Jag gjorde min operation på Memira i Jönköping 2008, och det är bland det bästa jag gjort! Så fantastiskt skönt å slippa glasögon och linser.
Jag hade problem med lite suddig syn under ca 3 månader. Det var inget jätteproblem, och det gick över precis som läkaren lovade.
Jag skrev inte på något kontrakt om "tystnadsplikt".
4 vänner till mig har oxå opererats utan komplikationer.

• Gilla
nattugglan11
  • Laddar…
HandySmurf skrev:
Jag frågade hos optikern. Svaret blev "Ja, de som är nöjda ser vi inte till på ett tag men de som det inte lyckas för kommer tillbaka hit och tvingas skaffa nya glasögon". Någon statistik kunde de inte ge.

Kan rekommendera kontaktlinser. Det finns linser idag som är bekväma och bra för ögat att bära. Speciellt endagslinser känns sköna tycker jag. Har du inte testat linser tycker jag du skall göra det.
Tyvärr har jag mkt torra ögon, linser funkar i en halv dag sen börjar det klia o skava. Jag tycker också det är ett jäkla meck o dra i endagslinserna - vill slippa. Jag har testat "de bästa" linserna som har hög vattenmängd o sköna material, men det blir inte helt bra ändå.

För mig är det skönare att bära brillor än att krångla med linser, det är också dyrt med linser. Opererar hellre, men vill har lite bättre översikt först innan jag börjar.

pelpet skrev:
Jag, som också är glasögonorm eftersom jag inte kan ha kontaktlinser, har också undersökt laseroperationerna men hittils avstått. Anledningen är att det verkar finnas ett stort mörkertal med besvär. Alla får inte synen korrigerad tillräckligt bra, och det verkar finnas en signifikant risk att man får problem med torra ögon. En ögonläkare som jag diskuterade saken med hade också valt att ha glasögon framförallt av det skälet. Synen förändras dessutom över tiden, så det finns risk att man måste göra om operationen eller välja mellan att se halvsuddigt och använda synkorrektion.

Jag har istället försökt hantera nackdelarna med glasögon genom att skaffa flera olika par för olika syften. Dels har jag mina vardagsglasögon som framförallt är snygga och lätta. Sedan har jag ett par slipade solglasögon som jag ofta använder vid bilkörning. Som cykelglasögon/skidglasögon har ett par vanliga, billiga glasögon med jättestora fotokromatiska glas så att jag ser bra även när jag ligger framåtlutad över cykeln. Och när jag simmar kör jag med slipade simglasögon.

Det här behöver inte bli särskilt dyrt heller. Simglasögonen kostade några hundralappar. Sportglasögonen kostade 800:- på specsavers ("riktiga" sportglasögon hade kostar 5000-6000). Solglasögonen ungefär detsamma.
Jag har mkt torra ögon idag o är därför lite rädd för en laseroperation, man vet ju inte...

Slipade solbrillor skulle jag vilja ha! Men då måste glasen vara ganska flacka om det skall gå att slipa, har inte hittat snygga slipbara ännu.

Men hur man än vrider o vänder så vill jag helst slippa brillor o linser. Jag fattar inte riktigt varför man skulle kunna få ännu mer torra ögon efter en laserpaeration, men gör ju inga ingrepp i tårkanalerna :x

cocuyo skrev:
Jag vet inte om det här kan vara till någon hjälp, men jag var närsynt fram till omkring 1980, då jag tränade upp min syn enligt en metod utvecklad av en Dr Bates, som jag läste i en bok "Better eyesight without glasses". Jag fick en markant förbättring, både närsynthet och astigmatism försvann, och då jag hade glasögon som villkor i körkortet och arbetade som bussförare, fick jag lov att skaffa ett läkarintyg på att min syn numera är perfekt utan glasögon. Närsyntheten och astigmatismen är alltså permanent borta, utan operation, enbart genom ett program av enkla övningar.

Oftalmologer säger att det inte går, och att Bates' teori om hur ögat ställer skärpan inte stämmer, men jag har i alla fall numera god syn, och jag kan inte hitta någon bättre förklaring. Jag lade ifrån mig glasögonen för alltid efter några veckor med övningarna.
Jag har faktiskt läst om denna metod för ett år sedan. Men då tycker man att folk som drabbas av närsynthet aldrig skulle märka det, eftersom när ögonen försämras så tränar ögat per automatik så det korrigeras - hänger du med på mitt resonemang? Kan det inte vara åldern som korrigerade tillbaka ditt synfel? ..läst något om att musklerna i ögat ändrar sig fram o tillbaka ett par gånger genom livet ...typ.

-RB- skrev:
Jag har själv glasögon och linser och har i omgångar också funderat på operation. Men så hade vi för några år sedan en inneboende under några veckor som var ögonläkare. Hon kände inte till någon ögonläkarkollega som själv hade genomgått en sådan operation. Hon sa att jag fick tolka det som jag ville och jag har beslutat mig för att inte operera. Istället kör jag med en mix av glasögon och endagslinser. Det funkar bra för mig.
Man får hoppas att ingen i din närhet driver en optikerbutik? :) Annars är det värdefull info!

nattugglan11 skrev:
Man får hoppas att ingen i din närhet driver en optikerbutik? :) Annars är det värdefull info!
Nej, ingen optikerbutik här inte. :)

nattugglan11 skrev:
Jag har faktiskt läst om denna metod för ett år sedan. Men då tycker man att folk som drabbas av närsynthet aldrig skulle märka det, eftersom när ögonen försämras så tränar ögat per automatik så det korrigeras - hänger du med på mitt resonemang? Kan det inte vara åldern som korrigerade tillbaka ditt synfel? ..läst något om att musklerna i ögat ändrar sig fram o tillbaka ett par gånger genom livet ...typ.
Jag hänger nog inte riktigt med på vad du menar. På våren använde jag alltså glasögon som jag såg bra med, och när jag tog dem av mig såg jag nästan skarpt på avstånd som till ratten när jag satt på förarplatsen. Nästan skarpt, eftersom korrektionen också var astigmatism. Jag såg så klart stora saker som bilar och sådant, men synskärpan på håll var helkass.

När jag började med övningarna skedde en markant och språngvis förbättring, och min ålder var inte särskilt hög. Också efter att synen hade rättats till kunde jag se bra på nära håll, läsa liten text också i ganska svagt ljus, så närseendet blev inte sämre. Jag kan fortfarande läsa böcker och tidningar om ljuset är hyggligt, men i svagare ljus föredrar jag nu att ha läsglasögon, eftersom jag inte lika fort blir trött då. Det kan jag tänka mig att det hänger ihop med åldern (68).

Från att på våren inte ha kunnat se exempelvis ekrarna på en cykel på ett par meters håll, såg jag dem på hösten helt skarpt också på tio meters håll. Alla ekrarna, ingen astigmatism.

Sen kan man ju fundera över vad det berodde på, men inte handlar det om åldern.

På läkarmottagningen hade de svårt att tro det, eftersom jag hade gjort synprov på våren också, med betydligt sämre synskärpa. På hösten såg jag den allra nedersta raden av bokstäver med både höger och vänster öga var för sig. Läkaren kollade att jag inte hade kontaktlinser.

Redigerat:
nattugglan: De flesta solglasögon går att ha slipade glas i så länge de inte är extrema, jag har haft tre par slipade RayBan innan de förstörde kvalitén. Det beror också på hur stort synfel du har men det är absolut värt att höra med en optiker. Som sagt grymt när man kör bil. Ofta kan man också ha lite mindre komplicerade glas iom att de inte behöver fungera för läsning, tv osv.

nattugglan11 skrev:
Jag har mkt torra ögon idag o är därför lite rädd för en laseroperation, man vet ju inte...

Slipade solbrillor skulle jag vilja ha! Men då måste glasen vara ganska flacka om det skall gå att slipa, har inte hittat snygga slipbara ännu.

Men hur man än vrider o vänder så vill jag helst slippa brillor o linser. Jag fattar inte riktigt varför man skulle kunna få ännu mer torra ögon efter en laserpaeration, men gör ju inga ingrepp i tårkanalerna :x
Jag vet inte heller hur torrheten uppkommer och har inte undersökt det men jag vet ett det är lätt att missuppfatta ögonproblem. Det är t.ex. vanligt att folk som har problem med reflexer och flimmer i datorskärmar på jobbet upplever det som att luften är torr. Och ett upplevt problem är ju ett verkligt problem.

Jag tror man kan få glasen till vilka glasögon som helst färgade så att de fungerar som solglasögon. Så gå till en optiker, ta med en smakrådgivare och testa dig fram till ett par som är okej. Något par måste du ju kunna hitta. Och när man kör bil spelar det ju mindre roll att glasögonen är snygga.

Ang torra ögon efter operation, läste igår natt om att det har känseln i hornhinnan att göra. Om man skadar känseln så skall detta styra torrheten, hur det funkar mer än så fanns det ingen info om. Men känseln kanske styr tillförseln av tårvätska på något vis - låter hightech.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.