Byggahus.se
Lill-stugan har ett rum på 12-13 m2 som står ouppvärmt. Det ska isoleras och användas som badstuga, dvs så småning om bastu, och dusch, och fortfarande vara ouppvärmt, förutom vvberedare och sånt som kan frysa.

Golvet är betong från innan 50-talet och ytan är rå, dvs dammar. Golvet har en golvbrunn.

Tanken är att hålla det enkelt- få till en yta som gör att vattnet från bastun och annat spill kan rakas ner i golvbrunn och att ha trätrall att gå på.

Vad tror ni om att måla?

Eller klinker direkt på betongen?

/Thomas
 
Jag skulle lägga klinker, bra pris, exklusivare look, svårt att misslyckas, tåligt, andas, etc
 
Emanon: Tack för svar!
Det där med andningen, hur ska det obehandlade golvet prepareras? Behövs något tätskikt eller är det bara att börja lägga plattorna? En del av golvet hamnar i bastun med vattenskvätt, en annan del kommer att fungera som golv i duschen.
Och hur fungerar det hela när det blir frysgrader i rummet? Grejar klinkern och fogarna det?
 
Rolla vattenspärr på ytan som kan bli "vattenskvättad". Inne i duschen skulle jag lägga en brunnsmanchett över golvvbrunnet och rolla tätskikt på golvet inne i duschplatsen.

Genomväter man golvet på hösten just innan det fryser så finns nog risker. Skvätter man lite så tror jag inte det är några problem med kylan.
 
Men välj frostsäkra klinker! Och för att klinkergolvet ska kunna andas maximalt så välj mindre plattor så att det blir mer fog.
 
tack för svar och tips.

det blir klinker, frostsäkra.

blir dock lite fundersam på om det är någon skillnad mellan tätskikt och vattenspärr. misstänker att samma sak menas.
 
Du kan också göra så här:
Om du vill ha en större platta, typ 20*20 lr 30*30, välj då en bredare fog.....
30*30 plattor med 5mm fog är rätt snyggt.
 
Saxat från kakelcentralen.se - dom hade mycket att läsa ;)

GOLVET
Betong : Skall vara minst två månader gammal och vara gjuten mot slät form.
Sprickor, håligheter ojämnheter spacklas och eventuell cementhud avlägsnas.
Avjämningsmassa : Skall vara vattenfast och ha bindemedel av cement.

Jag har hört att man inte behöver tätskikt i källaren ?
Ja man hör mycket ! Bra att du kollar upp informationen också.
Detta är svårt, jag skrev på förra frågan att alla ytor i ett badrum skall tätas, men här kommer undantaget.
Har du en reglad vägg med skivmaterial där skall den givetvis tätas och förseglas mot golv och väg vinkel.
Är duschen placerad i ett hörn eller vinkel tätar vi 1,5 lpm ut åt varje håll från vinkeln samt lokala golvet.
1. Ett betong hus andas och man vill inte att " fukt " kommer från undergolv eller yttervägg och
trycker upp tätskikt och plattor. ( kappilärtryck och ångtryck )
2. Betong tar inte skada av fukt eller vatten.
3. Tätskikt lokalt gör vi för att få en tratt effekt på största mängden fallande vatten ner till brunnen.

Ligger oxå i mitt intresse för mitt nästa projekt blir att göra iordning "gamla garaget" till ett rum. Huset byggt -59 och jag skulle definitivt INTE lägga golvvärme där (oisolerad platta) sa rörmokaren. Han tipsade mig om just frostsäker klinkers, så jag lyder nog hans råd...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.