det tillbaka, men viktigt att kvävet har börjat verka innan den rätt vanliga torkan i maj.

Därefter väntar du tills växnäringen är upplöst på markytan innan du stödsår (kanske 14 dagar om det kommit regn). Man vill inte ha växtnäring i direkt kontakt med groende gräsfrö. Du kan lägga gräsfröet ovanpå marken ett vanligt fel är att man får det för djupt så det inte orkar upp. Kolla vilka fröslag som finns i fröpåsen, jag väljer alltid rödsvingel, ängsgröe mfl men inte rajgräs som jag tycker är ett gräs med för grova blad.

Ett förslag: Prova mitt koncept på halva gräsmattan och lämna andra halvan till dom förslag till åtgärder i maj som du fått. Du kommer att få gräs i bägge fallen men det vore intressant med lite bilder under våren/ försommaren om det syns tydliga skillnader.

Jag förstår om du inte vill ha besvär med två olika skötselvarianter men det skulle vara intressant. Lycka till med gräsmattan!

Redigerat:
här i Skåne är det ovanligt mycket snömögel i gräsmattorna, så som på golfbanorna.

• Gilla
Nils45
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
här i Skåne är det ovanligt mycket snömögel i gräsmattorna, så som på golfbanorna.
Du har säkert rätt! Snömögel är en svamp som trivs i klimatet under snön speciellt om snön kommer på otjälad mark. Skadan är redan skedd, men som tur är finns det ingen risk att svampangreppet sprider sig nu när växtsäsongen börjar.

Vi är inte särskilt snälla med vår gräsmatta under vintern. Vi skottar upp snö på den, vilket bitvis ger dubbelt så djupt snötäcke. Vi går på den, vilket man inte bör göra när den är frusen. Vi går och packar snön på den så det blir till is. Hundarna kissar på den, med fläckar som följd. Vi packar jorden när den är blöt.

Men en gräsmatta är till för att användas!!!

Hejsan först var planen att vi skulle bygga altan över denna fläcken men har nu bestämt oss för att lägga gräsmatta.
Det är väldigt hårt packad jord/lera vad bör jag göra och när är det lämpligt att lägga gräsmatta ? Tänkte jag köper färdig på rulle från Skånefrö vilket resten av gräset är.

• Trädgård med hårt packad jordyta, leksaker, skottkärra och vedtrave, planeras för gräsmatta istället för altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgårdsrenovering med gräsyta och sandlåda. En skottkärra står vid en hög med stenplattor och verktyg ligger utspridda.
    Skapa konto
Ossian K Olsson
Hejsan först var planen att vi skulle bygga altan över denna fläcken men har nu bestämt oss för att lägga gräsmatta.
Det är väldigt hårt packad jord/lera vad bör jag göra och när är det lämpligt att lägga gräsmatta ? Tänkte jag köper färdig på rulle från Skånefrö vilket resten av gräset är.
Skottkärra på en jordig yta framför en veranda med leksaker och trädgårdsredskap som kratta och spade intill.
Skapa konto

Perspektivet med den lilla skottkärran gör att det ser ut som en jättegrop! :D

Men jag hade fyllt i med ”vanlig jord” nu och sen rullat ut gräset fram i maj/juni. En fördel då är att jorden hinner sätta sig lite även om jag tycker du ska packa den lite (inte till överdrift med padda och sånt).

• Gilla
gustavholm
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
[bild]

Perspektivet med den lilla skottkärran gör att det ser ut som en jättegrop! :D

Men jag hade fyllt i med ”vanlig jord” nu och sen rullat ut gräset fram i maj/juni. En fördel då är att jorden hinner sätta sig lite även om jag tycker du ska packa den lite (inte till överdrift med padda och sånt).
Haha sant 😂

Borde jag inte typ vertikalskära den jorden jag har först ? Tänker IOM den är så hårt packad ?
Sedan fylla på med vanlig jord ?

tror ni jag bör köra med en verikalskärare i jorden för att lösa upp den sedan fylla på med vanlig jord och sedan vänta till maj med att rulla ut nytt gräs ?

Så jag behöver inte lösa upp det redan hård packade jorden ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.