B byggflax skrev:
Jag hade inte gjort det. Skulle vara rädd för röta och mögel :p Vet inte om det är större skillnad på material men såhär såg det ut bakom en av skivorna som jag tog bort från härbret. Mögel och röta, inte kul alls. Och då var det inte lika stora glipor som på ditt.
Svårt😳På ett sätt är det nästan lite provisoriskt med gästrum tills mina söner tar över och ena har stora huset och andra kanske bygger, dörför vill jag inte investera. Skall kolla med snickaren hur stor skillnad det blir i jobb/material OBS/spont!👍🏼

A Avemo skrev:
Det går absolut att använda masonit. Mer tveksamt är om det går att få det snyggt. Vad är målsättningen? Det går att sätta till exempel gipsskivor varefter man spacklar skarvarna och målar. Vill du ha en rustikare insida så går det att sätta upp spontad panel. Gärna med vindpapp bakom för att ytterligare minska draget. Vill du få det att se ut som det gjort från början är det fråga om att ta ner alla skivor och dreva springorna i stället.
Dreva springorna? Ifall det är 1cm mellanrum då behövs ju massor med drev, är det alltid linttåd som gäller eller kan man göra det med annat?

B byggflax skrev:
hm.. det där var ju svårare att dreva :/ slutade med att jag drevade med lindrev och det blev jättebra! Tätt och fint och jag sov en natt där förra sommaren utan problem. Ska bli intressant och se nu när jag kommer igen till sommaren hur bra det har hållit och om getingar/möss och diverse annat sattyg tagit sig in under året.
Berätta gärna hur det fungerat👍🏼😊

M Månen10 skrev:
Tänkte OSB skivor för att det skall bli så billigt som möjligt, trä har ju blivit så jädrans dyrt!
M Månen10 skrev:
Berätta gärna hur det fungerat👍🏼😊
Köpte lindrev på rulle från Bauhaus, tyckte det var bra pris https://www.bauhaus.se/drevremsa-is...iBWzW13895pw7W2fYk76rXtUcTxxHADRoCMq8QAvD_BwE

Sen lindrevades det överallt men mina bräder ligger ju, till skillnad från dina som står.. så det kanske inte går att dreva? Vet inte hur dina är men mina är ju stockar som varit drevade förut. Jag blev väldigt nöjd! Har dock inte varit och sett hur det är där nu ett år senare.

• Gilla
Månen10
  • Laddar…
M Månen10 skrev:
Varför är massivträ det enda rätta? Jag har en tanke om stt sätta upp skivor (tror det heter OSB) för att få det tätat och snyggt inne. Jag gillsr nog rustik stil men detta är ju för rustikt med stora hål och springor🤭
Massivträ tål de stora fukt- och temperaturväxlingar som blir i ouppvärmda byggnader. Framförallt är det fukten som är ett problem. Spånskivor och mdf tål inte mkt fukt/vatten innan de blir förstörda. När de väl svällt upp av en liten skvätt vatten så går den deformationen aldrig tillbaka. Massivträ tål vatten utan att deformeras.
Just OSB är kanske mer som plywood. De tål vatten lite bättre.

Massivträ har ju i årtusenden bevisat sin tålighet i ouppvärmda byggnader.

Ditt härbre har ju alldeles för stora glipor för att kunna drevas som vanliga timmerhus. Det tycks vara snikbyggt, inte som härbre utan mer som en vedbod. Det måste förses med en tät panel (=råspont) på utsidan av "timret"/planken, men bakom panelen/fasaden, för att hålla borta gnagare, blåst, regn och snö.

• Gilla
byggflax och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.