jävla skitfönster.
Redan upptäckt rötangrepp på insidan av fönsterfoder. Kontaktat snickare som förhoppningsvis ska komma inom några veckor och byta foder på sidorna.
Kollade mer noggrannt på en av bilderna jag tog och såg detta på fönsterkarmen. Också röta? Har inte pillat på det än.
Går detta att reparera??? Hur??
Redan upptäckt rötangrepp på insidan av fönsterfoder. Kontaktat snickare som förhoppningsvis ska komma inom några veckor och byta foder på sidorna.
Kollade mer noggrannt på en av bilderna jag tog och såg detta på fönsterkarmen. Också röta? Har inte pillat på det än.
Går detta att reparera??? Hur??
Kollade återigen på din bild och kan inte se nån röta på fönsterkarmen, bara behov av vanlig rengöring och målnings underhåll.F FluxVortex skrev:
För att rengöra och måla behöver du nog inte ringa ut nån snickare, det är enkla jobb man normalt fixar själv som fastighetsägare.
Givetvis kommer jag skrapa, rengöra och måla själv. Det är inga problem alls.F fribygg skrev:
Fönsterkarmen hoppas jag ska vara okej hela vägen ut, trots att de rötangripna fonsterfodren ligger lite utanpå. Här är bild igen på fodren som snickare ska byta ut:
Fodren behöver ju bytas.F FluxVortex skrev:
Var är bilden på den rötskadade fönsterkarmen?
Nej, det var inte otydligt, bara att du reagerat i ett tidigt skede. Det är mkt riktigt begynnelsen till en rötskada, men den är ännu så liten och ytlig att det går att rädda med underhåll.F FluxVortex skrev:
Hur lång tid (antal år) man har på sig att rädda fönstret beror på:
- Virkeskvalitet (avseende fukttålighet)
- Färgtyp (plast, alkyd eller linolja)
- Läge (utsatthet för sol och slagregn)
Är det ett fönster tillverkat fram tom 1950-t och målat med linolja så kan man ha 10-20 år på sig innan en sådan skada blir lite mer seriös och behöver lappas i med nytt trä, medan om det är ett fönster fr 70- eller 80-t så är risken stor att man har 0 år på sig att fixa innan skadan blir seriös. Sådana fönster är normalt inte värda att laga. Bara att kasta.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Menar du att jag kan åtgärda denna lilla, begynnande rötskada eller inte? Kan du guida mig genom stegen?Oldboy skrev:
Nej, det var inte otydligt, bara att du reagerat i ett tidigt skede. Det är mkt riktigt begynnelsen till en rötskada, men den är ännu så liten och ytlig att det går att rädda med underhåll.
Hur lång tid (antal år) man har på sig att rädda fönstret beror på:
- Virkeskvalitet (avseende fukttålighet)
- Färgtyp (plast, alkyd eller linolja)
- Läge (utsatthet för sol och slagregn)
Är det ett fönster tillverkat fram tom 1950-t och målat med linolja så kan man ha 10-20 år på sig innan en sådan skada blir lite mer seriös och behöver lappas i med nytt trä, medan om det är ett fönster fr 70- eller 80-t så är risken stor att man har 0 år på sig att fixa innan skadan blir seriös. Sådana fönster är normalt inte värda att laga. Bara att kasta.
Fönstret är nog bara 10 år gammalt!! Vill verkligen inte byta det.
Ångrar bittert att vi inte målade om fönstren förra sommaren när vi flyttade in, men lätt att vara efterklok.
Det är inget konstigt att det ser ut som det gör. Det gör alla nyare fönster efter 10 år om de sitter utsatta för regn, snö och sol, dvs normalt svenskt väder. Träet rör på sig med fukten och värmen (årstiderna + utsatthet för fukt (regn) och sol). Plastfärger och alkydfärger bildar tjocka, hårda och stela skal på ytan. De klarar inte att smidigt följa med i träets rörelser. De spricker med tiden, och då tar sig fritt vatten (regn) in men har svårt att torka ut, och skadorna förvärras snabbare än innan. (Fritt vatten fuktar upp trä väsentligt mkt fortare än endast årstidsbunden luftfuktighet.)
Som alltid gör man vad man kan, dvs skrapar loss lös färg och bättringsmålar det man kommer åt. Det är ett jobb som kommer att behöva upprepas med några års mellanrum ända tills fönstret eller man själv ruttnar ur.
Vilken typ av färg(-system) och därtill hörande arbetsmängd väljer man själv.
Min erfarenhet genom åren är att plast- och alkydfärger är värdelösa utomhus. De ger nämligen exakt den typ av skada som ditt fönster uppvisar, vilket ger otillfredsställande, tidsödande och ständigt återkommande underhållsarbete.
(Därför har jag gått över till riktig linoljefärg. Den utför inga mirakel men den fungerar tillsammans med träet, är allt-i-ett, dvs inga olika grundoljor, grundfärger/primers, slutstrykningsfärg och tillverkare att hålla reda på, och kräver heller inte rengöring eller slipning då den fäster bra på alla mtrl. Så, för t ex nyare mtrl såsom fönster fr 60-t och framåt, som i grunden är odugliga för lång livslängd genom att vara tillverkade av undermåligt trä och målade med fel färgtyp, så minskar linoljefärg arbetsinsatsen för det ständigt återkommande bättringsarbetet.)
Som alltid gör man vad man kan, dvs skrapar loss lös färg och bättringsmålar det man kommer åt. Det är ett jobb som kommer att behöva upprepas med några års mellanrum ända tills fönstret eller man själv ruttnar ur.
Vilken typ av färg(-system) och därtill hörande arbetsmängd väljer man själv.
Min erfarenhet genom åren är att plast- och alkydfärger är värdelösa utomhus. De ger nämligen exakt den typ av skada som ditt fönster uppvisar, vilket ger otillfredsställande, tidsödande och ständigt återkommande underhållsarbete.
(Därför har jag gått över till riktig linoljefärg. Den utför inga mirakel men den fungerar tillsammans med träet, är allt-i-ett, dvs inga olika grundoljor, grundfärger/primers, slutstrykningsfärg och tillverkare att hålla reda på, och kräver heller inte rengöring eller slipning då den fäster bra på alla mtrl. Så, för t ex nyare mtrl såsom fönster fr 60-t och framåt, som i grunden är odugliga för lång livslängd genom att vara tillverkade av undermåligt trä och målade med fel färgtyp, så minskar linoljefärg arbetsinsatsen för det ständigt återkommande bättringsarbetet.)