2 187 läst ·
17 svar
2k läst
17 svar
Oisolerat förråd < 7 kvm
I vissa väderlekar kan det bli så mycket kondens på undersidan av plåten att det droppar ordentligt från plåten. För att slippa att kondensen droppar ner på sakerna i förrådet så behöver du något som stoppar vattnet från att droppa hela vägen ner, i ett litet oisolerat förråd spelar det ingen större roll hur du gör det. Själv hade jag nog spänt upp byggplast eller lagt oljehärdad board (kallad masonit) ovanpå takstolarna (se till att den slutar utanför väggen så att kondensen rinner ut utanför), sen en tunn läkt (ex 12x45) på takstolarna för att hålla fast plast/board samt skapa lite avstånd mellan plast/board o tak och sedan bärläkt (jag föredrar 26x48 men 23x36 funkar) tvärs takstolarna som plåten skruvas i.SteffeTornado skrev:
Eller så tänker du att du förbereder för att ev isolera i framtiden och gör taket enligt standard med ex råspont-papp-ströläkt-bärläkt-plåt eller takduk-kraftig bärläkt-plåt.
Länk till den lagen? Enligt Träguiden är det minst 20mm för tak med ex tegel https://www.traguiden.se/konstrukti...usUrl=/konstruktion/konstruktionsexempel/tak/Gummistol skrev:
Ska du ha råspont ska den alltid vara 23mm enligt lag om den är en del av takkonstruktion. Det mest provocerande som finns är t.ex råspontlucka på byggvaruhus som alltid är 22mm vilket ej är tillåtet.
I detta fall skulle jag endast köra läkt. En monterar i princip aldrig plåttak utan antingen läkt eller råspont. Under plåttaket behöver du något kondensskydd som många varit inne på alt köpa plåt med kondensskydd på undersidan från fabrik.
Enligt vad jag har hört av andra så verkar deg råda delade meningar om hur effektivt det är med kondensskyddad plåt.
Byggplast duger inte under plåt, dels tål den inte värmen och så blir det som bekant kondens på plast. Ett lätt underlagsmaterial måste ha en porös eller filtar undersida för att förhindra kondens och dropp.
Det är om du har läktat tak. Är det bärande underlagsspont ska det vara minst 23mm enligt AMA Hus tabell HSD.1331/1. Kör du med bärläkt och t.ex profilerade plåttak eller tegelpannor dimensionerar du bärläkten likt hur en gör med en vanlig balk och då kan du ha 20mm. Kör du enbart rote/råspont ska du ha 23mm.S Svampe skrev:I vissa väderlekar kan det bli så mycket kondens på undersidan av plåten att det droppar ordentligt från plåten. För att slippa att kondensen droppar ner på sakerna i förrådet så behöver du något som stoppar vattnet från att droppa hela vägen ner, i ett litet oisolerat förråd spelar det ingen större roll hur du gör det. Själv hade jag nog spänt upp byggplast eller lagt oljehärdad board (kallad masonit) ovanpå takstolarna (se till att den slutar utanför väggen så att kondensen rinner ut utanför), sen en tunn läkt (ex 12x45) på takstolarna för att hålla fast plast/board samt skapa lite avstånd mellan plast/board o tak och sedan bärläkt (jag föredrar 26x48 men 23x36 funkar) tvärs takstolarna som plåten skruvas i.
Eller så tänker du att du förbereder för att ev isolera i framtiden och gör taket enligt standard med ex råspont-papp-ströläkt-bärläkt-plåt eller takduk-kraftig bärläkt-plåt.
Länk till den lagen? Enligt Träguiden är det minst 20mm för tak med ex tegel [länk]
Enligt vad jag har hört av andra så verkar deg råda delade meningar om hur effektivt det är med kondensskyddad plåt.
Klicka här för att svara