Har ett väldigt gammalt härbre som är oisolerat och det ska ej heller isoleras men jag vill ändå göra så att det inte är så stora hål eller så att det inte drar lika mycket inuti det.

Gamla ägare har spikat upp skivor på insidan (se bild) men vet ej vilket material.
Är det risk för fukt ifall man gör så eller finns det något material som man kan använda och isåfall bara byta ut dom som är där?

Har också förstått att man kan använda linull och peta in i springor mellan stockar, stämmer det?

Någon som har förslag på hur man kan göra det lite mer ”isolerat”?
Tanken är att jag vill kunna sova i härbret på sommaren i nån vecka eller så, så det behöver inte vara mer varmbonat än så.

• Interiör av gammalt härbre med träbjälkar och spikade träskivor på insidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Månen10
  • Laddar…
Det traditionella sättet att täta springorna är med lindrev. Problem med fukt blir det främst när man har tjocka lager isolering. Jag tror inte att skivorna på bilden kommer att skapa problem med fukt. Det fungerar nog utmärkt för att minska draget. Men det är förfärligt fult gjort.

• Gilla
Månen10
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det traditionella sättet att täta springorna är med lindrev. Problem med fukt blir det främst när man har tjocka lager isolering. Jag tror inte att skivorna på bilden kommer att skapa problem med fukt. Det fungerar nog utmärkt för att minska draget. Men det är förfärligt fult gjort.
Tack för svar!
Just ja, lindrev känner jag igen!

Haha ja det är ofantligt fult så jag tänker ta bort det men skulle gärna spika upp något nytt skydd. Tror det är en tjockare masonitskiva de slagit upp, kan man använda sig av det eller tror du det kan finnas bättre material?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det går absolut att använda masonit. Mer tveksamt är om det går att få det snyggt. Vad är målsättningen? Det går att sätta till exempel gipsskivor varefter man spacklar skarvarna och målar. Vill du ha en rustikare insida så går det att sätta upp spontad panel. Gärna med vindpapp bakom för att ytterligare minska draget. Vill du få det att se ut som det gjort från början är det fråga om att ta ner alla skivor och dreva springorna i stället.

• Gilla
Månen10
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det går absolut att använda masonit. Mer tveksamt är om det går att få det snyggt. Vad är målsättningen? Det går att sätta till exempel gipsskivor varefter man spacklar skarvarna och målar. Vill du ha en rustikare insida så går det att sätta upp spontad panel. Gärna med vindpapp bakom för att ytterligare minska draget. Vill du få det att se ut som det gjort från början är det fråga om att ta ner alla skivor och dreva springorna i stället.
Målsättningen för mig är att det ska vara så orört som möjligt, dvs att stockarna är synliga och isåfall dreva så mycket jag kan. Men jag vill å andra sidan inte ligga och sova där och känna att jag sover i massa vinddrag.. och gärna få behålla den lilla värmen som jag får upp i härbret.

Det finns inte risk för att vatten tar sig in genom timmerspringorna, lägger sig som fukt mellan vägg och skiva och bildar mögel?

• Gilla
Månen10 och 1 till
  • Laddar…
Det finns även råttrisk då de lätt tar sig in mellan stockarna. Kanske inte så trevligt vakna av att en råtta biter en i läppen som Gert Wingårds fru gjorde innan de isolerade sitt torp.

Om alla springor drevas (hårt) så blir det tätt.

Det enda mtrl som duger i ett ouppvärmt hus är massivträ.

• Wow
Månen10
  • Laddar…
B byggflax skrev:
Har ett väldigt gammalt härbre som är oisolerat och det ska ej heller isoleras men jag vill ändå göra så att det inte är så stora hål eller så att det inte drar lika mycket inuti det.

Gamla ägare har spikat upp skivor på insidan (se bild) men vet ej vilket material.
Är det risk för fukt ifall man gör så eller finns det något material som man kan använda och isåfall bara byta ut dom som är där?

Har också förstått att man kan använda linull och peta in i springor mellan stockar, stämmer det?

Någon som har förslag på hur man kan göra det lite mer ”isolerat”?
Tanken är att jag vill kunna sova i härbret på sommaren i nån vecka eller så, så det behöver inte vara mer varmbonat än så.
Jag har precis samma tankar/problem. Dtora håligheter och utrymme mellan stockarna som är torra ((inget mögel) och nytt filttak. Men hur göra om man vill ha väggar golv och tak för att användas som gästrum på sommaren?

• Röd stuga med öppna dörrar och byggmaterial utspritt runtomkring på en solig dag.
    Skapa konto
  • Träväggar i gammal stuga med synliga stockar, verktyg upphängda och en arbetsbänk.
    Skapa konto
  • Oinreddt utrymme med exponerade stockar, oisolerat golv och enkla trähyllor.
    Skapa konto
hm.. det där var ju svårare att dreva :/ slutade med att jag drevade med lindrev och det blev jättebra! Tätt och fint och jag sov en natt där förra sommaren utan problem. Ska bli intressant och se nu när jag kommer igen till sommaren hur bra det har hållit och om getingar/möss och diverse annat sattyg tagit sig in under året.

• Gilla
Månen10
  • Laddar…
M Månen10 skrev:
Jag har precis samma tankar/problem. Dtora håligheter och utrymme mellan stockarna som är torra ((inget mögel) och nytt filttak. Men hur göra om man vill ha väggar golv och tak för att användas som gästrum på sommaren?
Man kan inte spika plankor på insidan då? Alltså likadana fast över springorna?

B byggflax skrev:
Man kan inte spika plankor på insidan då? Alltså likadana fast över springorna?
Det är nog helt ofarligt, prova!

Oldboy Oldboy skrev:
Om alla springor drevas (hårt) så blir det tätt.

Det enda mtrl som duger i ett ouppvärmt hus är massivträ.
Varför är massivträ det enda rätta? Jag har en tanke om stt sätta upp skivor (tror det heter OSB) för att få det tätat och snyggt inne. Jag gillsr nog rustik stil men detta är ju för rustikt med stora hål och springor🤭

Varför inte bara sätta en vindpapp och en spontad panel?

• Gilla
Månen10
  • Laddar…
Tänkte OSB skivor för att det skall bli så billigt som möjligt, trä har ju blivit så jädrans dyrt!

Jag hade inte gjort det. Skulle vara rädd för röta och mögel :p Vet inte om det är större skillnad på material men såhär såg det ut bakom en av skivorna som jag tog bort från härbret. Mögel och röta, inte kul alls. Och då var det inte lika stora glipor som på ditt.

• Trähörn av en byggnad med tecken på mögel och röta på de mörka timmerväggarna.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.