1 863 läst · 9 svar
2k läst
9 svar
Offert
Hej allesammans.
Jag håller på med en köksrenovering, så jag begärde naturligtvis in offerter från olika hantverkare som brukligt är. Nu har en av de som inte fått uppdraget börjat jaga mig via telefon och ifrågasätta mitt val. Min fråga är om denna hantverkare har någon som helst laglig rätt till ersättning för hembesöket(som brukar vara kostnadsfritt) eller för att ha skickat en offert på jobbet. Observera att inga avtal skrevs under.
Mycket tacksam för svar.
Jag håller på med en köksrenovering, så jag begärde naturligtvis in offerter från olika hantverkare som brukligt är. Nu har en av de som inte fått uppdraget börjat jaga mig via telefon och ifrågasätta mitt val. Min fråga är om denna hantverkare har någon som helst laglig rätt till ersättning för hembesöket(som brukar vara kostnadsfritt) eller för att ha skickat en offert på jobbet. Observera att inga avtal skrevs under.
Mycket tacksam för svar.
Administrator
· Skåne
· 7 883 inlägg
Sa han innan han kom att det skulle kosta pengar? Har ni inte avtalat om att det skulle kosta, kan han inte ta betalt. Jag har personligen aldrig varit med om att någon vill ta betalt för att ge en offert, och vi har anlitat många hantverkare de senaste 10 åren för alltifrån köks- och badrumsrenovering till utbyte av all el, dränering, tillbyggnad, takbyte, målning med mera.
Det antog jag också men det skadar inte med "A second opinion".
Tack för svaret.
Tack för svaret.
Moderator
· Stockholm
· 52 684 inlägg
Om han faktiskt skickar en faktura så är det viktigt att du skriftligen bestrider den. Även om den sedan skickas via inkasso eller kronofogden.
Medlem
· södemanland
· 707 inlägg
Han kanske är besviken för att han inte fick jobbet...
Och försöker dra en liten fuling...
Och försöker dra en liten fuling...
Återigen, tack för alla svar. Ni har varit till stor hjälp.
Fast LOU innebär inte att man får betalt för att lämna offerter. Det han skulle kunna kräva hade i så fall till exempel varit att få se de andra anbudslämnarnas offerter.Hene skrev:
Nej självklart inte, jag tänkte mer på det TS skrev: "nu har en av de som inte fick uppdraget börjat jaga mig och ifrågasätta mitt val" (fritt citerat). När LOU används kan de som inte får kontraktet börja bråka om huruvida det var rätt eller inte och även begära att upphandlingen görs om i de fall det kan misstänkas att inte den som hade bäst offert fick jobbet. Privatpersoner, som TS, kan välja vem de vill utan att någon överhuvudtaget ska kunna kräva vare sig pengar eller förklaring.andersmc skrev: