Mikael_L
Hur är det, fungerar det, eller är det ajabaja ..?

Om jag t.ex. har vitgröe i gräsmattan och därför klipper med gräsuppsamlare.
Om jag häller detta klipp i komposten och sen sprider ut det komposterade nästa år, kommer jag plantera alla frön då, eller har fröna dött?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Hur mycket inverkar tiden?
Om det inte blir så varmt, men får kompostera i 1 år, eller kanske 2-3 år? Tar det till sist livet av frön?

I länken stod det:
"Ogräs
  • Frön. Temperaturen anses vara den viktigaste faktorn när det gäller att döda ogräsfrön. Ett par timmar vid 60°C dödar allt ogräsfrö. Många frön gror och dör sedan i en kompost med lägre temperatur, och även andra faktorer än temperaturen gör att en kompost reducerar ogräsfröernas överlevnad dramatiskt. Vissa fröer vill dock ha en tuff period för att överhuvudtaget gro.
  • Rotogräs. Låt rotogräs som kvickrot, kirskål och tistel torka först, så är det ingen risk att de tar över komposten."

Vilket inte direkt klargjorde det hela ... :)

Redigerat:
BirgitS
Om du rör om ofta i komposten så blir ju sannolikheten rätt hög att fröna hamnar på ett ställe där de kan gro i komposten och då kan de ju inte gro när du har ut den färdiga kompostjorden.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ett år är nog i kortaste laget för att vara helt säker på att fröer inte finns kvar i en vanlig kompost.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Om du sköter din kompost så att den kommer upp i högre temp så är det ingen fara. Om du inte kommer upp i temperatur så kan fröna gro. Olika frö håller/överlever olika länge. Mem fröogräs är ju sällan så himla besvärligt att rensa bort..

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Tre år brukar jag beräkna innan komposten är klar.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.