Hej! Har rivit ut golv i gillestuga pga lukt mm. Allt under stank. Trycka plankor som var spikade i betongplatta.
Nu fortsätter vi utreda var lukten kommer från, gjorde ozonbehandlinh men lukten kom tillbaka efter 2 dagar. Sätter sig i kläder.
Jag har tagit lite prover här och där och lukt i påse. Det som luktar helt klart är prover från betongen vid golvyta. Det är målat med nån svart färg.
Bör jag slipa bort det svarta med betongslip eller kan man behandla med klorin eller något?
Nu fortsätter vi utreda var lukten kommer från, gjorde ozonbehandlinh men lukten kom tillbaka efter 2 dagar. Sätter sig i kläder.
Jag har tagit lite prover här och där och lukt i påse. Det som luktar helt klart är prover från betongen vid golvyta. Det är målat med nån svart färg.
Bör jag slipa bort det svarta med betongslip eller kan man behandla med klorin eller något?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Ozonbehandling tar ju bara bort lukt i luften och lättflyktiga ämnen på ytor. Så du måste nog helt klart ta bort källan.J Jens5 skrev:Hej! Har rivit ut golv i gillestuga pga lukt mm. Allt under stank. Trycka plankor som var spikade i betongplatta.
Nu fortsätter vi utreda var lukten kommer från, gjorde ozonbehandlinh men lukten kom tillbaka efter 2 dagar. Sätter sig i kläder.
Jag har tagit lite prover här och där och lukt i påse. Det som luktar helt klart är prover från betongen vid golvyta. Det är målat med nån svart färg.
Bör jag slipa bort det svarta med betongslip eller kan man behandla med klorin eller något?
Tryckat mot oisolerad betong är ju ett problemområde som dyker upp i hus från vissa tidsperioder. Men "det svarta" - är itne det typ asfalt ? Kan lukten från den tryckta syllen satt sig i den ?
Tveksamt om du får bort tex kallasfalt med klorin dock - det är nog skrapa som gäller :/
Okej nä tanken var att ta bort lukten. Men nu lutar det åt att jag kavlar upp ärmarna, hyr en betongslip och slipar bort eländet!klaskarlsson skrev:
Ozonbehandling tar ju bara bort lukt i luften och lättflyktiga ämnen på ytor. Så du måste nog helt klart ta bort källan.
Tryckat mot oisolerad betong är ju ett problemområde som dyker upp i hus från vissa tidsperioder. Men "det svarta" - är itne det typ asfalt ? Kan lukten från den tryckta syllen satt sig i den ?
Tveksamt om du får bort tex kallasfalt med klorin dock - det är nog skrapa som gäller :/
Okej, ja vi hade faktiskt Ocab här som gjorde en visuell analys av gillestugan. Dom 2 som var här kändes ganska novis och gav inte direkt några konkreta råd tyvärr. Lutar åt att jag slipar bort skiten.B BearTheFear skrev:
Tråkigt om man kontaktar ett företag och så får man det svaret... oseriöst! hoppas det löser sig.J Jens5 skrev:
I värsta fall får du riva upp skiten och gjuta om allt. Men då måste du nog göra om din dränering, för den är anpassad efter nuvarande golvhöjd. Jag missade detta och fick göra om allt. Projektet slutade med skilsmässa och personlig konkurs.
Hur gick det för dig? Jag har samma problem. Cuprinol-behandlade plankor mot oisolerad betongplatta. Trots att jag rivit bort luktar det från betonggolv och väggar..J Jens5 skrev:Hej! Har rivit ut golv i gillestuga pga lukt mm. Allt under stank. Trycka plankor som var spikade i betongplatta.
Nu fortsätter vi utreda var lukten kommer från, gjorde ozonbehandlinh men lukten kom tillbaka efter 2 dagar. Sätter sig i kläder.
Jag har tagit lite prover här och där och lukt i påse. Det som luktar helt klart är prover från betongen vid golvyta. Det är målat med nån svart färg.
Bör jag slipa bort det svarta med betongslip eller kan man behandla med klorin eller något?
Kan ni försöka er på att beskriva lukten?
Svårt att beskriva. Det som utsöndras är kloranisol, en skadlig och mycket flyktig emission som sätter sig i allt. Slutar aldrig att lukta och allt material måste bytas.O Olf Oggler skrev:
Vi tittar på att ventilera väggar och golv med Jape eller Platon Multi. Det är en lösning som håller lukten borta och samtidigt håller väggar och golv fria från fukt. Och varma eftersom det är inomhusluften som går in i väggar och golv.
Jag hyrde betongslip(både sån man går med och handhållen) och fräste bort allt, ett riktigt skitjobb men ändå tillfredställande att få väck det.M martin991 skrev:
Därefter slipades väggarna och målades om. Slutligen la jag ett subfloor golv med mekanisk ventilation.
Har det blivit någon skillnad? Ja det har nog blivit lite bättre men inte helt så att vi är nöjda än. Eller så är det för tidigt att säga då allt blev klart nu i oktober.

