Fundering.
Jag kör min solo plus 40 panna med en baxi hs20 brännare mot 3 parallellkoplade acktankar, 500l vardera.
När brännaren går så blir tank nr3 längst bort laddad först, den är även mycket hetare än tank 1 & 2 vid avslutad laddning. Det är lite synd då jag hellre skulle vilja ha tank nr1 att laddas först och bli hetast efterssom jag har vvb i den.
Laddkretsen går till 1an först som det är idag, sedan 2 & sist 3.
Returen frånelementen går ner i botten mellan tank 3 & 2 för att sedan gå via tank 1 tillbaka till laddomat/pannretur.
För att förtydliga så är tankarna parallellt kopplade med laddning från toppen,
Parallellt kopplade från sidan i toppen till shunten som sitter närmast tank 1.
Parallellt kopplade i botten med exp. Kärl längst bort sedan tank 3,2,1 tillbaka till pannretur/laddomat.
Min fundering är kan jag strypa botten på tank 3 en aning? Tänker då borde den laddas lite långsammare men kanske också laddas ur långsammare? För och nackdelar? Eller har ni andra idéer?
Jag kör min solo plus 40 panna med en baxi hs20 brännare mot 3 parallellkoplade acktankar, 500l vardera.
När brännaren går så blir tank nr3 längst bort laddad först, den är även mycket hetare än tank 1 & 2 vid avslutad laddning. Det är lite synd då jag hellre skulle vilja ha tank nr1 att laddas först och bli hetast efterssom jag har vvb i den.
Laddkretsen går till 1an först som det är idag, sedan 2 & sist 3.
Returen frånelementen går ner i botten mellan tank 3 & 2 för att sedan gå via tank 1 tillbaka till laddomat/pannretur.
För att förtydliga så är tankarna parallellt kopplade med laddning från toppen,
Parallellt kopplade från sidan i toppen till shunten som sitter närmast tank 1.
Parallellt kopplade i botten med exp. Kärl längst bort sedan tank 3,2,1 tillbaka till pannretur/laddomat.
Min fundering är kan jag strypa botten på tank 3 en aning? Tänker då borde den laddas lite långsammare men kanske också laddas ur långsammare? För och nackdelar? Eller har ni andra idéer?
All retur går bort till tank 3 och sedan till dom andra,då blir det mer flödet i den sista, vatten går lättaste vägen. Stryper du till ventilen på tank 3 , ökar flödet till dom andra. Du kan även stänga av 2 och 3, då laddas bara tank 1 och du får manuellt ändra ventilerna för att ladda dom andra. Inget ovanligt när tankar är paralellkopplade. Men glömm inte att koppla om, lätt gjort, då kan det bli kok i pannan.
Med tanke på att du kör med pellets skulle jag rekommendera att helt stänga tank 2 och 3. 500l räcker bra mot en pelletspanna.
förstår hur du tänker men min panna är rätt stor så går åt rätt mycke pellets bara för att värma pannan så därför vill jag passa på att ladda mera vatten när pannan väl är varm om du förstår hur jag tänker
Klicka här för att svara