Har en 2 m hög thuja smaragd häck. Jag undrar om det är ett måste att rensa bort all ogräs?

Thuja smaragd häck omgiven av grönt gräs och ogräs, med en liten vit skylt i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bara klippa strikt utmed häcken och låta det andra under vara. Det understa gräset kommer att dö och bli brunt. Har lika och bryr mig inte, klipper bara utmed.

• Gilla
HelenSv
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bara klippa strikt utmed häcken och låta det andra under vara. Det understa gräset kommer att dö och bli brunt. Har lika och bryr mig inte, klipper bara utmed.
Jag tänker inte bara på gräset mer orolig över ogräset, typ maskros och nässlor. Har tänkt spruta lite ogräsmedel men rädd att det även döda häcken
Häckväxt med maskrosor och ogräs i botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blir då att ta en trimmer och skrota allt ogräs. Inga kemikalier som sprutas, det dammar upp på häcken och är nog inte bra, för dess överlevnad. Så bara gilla läget, att rensa bort med händerna eller trimmer. Blir inte många gånger att rensa.

• Gilla
HelenSv
  • Laddar…
Du ska inte lyssna så mycket på ”Tok-Jonas”.

Faktum är att i en extrem torrperiod då du inte vattnar tujorna kan ogräset konkurrera ut näringstillförseln vilket innebär att ogräs närmare än ca 0,5 m bör avlägsnas.

• Gilla
HelenSv
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Du ska inte lyssna så mycket på ”Tok-Jonas”.
Och vad menas med att inte lyssna,utveckla det till100 %, gör du inte det, så skriv inget. Sen att uttrycka sig på ett sådant sätt. Anser jag som ett personpåhopp och är inte i enlighet med forumets regelverk.

H HelenSv skrev:
Jag tänker inte bara på gräset mer orolig över ogräset, typ maskros och nässlor. Har tänkt spruta lite ogräsmedel men rädd att det även döda häcken
Det är naturligtvis effektivt med ogräsmedel samtidigt som det är riskabelt.

Kan du garantera att inget kommer på häcken är det en god idé. Det gäller att skärma av ordentligt.

Kanske med en plastpåse. Man kan göra hål i botten på påsen och dra in ogräset. Sedan sprayar man försiktigt inne i påsen och låter påsen vara kvar till medlet torkat helt. Det tar tid att göra men visst går det.

Många gånger är det bättre att pensla medlet än att spreja om man vill begränsa spridningen till bara ogräset.

• Gilla
HelenSv
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Faktum är att i en extrem torrperiod då du inte vattnar tujorna kan ogräset konkurrera ut näringstillförseln vilket innebär att ogräs närmare än ca 0,5 m bör avlägsnas.
Av bilderna att döma är det ingen "extrem torkperiod".

• Gilla
HelenSv
  • Laddar…
O O skrev:
Det är naturligtvis effektivt med ogräsmedel samtidigt som det är riskabelt.

Kan du garantera att inget kommer på häcken är det en god idé. Det gäller att skärma av ordentligt.

Kanske med en plastpåse. Man kan göra hål i botten på påsen och dra in ogräset. Sedan sprayar man försiktigt inne i påsen och låter påsen vara kvar till medlet torkat helt. Det tar tid att göra men visst går det.

Många gånger är det bättre att pensla medlet än att spreja om man vill begränsa spridningen till bara ogräset.
Jag tänkt hälla i lite ogräsmedel i mitten vid roten men rädd att ogräsmedlet går ner i marken och sen till häckens rötter.

Äsch. Att leva med häck ska inte innebära att leva som livegen. Ta bort de värsta större maskrosorna - just nu får man lätt ångest när hela trädgården blommar gult. Det bästa är om du lägger gräsklipp 10-20 cm högt under häcken på rötterna. Detta speciellt om du bor i något av landets landets torkdelar. Gräset skyddar mot torka och ger häcken naturlig näring - mer än så behövs inte. En enstaka bevattning vid långvarig torka är heller inte fel

Gift - NO NO NO

Häcken ser för övrigt fin ut.

Redigerat:
  • Gilla
rakt09 och 7 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.