Jag har funderat på att operera mina ögon för att slippa bära brillor. Men har läst på nätet där vissa inte fått perfekta resultat o vissa biverkningar. Jag jobbar mkt med bild till vardagen o skulle jag få fel på ögonen så skulle det bli ett jädra elände. Hur mycket man än googlar så får man ingen klarhet över hur många som drabbas av elende, finns heller inga myndigheter eller media som skriver om saken. Behöver lite smarta idéer om hur jag skall gräva i saken. Jag funderade på att kanske kontakta s:t eriks ögonsjukhus, f-kassan och kanske ett par försäkringsbolag. Men frågan är om de själva har någon samlad information över misslyckade operationer/försäkringsärenden, och ifall, lämnar de ut den?

Jag har gjort en sån laseroperation för några år sedan och är väldigt nöjd, dock så är det ju inte svar på din fråga. Det som jag kan komma på att man skulle kunna kontakta är kanske socialstyrelsen....

Om det skiter sig så blir det till St Eriks man kommer. Mitt råd är att göra ingreppet där direkt.
Fru + många vänner nöjda därifrån.

Jag frågade hos optikern. Svaret blev "Ja, de som är nöjda ser vi inte till på ett tag men de som det inte lyckas för kommer tillbaka hit och tvingas skaffa nya glasögon". Någon statistik kunde de inte ge.

Kan rekommendera kontaktlinser. Det finns linser idag som är bekväma och bra för ögat att bära. Speciellt endagslinser känns sköna tycker jag. Har du inte testat linser tycker jag du skall göra det.

Jag, som också är glasögonorm eftersom jag inte kan ha kontaktlinser, har också undersökt laseroperationerna men hittils avstått. Anledningen är att det verkar finnas ett stort mörkertal med besvär. Alla får inte synen korrigerad tillräckligt bra, och det verkar finnas en signifikant risk att man får problem med torra ögon. En ögonläkare som jag diskuterade saken med hade också valt att ha glasögon framförallt av det skälet. Synen förändras dessutom över tiden, så det finns risk att man måste göra om operationen eller välja mellan att se halvsuddigt och använda synkorrektion.

Jag har istället försökt hantera nackdelarna med glasögon genom att skaffa flera olika par för olika syften. Dels har jag mina vardagsglasögon som framförallt är snygga och lätta. Sedan har jag ett par slipade solglasögon som jag ofta använder vid bilkörning. Som cykelglasögon/skidglasögon har ett par vanliga, billiga glasögon med jättestora fotokromatiska glas så att jag ser bra även när jag ligger framåtlutad över cykeln. Och när jag simmar kör jag med slipade simglasögon.

Det här behöver inte bli särskilt dyrt heller. Simglasögonen kostade några hundralappar. Sportglasögonen kostade 800:- på specsavers ("riktiga" sportglasögon hade kostar 5000-6000). Solglasögonen ungefär detsamma.

Jag vet inte om det här kan vara till någon hjälp, men jag var närsynt fram till omkring 1980, då jag tränade upp min syn enligt en metod utvecklad av en Dr Bates, som jag läste i en bok "Better eyesight without glasses". Jag fick en markant förbättring, både närsynthet och astigmatism försvann, och då jag hade glasögon som villkor i körkortet och arbetade som bussförare, fick jag lov att skaffa ett läkarintyg på att min syn numera är perfekt utan glasögon. Närsyntheten och astigmatismen är alltså permanent borta, utan operation, enbart genom ett program av enkla övningar.

Oftalmologer säger att det inte går, och att Bates' teori om hur ögat ställer skärpan inte stämmer, men jag har i alla fall numera god syn, och jag kan inte hitta någon bättre förklaring. Jag lade ifrån mig glasögonen för alltid efter några veckor med övningarna.

@cocuyo: Hur gammal var du då (1980) ?

Jag rådfrågade med en ögonläkaren i samband med en infektion jag hade i ögat om laseroperation, hans svar var: ”Jag skulle inte göra det, jag får ta hand om alla fall där det misslyckats” och han bedömde för sin egen del att det inte är värst risken att i västa fall förlora synen då skulle han inte kunna arbeta. Och han nämnde också att anledningen att misslyckade operationer inte syns medialt är att patienten har skrivit på ett kontrakt där man inte får uttala sig i media om misslyckanden. Om det han sa är sant eller inte vet inte jag.
Men jag känner många som gjort operationer och är nöjda, dock så har några fått skaffa glasögon efter några år då de börjar se dåligt igen.
Själv så tog jag läkarens ord till mig, ögonen är för värdefulla för mig. Även om det är extrem sällan misslyckanden händer, så finns det alltid en chans att ”jag” är den som de misslyckas på och det riskerar inte jag.

• Gilla
nattugglan11
  • Laddar…
mexitegel skrev:
@cocuyo: Hur gammal var du då (1980) ?
Jag är född i december 1945 och jag var trettiofyra år 1980. Jag hade haft glasögon sedan jag tog körkort 1966. Innan dess såg jag bara suddigt, så att jag till exempel inte kunde se vad det stod på svarta tavlan i klassrummet eller känna igen folk på andra sidan gatan, men läsa böcker gick bra.

Redigerat:
OK :). Funderade på om det var enklare att träna när man är ung nämligen, jag har sista åren upptäckt att jag har sämre syn på ena ögat och vill inte ha glasögon om det går att undvika. Ska prova att träna upp ögonen. Stort tack för tipset :)

Matarese skrev:
han nämnde också att anledningen att misslyckade operationer inte syns medialt är att patienten har skrivit på ett kontrakt där man inte får uttala sig i media om misslyckanden.
Ett sådant kontrakt gäller inte enligt avtalsvillkorslagen. Yttrandefrihetsgrundlagen går före avtal.

Det är väl inget ovanligt att man använder oskäliga avtal för att få folk att göra som man vill?

cocuyo: Intressant att det fungerar för dig. Jag googlade om att träna upp synen för ett tag sedan och då fick jag intrycket att det var en fysiologisk omöjlighet. Hittade bla denna tråden: http://forum.vof.se/viewtopic.php?f=36&t=17680 . Kanske fungerar det på vissa ovanlig synfel?

Jag har själv glasögon och linser och har i omgångar också funderat på operation. Men så hade vi för några år sedan en inneboende under några veckor som var ögonläkare. Hon kände inte till någon ögonläkarkollega som själv hade genomgått en sådan operation. Hon sa att jag fick tolka det som jag ville och jag har beslutat mig för att inte operera. Istället kör jag med en mix av glasögon och endagslinser. Det funkar bra för mig.

Redigerat:
  • Gilla
nattugglan11
  • Laddar…
Nu är ju inte VoF riktigt vad de utger sig för, och det går ju att raljera och hänga fast vid ståndpunkten "att det inte fungerar". När jag satte igång var det ganska enkelt med förutsättningen att jag inte hade något att förlora vare sig det skulle fungera eller inte. Det är i alla fall fullständigt oskadligt. Däremot var det lite pirrigt att testa det i skarpt läge första gången, men eftersom jag faktiskt inte såg bättre med glasögonen än utan, så tog jag helt enkelt av dem.

En sak som jag märkte direkt, och i synnerhet när jag körde, var att jag hade bättre koll på hörnen. Med glasögon tappar man vidsynen och låser blicken ganska precis rakt fram. Det är visserligen inte så med kontaktlinser, men glasögon funkar så. Man ser egentligen bara bra rakt fram. Det är ansträngande, och det var mycket lättare utan, och jag hade bättre koll i backspeglarna och mindre döda vinklar.

Fråga mig inte varför det funkade, jag vet bara att det gjorde det. Genom hela min skolgång kunde jag aldrig se vad som stod på tavlan utan att gå fram dit, och jag kände som sagt inte igen folk på andra sidan gatan. När jag i samband med att jag tog körkort skaffade glasögon blev jag förvånad över att världen såg så annorlunda ut. Jag visste helt enkelt inte hur det var att se skarpt och att kunna läsa texten på skyltar.

Efteråt kan jag utan vidare läsa texten på löpsedlarna vid butiken mittemot där jag bor, tvärs över gatan och en parkeringsplats, ungefär tjugo meter. Jag läser också utan problem den mindre texten på reklamen i tunnelbanevagnarna på flera meters håll.

Och eldprovet var när jag körde ner till Frankrike utan glasögon på semestern det året. Då hade jag lagt undan dem för gott, men jag hade ännu kvar villkoret i körkortet, då det inte var förrän på hösten jag gick till läkaren och fick intyg och kunde byta körkort. Jag kunde faktiskt se skarpt också med glasögonen på, men jag stördes av att de hindrar ögonrörelserna.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.