16 216 läst ·
120 svar
16k läst
120 svar
Ojämn fasbelastning
Betyder detta att du har 16A säkringar sittande i men du har 20A bottenplatta? Eller tog ni ut elektriker för att säkra ner?F Fridals_friman skrev:
Det finns en enda typ som vanliga privatpersoner kommer åt, gL/gG, så detta är en ickefråga.E El-Löken66 skrev:
Snabb/trög (flink/träge) ... ja det är en svunnen tid.
Utvecklingen går framåt, gL/gG är snabb i kortslutningsområdet och trög i överströmsområdet.
edit:
Jag hittade att nu verkar beteckningen gL/gG tagits bort och ersatts av gG endast, som du skriver här.E El-Löken66 skrev:
Men återigen, det är endast denna typ av säkringar man kan hitta om man letar på ICA-maxi, byggvaruhandlen, elbutik.se osv.
Ska man få tag i annan karaktäristik får man väl leta på elfa eller ev elgrossarnas beställningssortiment.
Redigerat:
Ja, det finns snabba.Mikael_L skrev:
Det finns en enda typ som vanliga privatpersoner kommer åt, gL/gG, så detta är en ickefråga.
Snabb/trög (flink/träge) ... ja det är en svunnen tid.
Utvecklingen går framåt, gL/gG är snabb i kortslutningsområdet och trög i överströmsområdet.
edit:
Jag hittade att nu verkar beteckningen gL/gG tagits bort och ersatts av gG endast, som du skriver här.
Men återigen, det är endast denna typ av säkringar man kan hitta om man letar på ICA-maxi, byggvaruhandlen, elbutik.se osv.
Ska man få tag i annan karaktäristik får man väl leta på elfa eller ev elgrossarnas beställningssortiment.
Icea är inte experter, de bara beställer vad som för dagen har lägst Pri.
Detta med karakteristiken på säkringar är väl något som är relevant vid start av apparater med hög startström? Om säkringarna är varma när de löser så är det väl snarare fråga om att den varit lite överbelastad under en längre tid. Och i det fallet skall det väl vara betydelselöst vilken karakteristik på säkring som sitter där?
Du får studera kurvorna. Men det är ingen fördel med att ha snabba säkringar så dessa kan bytas. Ligger belastningen runt 25A och du kör en motorlast exempelvis så kan ju den snabbe lösa på 20A medan den trögsmarte kan överleva.A Avemo skrev:Detta med karakteristiken på säkringar är väl något som är relevant vid start av apparater med hög startström? Om säkringarna är varma när de löser så är det väl snarare fråga om att den varit lite överbelastad under en längre tid. Och i det fallet skall det väl vara betydelselöst vilken karakteristik på säkring som sitter där?
Det är jag med på. Men jag ifrågasätter om TS huvudsäkringar löst på grund av en motorlast. De snabba säkringarna kanske inte är en fördel. Men är du med på att om det rör sig om resistiva laster så är det inte heller en nackdel?E El-Löken66 skrev:
Hej Avemo.A Avemo skrev:
Det enda jag tänkte med mitt inlägg var ett TS med en liten (2s) insats kunde få ett bekymmer mindre i världen i bästa fall.
Sen kan man givetvis analysera och ha sig också. Men det finns ingen som rekommenderae snabbisar idag men så länge där inte finns några bekymmer kan dessa ju lugnt användas.
Nej det är 16a bottenplatta, det satt 20 i då vi vi flyttade in men jag tyckte de va lite mycket och trodde de bara va för bygget så jag ringde elektriker som säkrade ner och anmälde till nätägaresnuttjulle skrev:
Har kollat mina säkringar och de e gg/gl eller om de va tvärs om, ialf de vanliga ni diskuterade ovanE El-Löken66 skrev:Hej Avemo.
Det enda jag tänkte med mitt inlägg var ett TS med en liten (2s) insats kunde få ett bekymmer mindre i världen i bästa fall.
Sen kan man givetvis analysera och ha sig också. Men det finns ingen som rekommenderae snabbisar idag men så länge där inte finns några bekymmer kan dessa ju lugnt användas.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 051 inlägg
TS har problem med överlastströmmar, inte kortslutningsströmmar. Så snabba/tröga säkringar har ingen betydelse.
Du måste leta upp märkeffekten på pumpen, och försöka lista ut vad den drar per fas. Det går inte att installera en effektvakt innan man vet pumpens ström.
Jag ser ingenting annat på gruppförteckningen som sticker ut, om ni inte kör en massa vitvaror samtidigt. Dessa vanor är något som du kan titta på. Med 16 A säkring gäller max 3600 W per fas. Du verkar ligga på över 5000 W på två faser vilket är för mycket för en 20 A säkring, så det borde inte vara svårt att hitta vad som tar så mycket.
Du behöver summera effekten per fas och se om den ligger inom 16 A. Uppenbarligen finns en kraftig överlast här på två faser.F Fridals_friman skrev:
Du måste leta upp märkeffekten på pumpen, och försöka lista ut vad den drar per fas. Det går inte att installera en effektvakt innan man vet pumpens ström.
Jag ser ingenting annat på gruppförteckningen som sticker ut, om ni inte kör en massa vitvaror samtidigt. Dessa vanor är något som du kan titta på. Med 16 A säkring gäller max 3600 W per fas. Du verkar ligga på över 5000 W på två faser vilket är för mycket för en 20 A säkring, så det borde inte vara svårt att hitta vad som tar så mycket.