Vår entreprenör har gjutit garageplattan nyligen men jag har upptäckt att det finns två svackor. Varav den ena är vid garageporten, vattnet rinner ut mot ytterhörnet istället för till golvbrunnen. Ungefär 1-1.5 cm djup på vattnet som samlades där. Avståndet till brunnen är ca 2 m. Vad är toleranserna entreprenören skall hålla sig inom? Och hur går jag till väga för att få detta fixat?

Mvh Niklas

• Gilla
dthompa
  • Laddar…
Man spacklar ett fall, man gjuter inga fall, så det verkar inte vara riktigt klart ännu!

H
Pagno skrev:
Man spacklar ett fall, man gjuter inga fall, så det verkar inte vara riktigt klart ännu!
Dock så la Skanska in fall i min garageplatta när de gjöt.
Vattnet rinner mot avloppen i alla 3 delarna.
Så de fick det till utan spackling.

Det är klart man gjuter fall.

Freddex skrev:
Det är klart man gjuter fall.
Tror jag backar på det, jag som "våtrummare" skall nog inte lägga mig i andra yrkesgrupper, men jag trodde på fullt allvar att man inte gjuter fall!
Ledsen, god fortsättning!
Men som det låter är det inte speciellt svårt att spackla upp det och få rätt fall! Hmm, nu var jag där igen,,,, jaja, får väl skylla på att jag börjar bli gammal!:o

H
Klarar man inte gjuta fall direkt så får man spackla det

Pagno skrev:
Tror jag backar på det, jag som "våtrummare" skall nog inte lägga mig i andra yrkesgrupper, men jag trodde på fullt allvar att man inte gjuter fall!
Ledsen, god fortsättning!
Men som det låter är det inte speciellt svårt att spackla upp det och få rätt fall! Hmm, nu var jag där igen,,,, jaja, får väl skylla på att jag börjar bli gammal!:o
Det är inget att vara ledsen för :)
Vet man vad man ska ha på golvet när det är färdigt så underlättar det ju att få till ett bra fall. I garage med ränna är väl ett kuvertfall lämpligt om man tänkt lägga klinkers.
Precis som sagt, fixar man det inte med betongen får man spackla upp det.
God fortsättning!

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Vad säger ditt avtal/överenskommelse med entreprenören?
Att det ska vara fall över hela golvytan till brunnen?

Om det inte är specificerat så kanske det är reglerat i allmänna/generella byggregler som förhoppningsvis någon här på forumet känner till?

Annars är det aldrig fel att ha en vettig och konstruktiv dialog med entreprenören/de som gör jobbet. Kanske är de beredda att fixa det till dig om du frågar? (Börja gärna med att fråga och inte att anklaga så brukar det kunna lösa sig lättare. Ibland får man välja sina slag och vara beredd att kompromissa bara för att få det ur världen så fort som möjligt. Oftast finns det andra saker som man tycker är viktigare att lägga sitt krut på...)

±6 mm stod det i mitt huskontrakt gällande plattan till huset.

Flytspackel borde väl lösa det där.

Skall ringa entreprenören imorgon och fråga hur han vill hantera det. Att vattnet rinner ut mot ytterväggarna är i alla fall inte okey. Har inte hittat några allmänna regler än för vad som gäller men det borde vår KA ha koll på för husbygget.
Tack

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.