Har haft ett företag här som satt kakel och klinker i badrummet. De fogade inte hela rummet samtidigt och lämnade en vägg och området runt fönstret för att foga några dagar senare. Jag påpekade att jag tyckte att de kunde fylla på fogen på flertal ställen i övriga rummet eftersom de inte gick upp till plattans kant. De gick då över väggar och golv en andra gång..

Så nu till mina frågor;

På flertal ställen tycker jag fortfarande att de kunde fyllt på mer fog.. är jag för petig?

De har även kaklat in fönstret men en platta sticker ut och vid ett av övre hörnen vid metall listen är en glipa, vilket de inte är på de övriga hörnen.

De ställen de lämnade för att foga senare är mörkare, ser ”flammiga” ut på sina ställen. De är nu 3 dagar sedan de fogade, kommer det att ljusna för att bli samma färg?

Finns även bubblor i fogen på sina ställen, är det ok?

Är själv lite av en perfektionist och blir osäker på om jag är för petig i frågorna.. Tacksam för input!

• Gråa golvplattor med fogar, närbild, grumlig textur, ingen människa synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörr och vägg med kakel, utsikt till fönster med persienner, ljusinfall, detaljbild av interiör.
    Skapa konto
  • Två gråa kakelplattor på en vägg med en synlig fog emellan.
    Skapa konto
  • En dörr med frostat glas, etikett och en svart rörisolering som hänger ner ovanifrån.
    Skapa konto
  • En närbild av en kaklad vägg med synlig skarv och en metallist längst upp.
    Skapa konto
  • Grå klinkerplattor med synliga foglinjer, slitna och märkta av användning.
    Skapa konto
  • En grå marmorerad yta med en smal skena av metall som korsar horisontellt.
    Skapa konto
  • Marmorerad yta, del av en dörr eller fönsterram, mjuka färgtoner, modern stil, inomhus.
    Skapa konto
  • Inomhus vy, dörröppning, kaklade väggar, byggdekal, suddigt fönster med regnstreck, ljusinsläpp, arkitektoniska detaljer.
    Skapa konto
K
Nej jag tycker inte att du är för petig. Att fixa till fogen på ett fåtal ställen bör inte vara några problem för hantverkaren.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
T
Att få fogen jäms med en rektifierad platta går inte utan det blir som på dina bilder med det sagt så får dom fixa den ojämna fogen samt mushålen. Geringen på listen tycker jag helt okej, även plattan som sticker ut 1mm utanför listen.

K Kirre2021 skrev:
Nej jag tycker inte att du är för petig. Att fixa till fogen på ett fåtal ställen bör inte vara några problem för hantverkaren.
Pratade med företagen i morse och skickade bilder. De verkade hålla med om att det inte såg ok ut men menade att de skulle vara fel på fogen. Tycker själv de mer ser ut som att de gått lite väl fort. Hur som så verkar de tillmötesgående vilket är skönt!

• Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Att få fogen jäms med en rektifierad platta går inte utan det blir som på dina bilder med det sagt så får dom fixa den ojämna fogen samt mushålen. Geringen på listen tycker jag helt okej, även plattan som sticker ut 1mm utanför listen.
Ok, det har jag inte hört om innan. Tänkte att fogen ska gå upp till plattans kant (menar inte att hela fogen ska vara jämn med plattans ”höjd”, men med plattans kanter). Känns dock som att de kanske blir ytterligare färgskiftningar när de ska fylla på mer fog..
Plattsättaren kommer ut i nästa vecka och kollar på de så får se vad dom säger 👍
Tack för input!

K Kirre2021 skrev:
Och tack för input!

G Grundochgla skrev:
Ok, det har jag inte hört om innan. Tänkte att fogen ska gå upp till plattans kant (menar inte att hela fogen ska vara jämn med plattans ”höjd”, men med plattans kanter). Känns dock som att de kanske blir ytterligare färgskiftningar när de ska fylla på mer fog..
Plattsättaren kommer ut i nästa vecka och kollar på de så får se vad dom säger 👍
Tack för input!
T tank77 skrev:
Om man jämför två av fogarna verkar dom fått till det på en del ställen. Varpå den mer fyllda är som jag hoppats att samtliga såg ut.

• Gråtexturerad yta med sprickor och mörkare fläckar, möjligtvis en sten- eller betongyta, delad vertikalt av en linje.
    Skapa konto
  • Två olika marmorskivor, naturliga mönster, grå nyanser, delas av linje.
    Skapa konto
  • Gilla
Mathias12
  • Laddar…
Ge inte upp! I mitt nyrenoverade badrum var visserligen fogarna verkligen snygga men det var inte kakelsättaren som fixade fogarna mot golv, tak och hörnor. Fyra klåpare var här och gjorde om ... vid femte försöket godkände jag jobbet ... så där ...

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
K
G Grundochgla skrev:
Pratade med företagen i morse och skickade bilder. De verkade hålla med om att det inte såg ok ut men menade att de skulle vara fel på fogen. Tycker själv de mer ser ut som att de gått lite väl fort. Hur som så verkar de tillmötesgående vilket är skönt!
Fel på fogen, vad menar de med det? Man blandar ju fog själv så då har de väll blandat fel i sånt fall.
Bra ändå att de verkar villiga att fixa till det.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Düsseldorff
Nej du är inte för petig. Det där ser ganska kasst ut.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Farstatjej90
G Grundochgla skrev:
Första gången du har hantverkare? Det är alltid någon annans fel. Detta med "produktionsfel" och olika ursäkter på temat att materialet är fel är en klassiker 😄

Düsseldorff
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Första gången du har hantverkare? Det är alltid någon annans fel. Detta med "produktionsfel" och olika ursäkter på temat att materialet är fel är en klassiker 😄
Nåja... Man får samla på sig ett gäng vettiga hantverkare genom åren så man har en lista. Rör? Då ringer jag Tommy. Sten och plattor? Stoffe. Allmänt bygg? Svempa och Luren.

Farstatjej90
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Nåja... Man får samla på sig ett gäng vettiga hantverkare genom åren så man har en lista. Rör? Då ringer jag Tommy. Sten och plattor? Stoffe. Allmänt bygg? Svempa och Luren.
Har bott utomlands och försöker göra det mesta själv men syrrans erfarenhet är att man får vara glad om nån ens tar jobbet.
Hur som helst börjar det bli bättre nu när jobben blir färre också.

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
K Kirre2021 skrev:
Fel på fogen, vad menar de med det? Man blandar ju fog själv så då har de väll blandat fel i sånt fall.
Bra ändå att de verkar villiga att fixa till det.
Jag vet faktiskt inte. När jag påpekade det första gången så menade en plattsättare (dom var två) att det handlade om att fogen var så finkorning så att när de tvättade fogarna så tvättades för mycket ut. Andra vevan så hade det inte något svar på varför de skulle vara fel på fogen och sa då att de inte haft samma problem innan. Möjligen att våra plattor (Höganäs) skulle kräva en annan typ av fog. Därav skulle hon prata med tillverkarna av märket. Att det är olika nyanser av grått förstår jag det som kan ha med blandningen alt. mängden vatten vid tvättningen..

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Första gången för en badrumsrenovering. Fick golvet lagt i tvättstugan förra året (annan firma) och där ser de super fint ut..
Hehe, ja de spåna på att de kunde bero på om plattorna krävde en annan typ av fog. Samtidigt så påpekade dom att det var en plattsättare med 20 års erfarenhet, tänker mig att han skulle ha koll på det isf.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.