Hej!

Jag har ett litet problem som börjar göra mig lite knäpp. Det har börjat dyka upp små genomskinliga droppar från taket!

Första gången vi upptäckte det ösregnade det, så den naturliga slutsatsen var vatten som läcker in utifrån. Taket ser dock fint ut både utifrån och inifrån vinden, har inte heller kunnat se några tecken på fukt på ovansidan av innertaket (känns och ser torrt ut) på de ställen där det dykt upp. Dropparna känns dessutom som olja snarare än vatten.

Det har dykt upp på flera ställen i olika delar av huset, med olika typer av innertak. De kommer ibland tillbaka om man torkar bort dem, men det blir aldrig så mycket att det droppar ner på golvet.

Barnen har näsolja på sprayflaska, men det har vi uteslutit då dropparna som sagt dykt upp igen efter att vi torkat bort (och lagt undan sprayflaskorna).

Någon som varit med om nåt liknande? Känns som att det borde komma innifrån, men jag kan inte komma på någon rimlig källa. Finns det något uppenbart jag inte tänkt på? Så många frågor...

• Små genomskinliga droppar på ett vitt innertak med träpaneler, eventuellt olja, syns på flera platser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Genomskinliga droppar på ett vitt innertak, möjligen oljeliknande, som verkar ha sipprat ner från taket.
    Skapa konto
  • Gul isolering ovan träplankor på ett innertak, eventuellt med fuktproblem.
    Skapa konto

Bästa svaret

Surfactant leaching / Latexblödning?
Känn på droppen: Är den helt luktfri och känns lite som diskmedel/såpa mellan fingrarna när du blandar med lite vatten? Då är det färgtillsatser.
Kontrollera ventilationen: Eftersom det sker i flera rum tyder det på att du har hög luftfuktighet i hela huset just nu, vilket triggar igång processen.

TorpAnders TorpAnders skrev:
Surfactant leaching / Latexblödning?
Känn på droppen: Är den helt luktfri och känns lite som diskmedel/såpa mellan fingrarna när du blandar med lite vatten? Då är det färgtillsatser.
Kontrollera ventilationen: Eftersom det sker i flera rum tyder det på att du har hög luftfuktighet i hela huset just nu, vilket triggar igång processen.
Jag har faktiskt varit inne på det, men fattade det som att det är något som händer relativt kort efter målning. Men jag får ta upp det spåret igen och läsa på mer efter jobbet imorgon, samt testa att blanda dem med vatten. Tack!

Luftfuktigheten är för tillfället strax under 60%, vilket ser ganska normalt ut för årstiden när jag kollar historiskt.

Det behöver inte vara extremt hög luftfuktighet i hela huset. Om man exempelvis har badrumsdörren öppen när man duschar så stiger den fuktiga luften och sprider sig under taket i hela huset. Sedan får du droppar på de fläckar där taket är kallast.

Luftfuktigheten vid ansikts höjd kan då fortfarande vara normal. Mät luftfuktigheten under taket.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det behöver inte vara extremt hög luftfuktighet i hela huset. Om man exempelvis har badrumsdörren öppen när man duschar så stiger den fuktiga luften och sprider sig under taket i hela huset. Sedan får du droppar på de fläckar där taket är kallast.

Luftfuktigheten vid ansikts höjd kan då fortfarande vara normal. Mät luftfuktigheten under taket.
Vi har nog ingen som duschar med öppen dörr. Ventilation sker genom mekanisk frånluft som vi såg över och förbättrade vid inflytt för 5 år sedan och upplevs fungera bra. Rummen där detta uppträtt ligger dessutom rätt långt från badrummet. Å andra sidan märkte vi det när det ösregnade och temperaturen var relativt lika ute och inne (om än ovanligt varmt inne då vi hade lite problem med växelventilen i värmepumpen), så kanske fuktig luft utifrån? Borde kanske inte vara högre luftfuktighet nära taket i det scenariot dock.

Ska sätta en sensor nära taket för bevakning i alla fall. Tack för bra idéer att fortsätta felsökningen med.

Kort uppdatering: Efter att ha testat att blanda med lite vatten konstaterade jag att det nog kändes som diskmedel/såpa, även om det var svårt att säga säkert. Försökte även "skörda" lite större mängd för att se om det löser sig i vatten eller beter sig mer som olja, men lyckades inte samla tillräckligt stor mängd för att göra ett övertygande test.

Svaret för nu får vara att det nog är färgtillsatser. Taken ser egentligen väldigt olika ut, men jag har ju inte en aning om vad de är behandlade med tidigare. Kanske råkade sen förutsättningarna bli perfekta för detta just häromveckan, konstigare saker har hänt.

Det har inte dykt upp några nya droppar på över en vecka nu, men jag kommer för säkerhets skull ha lite extra bevakning den närmsta tiden. Särskilt i samband med regn, om det mot förmodan ändå skulle vara något som kommer utifrån.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.