3 677 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Ogräsfrön och kompost.
Hur är det, fungerar det, eller är det ajabaja ..?
Om jag t.ex. har vitgröe i gräsmattan och därför klipper med gräsuppsamlare.
Om jag häller detta klipp i komposten och sen sprider ut det komposterade nästa år, kommer jag plantera alla frön då, eller har fröna dött?
Om jag t.ex. har vitgröe i gräsmattan och därför klipper med gräsuppsamlare.
Om jag häller detta klipp i komposten och sen sprider ut det komposterade nästa år, kommer jag plantera alla frön då, eller har fröna dött?
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Det avgörande är vilken temperatur du får upp i komposten. Kväverikt material såsom gräsklipp kan höja temperaturen drastiskt. Man kan se hur det ångar från komposten medans kolrikt material såsom kvistar inte ger samma effekt.
Kanske kan detta vara till hjälp;
http://www.fobo.se/index.php/kunskapmeny/vaextodlingmeny/goedslingmeny/72-det-fina-med-kompost
Kanske kan detta vara till hjälp;
http://www.fobo.se/index.php/kunskapmeny/vaextodlingmeny/goedslingmeny/72-det-fina-med-kompost
Hur mycket inverkar tiden?
Om det inte blir så varmt, men får kompostera i 1 år, eller kanske 2-3 år? Tar det till sist livet av frön?
I länken stod det:
"Ogräs
Vilket inte direkt klargjorde det hela ...
Om det inte blir så varmt, men får kompostera i 1 år, eller kanske 2-3 år? Tar det till sist livet av frön?
I länken stod det:
"Ogräs
- Frön. Temperaturen anses vara den viktigaste faktorn när det gäller att döda ogräsfrön. Ett par timmar vid 60°C dödar allt ogräsfrö. Många frön gror och dör sedan i en kompost med lägre temperatur, och även andra faktorer än temperaturen gör att en kompost reducerar ogräsfröernas överlevnad dramatiskt. Vissa fröer vill dock ha en tuff period för att överhuvudtaget gro.
- Rotogräs. Låt rotogräs som kvickrot, kirskål och tistel torka först, så är det ingen risk att de tar över komposten."
Vilket inte direkt klargjorde det hela ...
Redigerat:
Ett år är nog i kortaste laget för att vara helt säker på att fröer inte finns kvar i en vanlig kompost.
Om du sköter din kompost så att den kommer upp i högre temp så är det ingen fara. Om du inte kommer upp i temperatur så kan fröna gro. Olika frö håller/överlever olika länge. Mem fröogräs är ju sällan så himla besvärligt att rensa bort..
Tre år brukar jag beräkna innan komposten är klar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden