E El-Löken66 skrev:
Nu är det noll på allt. Prova sätt på spisen på Boost och kolla mätaren några minuter. Fortfarande noll?
Då är det VP den betjänar. Sätt igång Vp och iaktta mätaren konstant så ser du.

En enklare form av test är att du kör prylarna du brukar och känner på säkringarna, finns värme?
nja helt noll e det väl inte :p 0.22 e ju en belastning ;p men A2 e högre med pumpen på, typ 2.20

Det sitter kanske någon shuntgrupp till golvvärmen med en cirkulationspump som drar ström fast värmepumpen är avstängd? En radon- eller krypgrundsfläkt?
Eller något annat som hör till byggnadens funktion...

useless useless skrev:
Det sitter kanske någon shuntgrupp till golvvärmen med en cirkulationspump som drar ström fast värmepumpen är avstängd? En radon- eller krypgrundsfläkt?
Eller något annat som hör till byggnadens funktion...
ahh ja det gör det ju, sitter ju golvvärme som har elektriska ventiler för justering via termostater och kanske cirkulationspumeen i VP går trotts att man stängt av själva VP men det e nog därför som den ger utslag

Kan det vara så att vi har för låg huvudsäkring, det satt ju 20A då vi tog över huset, plus att trafona inte är installerade då, 20A kanske är standarden i nya hus nu för tiden, jag gick bara på att min far har 16 i sitt så jag trodde att byggarna missat att säkra ner

Vad är det för prisskillnad mellan 16 och 20?

tänkte jag skulle kolla det, har för mig det va typ 1000:- per år eller nåt sånt för 5 år sen

125 :- månaden verkar det som så det blir 1500 :- per år extra

Ok. Det är onödiga pengar att slänga bort om det räcker att koppla in effektvakten.

E
F Fridals_friman skrev:
125 :- månaden verkar det som så det blir 1500 :- per år extra
Nu ska jag inte tala om för @Fridals_friman hur hen ska göra.

Men det vore kanske välinvesterat att ta dit en vass elektriker att kika på strömvaktsinstallationen. Då kan denne samtidigt gå genom allt, spänna över runt mätarsäkringar och eventuellt flytta runt på någon last. Vid behov säkra upp.

Det som behövs göras förberedande är ent otal dokumentation över era förbrukningsvaror. När löser säkringarna och varför?

Har problemet uppstått nu under vintertid kommer strömtrafona bara hjälpa ditt case.

E El-Löken66 skrev:
Nu ska jag inte tala om för @Fridals_friman hur hen ska göra.

Men det vore kanske välinvesterat att ta dit en vass elektriker att kika på strömvaktsinstallationen. Då kan denne samtidigt gå genom allt, spänna över runt mätarsäkringar och eventuellt flytta runt på någon last. Vid behov säkra upp.

Det som behövs göras förberedande är ent otal dokumentation över era förbrukningsvaror. När löser säkringarna och varför?

Har problemet uppstått nu under vintertid kommer strömtrafona bara hjälpa ditt case.
dom har smällt på sommaren men inte lika mycket men effektvakterna låter som en bra ide att få dit som sagt, ska kolla upp det direkt imorgon

E
F Fridals_friman skrev:
dom har smällt på sommaren men inte lika mycket men effektvakterna låter som en bra ide att få dit som sagt, ska kolla upp det direkt imorgon
En annan sak, du har inte råkat köpa fel sorts proppar på Ica, Snabba?

E El-Löken66 skrev:
Finns det ens tröga säkringar att få tag på längre? Sedan skiljer väl inte karakteristiken på snabba och tröga säkringar när de löser för överlast såsom tycks vara fallet här?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
tror de e köpta typ på nån vanlig affär så det e nog inte fina märkes säkringar, men då det blir så varma så man inte kan hålla i dom så lär det ju vara för hög belastning och inte enbart dålig kvalite eller ja det kan de ju vara endå i och för sig

E
A Avemo skrev:
Finns det ens tröga säkringar att få tag på längre? Sedan skiljer väl inte karakteristiken på snabba och tröga säkringar när de löser för överlast såsom tycks vara fallet här?
Hej Avemo, vem sa trög? Idag är dessa ärsatta av gG, läs mer på https://www.voltimum.se/articles/smaltsakring
Det är ju just vid överlast det skiljer sig vid fel ska det såklart inte dröja.

E
F Fridals_friman skrev:
tror de e köpta typ på nån vanlig affär så det e nog inte fina märkes säkringar, men då det blir så varma så man inte kan hålla i dom så lär det ju vara för hög belastning och inte enbart dålig kvalite eller ja det kan de ju vara endå i och för sig
Hej, märke spelar ingen roll, samma tillverkare gör både snabba och gG tröga. Däremot kan du bara kolla vad det står på asken om du vill.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.