Hej,
Har lite problem med innertemperatur i nybyggt hus på 109m2 i Jönköpingstrakten.
Vattenburen golvvärme nedervåningen och vattenburna radiatorer ovanvåning. Rumsgivare 1st som verkar inte vara aktiverad enligt inställningarna.
Om man tar idag som exempel var natten tills idag omkring 0-1 grader ute och på dagen 10-12 och natten som kommer nu 0-1.
Temp nedervåningen kl 21: stadigt hela på 22.5. Varje rum inställt på 21.0
Temp ovanvåning kl 21: elementen knappt varma trots fullt öppna och temp 19.
Garanterat när vi stiger upp imorgon kl 06 kommer det vara 20-20.5 på nedervåningen och något kallare än 19 på ovanvåning.
Hur kommer det sig? Oftast tuffar nibe på i 110hz vid den tiden om det är runt 0c ute.
Lägger lite bilder från inställningarna. Är det kurva och förskjutning jag bör testa ändra eller öka temp från +1 till mer?
Tack
Har lite problem med innertemperatur i nybyggt hus på 109m2 i Jönköpingstrakten.
Vattenburen golvvärme nedervåningen och vattenburna radiatorer ovanvåning. Rumsgivare 1st som verkar inte vara aktiverad enligt inställningarna.
Om man tar idag som exempel var natten tills idag omkring 0-1 grader ute och på dagen 10-12 och natten som kommer nu 0-1.
Temp nedervåningen kl 21: stadigt hela på 22.5. Varje rum inställt på 21.0
Temp ovanvåning kl 21: elementen knappt varma trots fullt öppna och temp 19.
Garanterat när vi stiger upp imorgon kl 06 kommer det vara 20-20.5 på nedervåningen och något kallare än 19 på ovanvåning.
Hur kommer det sig? Oftast tuffar nibe på i 110hz vid den tiden om det är runt 0c ute.
Lägger lite bilder från inställningarna. Är det kurva och förskjutning jag bör testa ändra eller öka temp från +1 till mer?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack
Vilken värmekurva kör ni? (bilden blänker så det går inte att se). Framledningstemperaturen måste vara tillräckligt hög för att radiatorerna ska kunna ge den värme som behövs. Sedan stryper man ner värmen på nedervåningen på golvvärmefördelarens anslutningar.
Du kan ställa in hur stor påverkan rumsgivaren ska ha. Se sid 45 i manualen ( https://assetstore.nibe.se/hcms/v2.3/entity/document/38996/storage/MDM4OTk2LzAvbWFzdGVy ) Det kan vara att den är för högt ställt (golvvärme är ett trögt system). Det är möjligt att rumsgivaren känner av för varmt men sedan tar det tid att få upp värmen i plattan och att det gör att det blir kallt för det tar tid innan den blir varm men det är bara en gissning.F FM321 skrev:Hej,
Har lite problem med innertemperatur i nybyggt hus på 109m2 i Jönköpingstrakten.
Vattenburen golvvärme nedervåningen och vattenburna radiatorer ovanvåning. Rumsgivare 1st som verkar inte vara aktiverad enligt inställningarna.
Om man tar idag som exempel var natten tills idag omkring 0-1 grader ute och på dagen 10-12 och natten som kommer nu 0-1.
Temp nedervåningen kl 21: stadigt hela på 22.5. Varje rum inställt på 21.0
Temp ovanvåning kl 21: elementen knappt varma trots fullt öppna och temp 19.
Garanterat när vi stiger upp imorgon kl 06 kommer det vara 20-20.5 på nedervåningen och något kallare än 19 på ovanvåning.
Hur kommer det sig? Oftast tuffar nibe på i 110hz vid den tiden om det är runt 0c ute.
Lägger lite bilder från inställningarna. Är det kurva och förskjutning jag bör testa ändra eller öka temp från +1 till mer?[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Tack
Har ni valt att ha 19 grader på ovanvåningen? för det låter inte som ert system är injusterat alls, eller så har du för lågt tryck i systemet, kan bli liknande effekt då. Du skulle kunna läsa här ang. golvvärme och radiatorvärme (även om det är för bergvärme):
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=48516.0
Du kan även ställa frågan på varmepumpsforum.
Redigerat:
J Josth skrev:
Hej,J Josth skrev:
Den står på 7. Jag har inte pillat med den något sen vi flyttade in.
Framledningen är nu på morgonen va 37 och elementen i de två mindre rummen 35 upptill och 30 nertill. Elementet i vårt större sovrum (Elementet är lite större) är 31 upptill och 27 nertill. Mätte med IR-termometer nyss. Märkligt att det är olika?
Jag har luftat hela systemet inkl. radiatorer och trycket pendlar mellan 1 till 1.5 på flvp.
Så ska jag höja temp högre än +1 sedan sätta de individuella tempgivarna nederplan på det jag vill ha?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,M Martin_ skrev:Du kan ställa in hur stor påverkan rumsgivaren ska ha. Se sid 45 i manualen ( [länk] ) Det kan vara att den är för högt ställt (golvvärme är ett trögt system). Det är möjligt att rumsgivaren känner av för varmt men sedan tar det tid att få upp värmen i plattan och att det gör att det blir kallt för det tar tid innan den blir varm men det är bara en gissning.
Har ni valt att ha 19 grader på ovanvåningen? för det låter inte som ert system är injusterat alls, eller så har du för lågt tryck i systemet, kan bli liknande effekt då. Du skulle kunna läsa här ang. golvvärme och radiatorvärme (även om det är för bergvärme):
[länk]
Du kan även ställa frågan på varmepumpsforum.
Rumsgivaren är inte aktiverad i 1.9.4. Den sitter i mitten av huset på nedervåningen och vi har ingen på ovanvåningen. Så vi skulle inte kunna välja att ha 19 på ovanvåningen, utan den skulle endast känna temp nedervåningen.
Trycket pendlar mellan 1-1.5 i pumpen.
Vad menar du med att trycket pendlar mellan 1-1,5?F FM321 skrev:
Om det konstant är kallare på ovanvåningen än markplanet så behöver värmesystemet injusteras, slingorna på markplanet strypas och/eller radiatorerna på ovanvåningen öppnas.
Golvvärmeslingorna bör ha en difftemperatur på ca 7°, radiatorer ca 10°.
Hela systemet ska vara så injusterat så att man egentligen inte skulle behöva ha några termostater på enskilda radiatorer/golvvärmeslingor.
De enskilda termostaterna ska bara strypa flödet när rummen får värmetillförsel via extern värmekälla (tex solinstrålning, matlagning).
I följande inlägg finns det flera dokument angående injustering av radiatorkretsar,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Golvvärmeslingorna bör ha en difftemperatur på ca 7°, radiatorer ca 10°.
Hela systemet ska vara så injusterat så att man egentligen inte skulle behöva ha några termostater på enskilda radiatorer/golvvärmeslingor.
De enskilda termostaterna ska bara strypa flödet när rummen får värmetillförsel via extern värmekälla (tex solinstrålning, matlagning).
I följande inlägg finns det flera dokument angående injustering av radiatorkretsar,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Har du två olika kretsar installerade? För att ditt system ska bli bra behöver du det då golvvärme och radiatorer kräver olika framledning. Verkar som om ingen av kretsarna är korrekt inställda nu.F FM321 skrev:Hej,
Har lite problem med innertemperatur i nybyggt hus på 109m2 i Jönköpingstrakten.
Vattenburen golvvärme nedervåningen och vattenburna radiatorer ovanvåning. Rumsgivare 1st som verkar inte vara aktiverad enligt inställningarna.
Om man tar idag som exempel var natten tills idag omkring 0-1 grader ute och på dagen 10-12 och natten som kommer nu 0-1.
Temp nedervåningen kl 21: stadigt hela på 22.5. Varje rum inställt på 21.0
Temp ovanvåning kl 21: elementen knappt varma trots fullt öppna och temp 19.
Garanterat när vi stiger upp imorgon kl 06 kommer det vara 20-20.5 på nedervåningen och något kallare än 19 på ovanvåning.
Hur kommer det sig? Oftast tuffar nibe på i 110hz vid den tiden om det är runt 0c ute.
Lägger lite bilder från inställningarna. Är det kurva och förskjutning jag bör testa ändra eller öka temp från +1 till mer?[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Tack
Hej,N Nikorasu skrev:
Jag antar det. Vid inflytt nämnde husbyggare att golvvärmeslingorna sitter under trappan, se bild.
Men det finns inget respektive system för radiatorerna så vitt jag vet, kanske om det sitter där vattenmätaren sitter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej, vi har dock bara ett klimatsystem i pumpens inställningar och en rumsgivare på nedre plan. Hade det inte behövts rumsgivare på övre plan med då för att det ska funka?N Nikorasu skrev:
det finns två filosofier:F FM321 skrev:
1) man styr på rumstemperatur och har då termostater i en eller flera rum
2) man styr på utetemperatur genom en ”kurva” i värmepumpen. Då ska slingor vara grundinställda men rumstermostater ska vara öppna fullt.
Har man ett välisolerat hus ger 2 jämnast temperatur och låter pumpen arbeta jämnast.
Radiatorer och golvvärme kräver normalt olika temperaturer för att avge rätt värme till rummen, det bästa är att värmepumpen kan styra varje enskilt mha två olika klimatsystem
Står thermotech på den rumsgivaren, dvs samma som golvvärmestyrningen? Rumsgivaren tillhör troligtvis bara golvvärmen och inte värmepumpen, vad jag vet har niben ingen sådan. Thermotech boxen borde i övrigt lysa när den är igång så jag undrar om något inte är fel där.F FM321 skrev:Hej,
Den står på 7. Jag har inte pillat med den något sen vi flyttade in.
Framledningen är nu på morgonen va 37 och elementen i de två mindre rummen 35 upptill och 30 nertill. Elementet i vårt större sovrum (Elementet är lite större) är 31 upptill och 27 nertill. Mätte med IR-termometer nyss. Märkligt att det är olika?
Jag har luftat hela systemet inkl. radiatorer och trycket pendlar mellan 1 till 1.5 på flvp.
Så ska jag höja temp högre än +1 sedan sätta de individuella tempgivarna nederplan på det jag vill ha? [bild]
För att ändra ovanvåningen är det att justera på värmepumpen i sig. Antingen öka kurvan eller punktjustera vid 0 grader, men har ni inte haft minusgrader än så skulle jag öka kurvan med +1 och vänta 24h och se vad det blir. Punktjustering ska man egentligen göra sist efter man är nöjd med temperaturen i huset i övrigt men vid 0 brukar det behövas.
Jag tror bara att flödet till sovrummets radiator är nerjusterat, antingen via en fast justering (man behöver ta bort termostaten för att se om en sådan finnas) eller via termostat på radiatorn. Nu har du två graders skillnad mellan framledning och ovanvåningen, det låter som en för stor skillnad men kanske slutade niben att skicka ut värme tidigare. Du har rätt normal temperaturdiff på själva elementen.
Redigerat:
Du har en golvvärmeshunt som reglerar ner värmen till golvvärmeslingorna.F FM321 skrev:
Genom att minska termostaten så blir det lägre temperatur till golvvärmeslingorna.
