1 347 läst ·
22 svar
1k läst
22 svar
Offert utan tomt???
Jag tycker man ska tänka på att man kan lära sig väldigt mycket på att diskutera med hustillverkarna/säljarna. Ser man ett pris i en katalog kan man bli avskräckt men börjar man diskutera med säljarna kan man kanske komma fram till en lösning som passar ens plånbok bättre. Exempelvis kan val av entreprenadform och mängden eget arbete göra stor skillnad på priset och det är sådana saker som man kan diskutera med säljarna. Hade vi inte haft en sådan här diskussion med hussäljarna utan gått på "katalogpriserna" så hade vårt husbygge blivit ett par hundra tusen dyrare.
Produkter som diskuteras: "avskräckt"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Rätta mig om jag har fel, men oftast brukar en sådan diskussion resultera i ett dyrare hus än man kom dit för...
Du har felMr Beach skrev:
Jag tror inte vi är oeniga här G.F.General Failure skrev:
Men varför ska husleverantörer avvika ifrån övrig annonsering och produktinformation? Jag menar, till och med bilförsäljarna annonserar sina bilar med pris och allt.
Är du intresserad tar du då kontakt med säljaren och inleder en diskussion, den kan sluta med att du köper "standarderbjudandet" eller så kommer du hem med en helt annan bil
Jag brukar också försöka dra paralleller till bilköp. Man önskar ju att ett husköp var lika enkelt...BoByggarn skrev:
Modulhus som är i princip helt färdiga kan man till viss del jämföra med ett bilköp. Men hur gör du när du ska köpa en bil som inte finns i sortimentet eller om du vill förlänga en befintlig bil med ett par centimeter eller om du försöker säga: "Ni behöver inte stoppa i någon motor - jag fixar det själv".
Vissa säljare bryr sig inte ens om att lämna offerter men de tar sig tid och kostnad att skicka vykort... Ingen offert trots 3-4 förfrågningar med telefonsamtal. ???
Vissa försäljare börjar faktiskt med att fråga vad man är villig att lägga i husbygget samt med eget byggande. Först kändes det konstigt att blotta sig men samtidigt är det bra så att vi inte pratar utifrån olika utgångspunkter. De flesta säljarna jag pratat med har försökt sälja hus som kostar 200- 400 kkr mer än jag är beredd att betala och då slösar vi båda vår tid. Måste säga det är trevligare att försöka göra affärer mer som samarbete än som konkurrenter som skall köpslå om varja pinne. Har köpslaget med några säljare och det slutar alltid med att man går och ältar om det skulle kunnat gått bättre. Faktiskt roligare med ett bra samarbete och vara nöjd.
Vissa försäljare börjar faktiskt med att fråga vad man är villig att lägga i husbygget samt med eget byggande. Först kändes det konstigt att blotta sig men samtidigt är det bra så att vi inte pratar utifrån olika utgångspunkter. De flesta säljarna jag pratat med har försökt sälja hus som kostar 200- 400 kkr mer än jag är beredd att betala och då slösar vi båda vår tid. Måste säga det är trevligare att försöka göra affärer mer som samarbete än som konkurrenter som skall köpslå om varja pinne. Har köpslaget med några säljare och det slutar alltid med att man går och ältar om det skulle kunnat gått bättre. Faktiskt roligare med ett bra samarbete och vara nöjd.
Idéen med att ungefärliga huspriser i katalogerna skulle underlätta både vi (husköpare) och hussäljare. Dels slipper man slösa tid på husmodeller man inte har råd med och husleverantören slipper ta fram priser på modeller som inte passar en potentiell kund. En leveransspecifikation ihop med ett ungefärligt pris borde väl vara möjligt att åstadkomma? Finnar, Ester och Polacker klarar det men tydligen inte vi svenskar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden