F Fridals_friman skrev:
Kan det vara så att vi har för låg huvudsäkring, det satt ju 20A då vi tog över huset, plus att trafona inte är installerade då, 20A kanske är standarden i nya hus nu för tiden, jag gick bara på att min far har 16 i sitt så jag trodde att byggarna missat att säkra ner
Betyder detta att du har 16A säkringar sittande i men du har 20A bottenplatta? Eller tog ni ut elektriker för att säkra ner?

Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
En annan sak, du har inte råkat köpa fel sorts proppar på Ica, Snabba?
Det finns en enda typ som vanliga privatpersoner kommer åt, gL/gG, så detta är en ickefråga.

Snabb/trög (flink/träge) ... ja det är en svunnen tid.
Utvecklingen går framåt, gL/gG är snabb i kortslutningsområdet och trög i överströmsområdet.

edit:
E El-Löken66 skrev:
Hej, märke spelar ingen roll, samma tillverkare gör både snabba och gG tröga. Däremot kan du bara kolla vad det står på asken om du vill.
Jag hittade att nu verkar beteckningen gL/gG tagits bort och ersatts av gG endast, som du skriver här.
Men återigen, det är endast denna typ av säkringar man kan hitta om man letar på ICA-maxi, byggvaruhandlen, elbutik.se osv.

Ska man få tag i annan karaktäristik får man väl leta på elfa eller ev elgrossarnas beställningssortiment.

Redigerat:
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns en enda typ som vanliga privatpersoner kommer åt, gL/gG, så detta är en ickefråga.

Snabb/trög (flink/träge) ... ja det är en svunnen tid.
Utvecklingen går framåt, gL/gG är snabb i kortslutningsområdet och trög i överströmsområdet.

edit:

Jag hittade att nu verkar beteckningen gL/gG tagits bort och ersatts av gG endast, som du skriver här.
Men återigen, det är endast denna typ av säkringar man kan hitta om man letar på ICA-maxi, byggvaruhandlen, elbutik.se osv.

Ska man få tag i annan karaktäristik får man väl leta på elfa eller ev elgrossarnas beställningssortiment.
Ja, det finns snabba.
Icea är inte experter, de bara beställer vad som för dagen har lägst Pri.

Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Hej, märke spelar ingen roll, samma tillverkare gör både snabba och gG tröga. Däremot kan du bara kolla vad det står på asken om du vill.
Ja, det finns annan karaktäristik, men INTE på ICA, inte en chans i helvetet ... punkt ...

E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja, det finns annan karaktäristik, men INTE på ICA, inte en chans i helvetet ... punkt ...
Vet inte var folk får fatt i grejerna med det förekommer. Kanske i Ali Babas butik då.

Mikael_L
Om du vill hitta någon snabbare än gG så ska du finna:
aR
gR
gS
gRL

Lycka till nu på ICA. :rofl: :crysmile:

• Gilla
Strontus
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om du vill hitta någon snabbare än gG så ska du finna:
aR
gR
gS
gRL

Lycka till nu på ICA. :rofl: :crysmile:
Keramisk säkring på en grå bakgrund med märkningen 16A 500V.

Det kan ju även vara att det köptes in 20 paket säkringar som legat i huset sedan urminnes tider.

Tar 2 sekunder att kolla så är det ur världen.

Jag har upptäckt dylika,, har inte du var det för du inte visste men nu är du upplyst.

Detta med karakteristiken på säkringar är väl något som är relevant vid start av apparater med hög startström? Om säkringarna är varma när de löser så är det väl snarare fråga om att den varit lite överbelastad under en längre tid. Och i det fallet skall det väl vara betydelselöst vilken karakteristik på säkring som sitter där?

• Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
E
A Avemo skrev:
Detta med karakteristiken på säkringar är väl något som är relevant vid start av apparater med hög startström? Om säkringarna är varma när de löser så är det väl snarare fråga om att den varit lite överbelastad under en längre tid. Och i det fallet skall det väl vara betydelselöst vilken karakteristik på säkring som sitter där?
Du får studera kurvorna. Men det är ingen fördel med att ha snabba säkringar så dessa kan bytas. Ligger belastningen runt 25A och du kör en motorlast exempelvis så kan ju den snabbe lösa på 20A medan den trögsmarte kan överleva.

E El-Löken66 skrev:
Du får studera kurvorna. Men det är ingen fördel med att ha snabba säkringar så dessa kan bytas. Ligger belastningen runt 25A och du kör en motorlast exempelvis så kan ju den snabbe lösa på 20A medan den trögsmarte kan överleva.
Det är jag med på. Men jag ifrågasätter om TS huvudsäkringar löst på grund av en motorlast. De snabba säkringarna kanske inte är en fördel. Men är du med på att om det rör sig om resistiva laster så är det inte heller en nackdel?

E
A Avemo skrev:
Det är jag med på. Men jag ifrågasätter om TS huvudsäkringar löst på grund av en motorlast. De snabba säkringarna kanske inte är en fördel. Men är du med på att om det rör sig om resistiva laster så är det inte heller en nackdel?
Hej Avemo.

Det enda jag tänkte med mitt inlägg var ett TS med en liten (2s) insats kunde få ett bekymmer mindre i världen i bästa fall.

Sen kan man givetvis analysera och ha sig också. Men det finns ingen som rekommenderae snabbisar idag men så länge där inte finns några bekymmer kan dessa ju lugnt användas.

snuttjulle snuttjulle skrev:
Betyder detta att du har 16A säkringar sittande i men du har 20A bottenplatta? Eller tog ni ut elektriker för att säkra ner?
Nej det är 16a bottenplatta, det satt 20 i då vi vi flyttade in men jag tyckte de va lite mycket och trodde de bara va för bygget så jag ringde elektriker som säkrade ner och anmälde till nätägare

E El-Löken66 skrev:
Hej Avemo.

Det enda jag tänkte med mitt inlägg var ett TS med en liten (2s) insats kunde få ett bekymmer mindre i världen i bästa fall.

Sen kan man givetvis analysera och ha sig också. Men det finns ingen som rekommenderae snabbisar idag men så länge där inte finns några bekymmer kan dessa ju lugnt användas.
Har kollat mina säkringar och de e gg/gl eller om de va tvärs om, ialf de vanliga ni diskuterade ovan

E
F Fridals_friman skrev:
Har kollat mina säkringar och de e gg/gl eller om de va tvärs om, ialf de vanliga ni diskuterade ovan
Det går bra, fortsätt i den stilen.

TS har problem med överlastströmmar, inte kortslutningsströmmar. Så snabba/tröga säkringar har ingen betydelse.

F Fridals_friman skrev:
Kan det vara så att vi har för låg huvudsäkring, det satt ju 20A då vi tog över huset, plus att trafona inte är installerade då, 20A kanske är standarden i nya hus nu för tiden, jag gick bara på att min far har 16 i sitt så jag trodde att byggarna missat att säkra ner
Du behöver summera effekten per fas och se om den ligger inom 16 A. Uppenbarligen finns en kraftig överlast här på två faser.

Du måste leta upp märkeffekten på pumpen, och försöka lista ut vad den drar per fas. Det går inte att installera en effektvakt innan man vet pumpens ström.

Jag ser ingenting annat på gruppförteckningen som sticker ut, om ni inte kör en massa vitvaror samtidigt. Dessa vanor är något som du kan titta på. Med 16 A säkring gäller max 3600 W per fas. Du verkar ligga på över 5000 W på två faser vilket är för mycket för en 20 A säkring, så det borde inte vara svårt att hitta vad som tar så mycket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.